Energieffektivisering, 30-tals villa

2k läst  26 svar

  1. T
    Medlem Nivå 1
    Hej,

    Bor i en villa (120m2 på 1 och halvt plan med cirka 30m2 källare med lågt tak) från 30-talet tillsammans med fru och en dotter född under 2018. Har bara bott här sedan i höstas men förbrukningen är beräknad till cirka 16000 kwh. Huset är beläget på en tomt på 1400 m2 i klimatzon 5.

    Väggarna är tämligen tunna, fönster på ovanvåningen är bytta under 2018. Värt att nämna är att isoleringen i taket är tämligen liten, däremot finns det inga tecken på mögel eller annat otyg.

    Den huvudsakliga värmekällan är en gjutjärnskamin i vardagsrummet samt en luft-luftvärmepump (som används mestadels för att blåsa vidare värmen från kaminen. Sedan finns gamla elektriska element som är på minimalt (bortsett badrummet där termostaten är paj och går på max).

    Kyl, frys samt varmvattenberedare har flertalet år på nacken, säkert 10 år åtminstone. Finns även en tvättmaskin som iallafall är 10 år som är placerad i källaren som på cirka 30 m2.


    Bortsett från den trasiga termostaten, finns det något jag kan göra relativt lätt eller billigt för att sänka förbrukningen? Och om vi pratar om lite dyrare investeringar, är det värt att konvertera till vattenburen uppvärmning?

    Någon som har några bra tips?
     
  2. K
    Medlem Nivå 10
    I mina ögon har du redan en låg elförbrukning i en 80-årig villa av den storleken.
     
    • Laddar…
  3. H
    Medlem Nivå 1
    Jag har en villa på 122+70 från 1937 tegel och räknar med runt 25-30000 kWh per år så du ligger bra till.
     
  4. Scouten
    Byggveteran · Nivå 6
    Är ditt primära intresse att spara energi och pengar, så finns det inte mycket att göra. Besparingpotentialrn är för liten.

    Om/när du måste lägga om taket, så kan du ju fundera på isolering.

    Är fasaden i behov av byte, så kan du fundera på att tilläggsisolera då.

    Komforten inne blir bättre med energiglas, men du sparar egentligen inget på det.

    Ingen av de åtgärderna kommer att vara särskilt lönsamma, men de kan ge ro i själen och skönare inneklimat.
     
  5. useless
    Självbyggare · Nivå 19
    Fixa termostaten eller byta hela elementet i badrummet borde inte kosta särskilt mycket i förhållande till vinsten, så det är nog första åtgärden.
    Byta vitvaror innan dom går sönder lönar sig inte.
    Ser man det mer långsiktigt så brukar isolering i taket vara mest lönsamt. Men det kostar ju å andra sidan en del också beroende på hur taket/vinden är konstruerad.
    Sen är det inte säkert att det är billigare att elda med ved jämfört med att köra värmepumpen.
     
  6. A
    Medlem · Nivå 17
    Isolering av tak brukar hävdas att det ofta ger en ganska stor energibesparing till en begränsad kostnad.

    När det gäller luft luftvärmepumpar och deras samspel med elradiatorer är en angreppspunkt för att minimera förbrukningen att stänga av alla element och skruva upp luftvärmepumpen lite. I synnerhet om elementen är gamla och har termostater som inte är så noggranna. Sedan slår man bara på elementen i de rum där värmen inte räcker. Viktigt för förbrukningen att det är svalare i rummen med element än där värmepumpen sitter. Det gäller också att komma ihåg att stänga av elementen när det blir varmare ute så att de inte används i onödan. Elementen ger dyrare värme än luftvärmepumpen.

    Vad är det för gjutjärnskamin? Dels har även kaminer utvecklats så att en ny kamin kan ge både renare rök och en lägre förbrukning av ved. Vill du sedan ha en stor del av värmen att komma från eldstaden kanske det är poäng att satsa på en tung eldstad i stället. Kakelugn eller täljstensugn. För den sakens skull är det ingen poäng att byta till en täljstenskamin som bara väger några hundra kg.

    Ett vattenburet system kommer med rätt värmekälla att ge en lägre driftkostnad till en betydligt lägre arbetsinsats. Och även en bättre inomhuskomfort.

