Det är åtminstone i Skåne väldigt vanligt med relativ luftfuktighet på 80-90% utomhus även med temperaturer på 10 grader och uppåt. Vad är det för parameter som gör att inte allt trä utomhus möglar direkt vad är det som saknas i ekvationen?

Ska lägga in fuktsensorer i luftspalten mellan råspont och isolering och försöker förstå vilka parametrar som styr om det är risk för mögel eller inte. Jag tänker mig att temperatur och luftfuktighet där ligger väldigt nära det man har utomhus eftersom det ju endast är den lilla uppvärmningen man får från huset genom isoleringen som värmer upp luftspalten eller tänker jag fel här?

Redigerat:
Är det så att fukten måste kondensera på ytan för att mögel ska växa? I så fall borde det vara ok så länge min ångspärr stoppar inomhusluften från att nå luftspalten när det är kallt ute?

Andra scenariot att det är fuktig utomhusluft som kondenserar så ska det då vara extremt varmt utomhus och mycket kallare inomhus för att råsponten är så pass relativt kall att luftfuktigheten kondenserar på den? Inget problem i sverige med andra ord men borde vara väldigt vanligt i varmare länder. O andra sidan kanske lägre luftfuktighet runt ekvatorn?

Som sagt behöver lite hjälp att förstå det här =)

P Pettttter skrev:
Det är åtminstone i Skåne väldigt vanligt med relativ luftfuktighet på 80-90% utomhus även med temperaturer på 10 grader och uppåt. Vad är det för parameter som gör att inte allt trä utomhus möglar direkt vad är det som saknas i ekvationen?

Ska lägga in fuktsensorer i luftspalten mellan takpapp och råspont och försöker förstå vilka parametrar som styr om det är risk för mögel eller inte. Jag tänker mig att temperatur och luftfuktighet där ligger väldigt nära det man har utomhus eftersom det ju endast är den lilla uppvärmningen man får från huset genom isoleringen som värmer upp luftspalten eller tänker jag fel här?
Jadu, För att svara på din fråga om vad det är för parameter som gör att inte allt trä utomhus möglar.
Svaret är att det gör det, allt obehandlat trä som är utomhus kommer att mögla. Åtminstone i södra delen av landet. Sen är ju inte betingelserna sådana hela tiden men höst brukar vara en period med tillräckligt hög luftfuktighet och tillräckligt varmt för att det ska mögla.

Trä är ju dock hygroskopiskt (det hamnar i jämnvikt med omgivande lufts fuktighet). Denna process är ganska trög vilket betyder att det tar tid för träet att uppnå tillräckligt hög fuktighet för att börja mögla på ytan. Det krävs alltså en ganska lång period där träet fuktas upp av luften (eller nederbörd).

Sen angående kondens så kan det inträffa även när luftfuktigheten är under 100%. Material som är vända mot himlen och ej avskärmade kommer under vissa betingelser (lite moln t.ex.) att kylas av under utomhustemperaturen på grund av att de strålar ut värmeenergi mot rymden. Det är på grund av detta som det uppstår dagg och frost och varför du måste skrapa rutorna på bilen när den står under bar himmel (när det är kallt då såklart) men inte när den står under ett carporttak som skärmar av utrstrålningen mot rymden.
På samma sätt så kan taket bli flera grader kallare än omgivande luft. Beroende på taktäckning så är detta sällan ett problem då det bara är det yttersta skiktet som kyls av (pannor ligger ju på läkt t.ex).

Så vad innebär det för min råspont? Råsponten är väl normalt inte impregnerad eller det är den kanske? Visst att det tar lång tid men från oktober-december kan det ju vara grått och regnigt i stort sätt varje dag så känns som det definitivt borde mögla om det är så enkelt som hög luftfuktighet+temperatur? Den är åtminstone täckt av takpappen så drabbas ju inte av samma dagg-problem som t.ex. bilen som du beskriver så den blir inte kondensblöt varje kväll/natt av den anledningen.

Att det kan kondensera på lägre luftfuktighet än 100% är jag ju med på det handlar ju helt enkelt bara om temperaturskillnad och att luft som kan bära mer fukt når ett område av luft som klarar att bära mindre fukt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.