Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
HeadQuaker: Glömt att skriva hur det blev men nu är tvättstugan riktigt fin. Bra isolerad genomföring. Inga kostnader som självrisk eller så. Gjorde samtidigt om tvättstugan. En före och efter bild. [bild]
AndersS: Värme är oftast det som ökar doft/lukt från trä. Så soligt ute och halvdan isolering eller att man eldar i kamin.
tergo: https://www.brandkonsultforeningen.se/syfteshandboken/12-bbr-5323-utrymning-genom-fonster-hogst-5-meter-till-marken-i-bostader/ t
Magrand: U-formad vit plåt https://www.hallstroms.se/shop/category/210
Asbesträdd: Det porösa är nog mattans undersida. Sannolikhet att det finns asbest i limmet är ganska hög, men inte extremt hög eftersom det är från 70-talet då man upptäckte att asbest var farligt. Skicka ändå en bit av mattan + lim på analys.
Robblund: Om man gör så gott man kan med bra mask. Skyddsklädder ,hyr en bra damsugare,samt luftrenare med hepa filter. Va noga att torka av och plasta in rummet så noga man kan. Så anser jag att det bara är och köra.så hade jag gjort. Skillnad på att riva 1 rum eller jobba med det dagligen i form av asbestsanerare. Förstår att dom vill ha mycket mer säkerhet då dom utsätter sig för asbest
erik_qwerty: [citat] Jo, det känns ju rätt sannolikt med tanke på PP i koden på baksidan. Jag hittar inte det tjusiga fluglortsmönstret på nätet dock. Men vad är insidan av en sån gjord av? Det känns som sagt inte som vanlig spånskiva.
M.sandström: Hej Resultatet blev 200 i bodelen som helt saknar ventilation samt lite mer i källaren.
useless: Mögelsvampar är inte samma sak som mögelsporer. Mögelsporer finns hela tiden i luften runtomkring oss. En liten fläck på en bräda med ett avstannat mögelangrepp gör varken till eller från, så svaret på TS fråga är: Nej. http://www.fuktkollen.se/fuktlexikon/mogelsporer/ https://sv.wikipedia.org/wiki/Mögel#Spridning
JohanLun: Frågan är om inte plast, formaldehyd och annat "nytt" är mer hälsovådligt än ett tvättat och ommålat loppisfynd med några torra mögelprickar?
pj87: Jaha så pass, letade efter hål ute och inne utan att hitta något men finns nog någon stans då där ja missat
andost: [citat] Ja. Där jag tittat bakom gipset bakom mögelfläckarna i vardagsrummet har det iallafall varit torrt i syllar och reglar, så det verkar inte vara skador av den magnitud som i barnens rum, tack och lov.
Staffans2000: Då skulle jag inte gjort någonting! De små mögelfläckarna gör ingen skada. Troligtvis kondenserar varm fuktig luft mot den oisolerade skivan och därmed skapas en mysig miljö för sporerna. Dvs. Blir det inte "värre" än såhär, är det ingen fara på taket (läs källarväggen). Staffan
Centano: [citat] Som @Needas nämnt tidigare så rör det sig troligen om köldbryggor i kombination med dåligt luftombyte. Att utöka ventilationen i rummet och att undvika att ställa möbler mot berört hörn kan hjälpa, plus att se till att hela rummet hålls tillräckligt varmt. Det är lite svårt att se på bilden men den ena golvlisten ser lite missfärgad ut närmast hörnet, är den mjuk där
Baxters: [citat] Tack för svaret känner mig lugn och jag kan fortsätta som planerat :)
stf01: Jag är enormt dofttkänslig och jag tycker alla hus luktar något... Jag skulle nog klassa de flesta som störande för mig, men jag tycker nya hus luktar starkt också. Jag är avundsjuk på sådana som har dåligt luktsinne... De enda hus jag inte reagerar på är om det är riktigt gammalt och man inte gjort massa mystiska renoveringar med moderna material. Trä luktar ju i typ 100 år också.
Staffans2000: Om det är spindlar skall du vara rädd om dom. De är rovdjur som äter upp allehanda små gynnare som kan ställa till det för dig.
Staffans2000: [citat] Bästa Norea! Om du vill undvika att andas in mögelsporer, finns bara en lösning. -håll andan. Vissa bieffekter kan inte uteslutas.;) för övrigt sällar jag mig till "epomtaus" svar. Men kan du ta några bilder så blir det lättare att bedöma eventuell skada och åtgärd.
yonna: Lägg inte ner jobb på att leta eller riva något. Stäng dörren till sovrummet (sov hellre på soffan) och härda ut. Fixa/täck sprickan i sockeln en skön sommardag. Möss tar sig in i hus nu när kylan sätter in och mer skada än den gjort hittills sker inte. Hos mig har mössen smak på bilen i carporten. DET är inte billigt!
Staffans2000: [citat] Det beror nog på hur mycket de har att göra. Det är lustigt hur olika vi reagerar. Hade det varit mitt bös, hade jag sopat upp det med det övriga skräpet, så hade saken varit klar! Att göra lite skräp under en garderob till ett projekt, hade aldrig fallit mig in. Man skall inte joxa till det! Staffan
Stefan1972: Sen bör det påpekas att mögel självdör om förutsättningarna för att växa tas bort. Det visuella som blir kvar kan inte påverka nånting mer än de mögelsporer som finns i luften 24/7
anders07: Tryckimpregnerat kan lukta, ja, speciellt när det blir blött/fuktigt
useless: [citat] Kostnaden beror på hur mycket energi det behövs. Det i sin tur bestäms av temperatur, storlek på rummet, isolering, etc. Inte så mycket på elementens effekt. Så, det är svårt att svara på frågan, men schablonmässigt kan man räkna med 100-150kWh per kvadratmeter i årlig värmekostnad. Så nånstans runt 4000 kWh kanske?
b8q: Har aldrig sett eller hört en enda inomhus. Utomhus tar katten hand om dem.
Lite fundersam: Tack för ditt svar! Vi bestämde oss för att köpa huset. :-) Vi tänkte att det vi känner till kan vi också ha koll på och att det är svårt att hitta ett hus med garantier på att allt är felfritt...
c_olsson: Ser ut som en gammal nickelkabel så den är nog från efter kriget. Koppar var dyrt på den tiden så man använde mest nickellegeringar i kablar.
Telefu: Sotbildningen är en av stora faktorerna. Sotet kommer upp i atmosfären, avsätts i Arktis. Eftersom sot är mörkt jämfört med snö och is så suger det upp mer solenergi vilket bidrar till den globala uppvärmningen. Källa: https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Klimat-och-luft/Luftfororeningar/Paverkan-fran-vedeldning/ http://burnright.org/se/climate-impacts/