    Hur många är "flertalet år"? Om kylskåp har jag hört påstås att det kan löna sig att byta ut dem innan de gått sönder därför att de nya drar så mycket mindre energi. Men det beror givetvis på hur gammalt det är. Det sades så redan för tio år sedan och jag tror att vi snarare pratar 30 år för att det skall vara lönt. Men det är min gissning. Vill du veta vad det drar för dig så skaffar du en portabel elmätare och mäter vad det förbrukar.
     
  7. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 14
    Som sagt har ni en överkomlig förbrukning idag. Fixa det som är defekt. Man kan se över tätningar runt fönster etc. Sen är det främst vid övrig renovering det är lönt att tilläggsisolera.

    Det är främst grunden som ibland går att isolera extra utan övrig åverkan på huset.

    Om du tar massvis med bilder på olika detaljer och ger mer information om läge, utförande etc. Är det lättare att komma med förslag på förbättringar.

    Vid takomläggning är det vettigt att tilläggsisolera utvändigt på råsponten, ganska enkel åtgärd och riskfritt.

    Vid fasadbyte är det en god idé att tilläggsisolera med fasadskiva/klimatskiva/västkustskiva.

    Vid byte av fönster välj gärna modell med lågt u-värde eller sätt in isolerglas i befintlig ram. Tänk på att utseendet ska passa med husets stil.

    När ett hus tilläggsisoleras och blir tätare är det även läge att kolla över ventilationen.
     
  8. useless
    Självbyggare · Nivå 19
    Frågan var:
    Inte "Hur spenderar jag en halv till en miljon på bästa sätt"...
     
  9. Scouten
    Byggveteran · Nivå 6
    Kan du också ge oss en beräkning av pay-off tid? Med tanke på att driftkostnaden idag är 20-30 000:-, så ser jag inte några stora möjligheter att räkna hem de investeringarna.
     
  10. L
    Medlem · Nivå 8
    Den har jag aldrig hört talas om, kan du utveckla.
     
  11. A
    Medlem · Nivå 8
    Min villa från 1974 drog enligt säljaren över 3kbm olja om året. Efter bergvärme ligger jag kanske på samma förbrukning som du. Jag skrattar hysteriskt hela tiden som en pingstvän i extas. Ditt gamla hus behöver lite värmeläck för att vinden skall må bra. Byt element i badrummet så det inte står på max hela tiden och var glad. Om din kamin är en gjutjärnskamin utan isolerad eldstad tror jagdet gör underverka att byta till en modern sak. Själv har jag en Hwam 3420 som är rena kärnkraftverket och ger god vedekonomi och komfortabel värme.

    Glöm vitvarorna, kanske att vvb:n skulle kunna bytas men 10 år innebär ju att den är tillverkad på 2000-talet. Att konvertera till vattenburet är en affär påett par hundratusen om du inte gör det sjäv men ger givetvis mest komfort. Du får själv bedöma om det är värt det.
     
  12. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 14
    Man lägger på råsponten:
    Cellplast
    Diffusionsöppen takduk
    Ströläkt
    Bärläkt

    Då blir råsponten varmare och eventuell vind varmare. Varmvind hjälper bland annat till med att eftersom råsponten inte blir kall utfälls inte fukt mot ytan och det blir inga fuktskador och eftersom vinden är varmare kan luften där inne bära mer fukt.
     
  13. T
    Medlem Nivå 1
    Det kallas också klimatvind. Finns trådar om det här på Byggahus.
     
  14. L
    Medlem · Nivå 8
    Känns ju sådär. Om nu vindsbjälklaget är tillräckligt isolerat så håller ju vinden i stort sett samma temp som utetemp, och är den rätt ventilerad så är ju fukten inga problem.
    Möjligen att du kan ha en fuktvandring genom vindsbjälklaget om du har för dålig ventilation inomhus (eller dålig fuktspärr), men det ska man ju inte ha.
     
  15. M
    Husägare · Nivå 11
    Är du säker på att du har undertryck i huset och fullgod fuktspärr då?
    Annars är överdriven isolering en högriskkonstruktion i gamla hus.
     
    • Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: