Jag kom som bekant åt ett ventilationssystem vid rivning av vägg och funderade över eventuell asbest och ett svart material som jag inte känner igen. Nu har jag tagit en del bilder och tänkte kolla vad ni tror om dem. Jag har satt lite plast runt som kanske inte gör någon skillnad men ändå.

1. Det här är alltså hur ventilationen ser ut. Det går längs med en vägg som nu är riven, svänger 90 grader och avslutas mot en annan vägg också den riven. Det har släppt lite tegel på längs undersidan där det nu sitter plast och på ändan. Ventilationen består av skivor som inte tycks ha skadats på undersidan utan teglet utgjorde en del av röret (där det nu är hål).

Ventilationssystem i taket med synlig plast och skadat område där tegel och möjligen asbestmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2. Avslutningen visas nedan. Det är här det svarta materialet jag beskrivit tidigare finns. Jag tänkte först att detta var asbest. Är det någon som vet vad detta är? Här satt tidigare alltså en tegelvägg som jag tagit bort. Det översta lagret är någon sorts puts eller liknande, sedan det svarta som finns under där "putsen" släppt. Det vita materialet längst ner är bottenplattan på själva ventilationssystemet. Här har det lossnat lite i och med rivningen, kan detta innehålla asbest (eternit)?

Skadad ventilation med lager av puts, svart material och vit bottenplatta, täckt av plast vid rivningsarbete.
Skapa konto

3. Här visas en bild ur en annan vinkel sett från änden på ventilationen där man ser underplattan bättre.

Delvis rivet ventilationssystem med synligt rörmaterial, omgivet av plast, efter väggrivning.
Skapa konto

Vad tror ni? Jag ska givetvis testa också men all input och synpunkter är värdefullt.

J
Ser mera ut som en gipstrumma mycket vanligt förr , det svarta är lite mer svårfångat , men asbets brukar vara vitt eller gråaktigt , det svarta hårt eller löst

Det ser inte ut dom eternit, Jag tycker det ser ut som en gipstrumma. Det bruna/svarta skulle kunna vara skit. Jag vet inte hur mkt du kan om asbest men det är inget brunt material som ligger löst i en trumma. När är huset är byggt? Känner du till några större ombyggnationer som gjorts?

Det vita ser ut som gips. Det svarta är inte asbest (för mörk färg, finns ingen asbestform som är svart). Jag tror det svarta är organiskt material. De små trådarna som sticker ut ur gipsskivan är nog inte asbest heller, ser mer ut som organsikt material.

J jojo123 skrev:
Ser mera ut som en gipstrumma mycket vanligt förr , det svarta är lite mer svårfångat , men asbets brukar vara vitt eller gråaktigt , det svarta hårt eller löst
Huset är gammalt så i det avseendet håller teorin om gipstrumma. Bifogar ytterligare en bild fotad upp i skarven på undersidan vid böjen på 90 grader. Det vore så otroligt fint om det bara är gips och jag kan plocka ner det själv. :D

Skadad gipsskarv och böj i äldre hus med synliga kablar och konstruktionsmaterial.
Skapa konto

W Walle99 skrev:
Huset är gammalt så i det avseendet håller teorin om gipstrumma. Bifogar ytterligare en bild fotad upp i skarven på undersidan vid böjen på 90 grader. Det vore så otroligt fint om det bara är gips och jag kan plocka ner det själv. :D

[bild]
Hur gammalt?

J Johan456 skrev:
Det ser inte ut dom eternit, Jag tycker det ser ut som en gipstrumma. Det bruna/svarta skulle kunna vara skit. Jag vet inte hur mkt du kan om asbest men det är inget brunt material som ligger löst i en trumma. När är huset är byggt? Känner du till några större ombyggnationer som gjorts?
Asbesträdd Asbesträdd skrev:
Det vita ser ut som gips. Det svarta är inte asbest (för mörk färg, finns ingen asbestform som är svart). Jag tror det svarta är organiskt material. De små trådarna som sticker ut ur gipsskivan är nog inte asbest heller, ser mer ut som organsikt material.
Bra teorier om att det svarta är skräp. Jag tänkte inte ens på det men det är klart att det bör ha sugits in en hel del under årens lopp och det svarta området jag fotade är ju slutstationen för röret så långt jag kan se åtminstone så det är väl inte helt otroligt att det ansamlats där.

Huset är gammalt från 30-talet. Lägenheterna renoverades i slutet av 80-talet vad jag vet. Som ni ser på bilderna är innerväggarna tegel om det kan säga något. Jag vet inte om det är orginal eller om man bygger så fortfarande men ventilationen bör ha dykt upp i samband med detta då den sitter ihop med väggen delvis, vilket också syns på bilderna.

W Walle99 skrev:
Bra teorier om att det svarta är skräp. Jag tänkte inte ens på det men det är klart att det bör ha sugits in en hel del under årens lopp och det svarta området jag fotade är ju slutstationen för röret så långt jag kan se åtminstone så det är väl inte helt otroligt att det ansamlats där.

Huset är gammalt från 30-talet. Lägenheterna renoverades i slutet av 80-talet vad jag vet. Som ni ser på bilderna är innerväggarna tegel om det kan säga något. Jag vet inte om det är orginal eller om man bygger så fortfarande men ventilationen bör ha dykt upp i samband med detta då den sitter ihop med väggen delvis, vilket också syns på bilderna.
Ok, på 30-talet användes inte asbest, såvida jag inte är felinformerad. Användningen började på 40-talet och framåt. Inte heller gips användes (iaf i Sverige på 30-talet), det har iaf inte jag stött på. Trumman lär därför vara från renoveringen på 80-talet och då var asbest förbjudet i Sverige.

Att dömma hur det ser ut och med den fakta jag nu har om byggår så ser jag det som mkt osannolikt att det skulle vara asbest. Jag är dock inte sakkunnig inom området, vill du ha definitivt besked behöver du lämna prover.

J Johan456 skrev:
Ok, på 30-talet användes inte asbest, såvida jag inte är felinformerad. Användningen började på 40-talet och framåt. Inte heller gips användes (iaf i Sverige på 30-talet), det har iaf inte jag stött på. Trumman lär därför vara från renoveringen på 80-talet och då var asbest förbjudet i Sverige.

Att dömma hur det ser ut och med den fakta jag nu har om byggår så ser jag det som mkt osannolikt att det skulle vara asbest. Jag är dock inte sakkunnig inom området, vill du ha definitivt besked behöver du lämna prover.
Okej, det låter lovande ändå. Jag ska givetvis ta prover också. Kandidaten för asbest är väl gipset i så fall. Trumman ska väl rimligtvis vara ihålig och inte innehålla något märkligt på insidan - jag ska dock försöka ta en bild invändigt också dock när jag är tillbaka.

För provet: är det bara att bryta en bit av gipset eller hur och vad bör man testa för att vara säker på att det inte innehåller asbest?

L
Eternit användes på 30-talet: https://sv.wikipedia.org/wiki/Asbestcement

Men det där är ju inte eternit.

Gips användes inte på 30-talet, det är typiskt modernt med början från 60-talet och framåt.

Gips innehåller inte asbest. Möjligen är gipsskivan armerad med glasfiber.

L Lärospånet skrev:
Eternit användes på 30-talet: [länk]

Men det där är ju inte eternit.

Gips användes inte på 30-talet, det är typiskt modernt med början från 60-talet och framåt.

Gips innehåller inte asbest. Möjligen är gipsskivan armerad med glasfiber.
Okej, så kan man relativt säkert utesluta att den här ventilationskanalen innehåller asbest eller finns det någon möjlighet att den invändigt skulle kunna göra det?

Det här ifrågasättandet låter väl lite dumt men jag vill bara vara säker. Det enda jag vet är att äldre ventilationskanaler kan innehålla asbest men då syftar man kanske bara på eternitplattor och inte något annat konstigt som ligger och dräller inuti dem eller i anslutning till dem?

L
100 procent säker på något kan ingen av oss vara förrän prov görs, men sannolikheten är försumbart låg att något just där innehåller asbest.

Ja äldre ventilationskanaler av eternit (som fortfarande är vanliga ute i många hus) innehåller bara asbest just i själva cementen som de är tillverkade av - den är alltså i bunden form (tills man krossar kanalrören). Asbest kan även förekomma på insidan av plåtluckan till äldre köksventilation - den ventil med självsug som satt ovanför köksspisen som bara ser ut som en liten lucka högt uppe i väggen - ofta med två hängande mässingskedjor som man kan reglera hur mycket den ska öppna sig. Den plåtluckan kunde ibland ha någon form av asbest på insidan.

I övrigt känner jag inte till någon asbest i ventilation - men ALLT är så klart möjligt, att de använde asbest i murbruket till teglet, asbest i klistret som de använde för att foga ihop bitarna med, asbest i både fogen och fixet till kaklet som satt utanpå, asbest i plugghål som gjordes i teglet (man använde faktiskt asbest som plugg), asbest i spacklet under väggfärgen som i sig är asbestarmerad etc.

Men att något av detta skulle vara aktuellt där du just nu håller på att rota - verkar mycket osannolikt. Så slappna av, jobba vidare, och fortsätt som du har gjort om du stöter på något annat som verkar suspekt - släng upp en bild och fråga! Mask kan alltid vara bra att ha ändå - inget damm är nyttigt. Skaffa som sagt en halvmask med P3-filter, kostar inte många hundra på tex Jula (köp till rätt filter för de som kommer med är ofta för gas istället för damm).

Lycka till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.