Hej, bytte tak i somras på vårt landställe och nu har vi ett intressant problem. Huset är ca 55m2, väldigt låg takhöjd invändigt, ca 2,05. Huset är för oss nyinköpt i somras. Vi bytte taket från pannor till plåt i början av augusti.

Har skrivit om detta förut men då har det snarare handlat om att vi trott det varit mögel etc men är inte det. Däremot känner jag rycket i öronen och bihålorna vilket får mig att tro att det är något som gör att trycket blir för högt inne.

När det är vinter och man inte har fönster öppna osv så känns det som det är väldigt högt tryck inne. Jag har kroniska problem med mina bihålor och har lite svårt med både undertryck och övertryck. Får allt från lätt huvudvärk till ordentlig "hjärndödande" huvudvärk.

Vi har också installerat en luftvärmepump under hösten.

Är dåligt med självdrag i huset, vi har tagit upp två tillluftsventiler men kan inte påstå att det blir särskilt mycket drag om man inte har på köksfläkten och knappt då heller.

Känslan jag får är att det är ordetligt övertryck i huset. Kan jag ha rätt i att takbytet kan ha ställt till något och hur åtgärdar jag det? En ordentlig mekanisk frånluft för att dra in mer friskluft eller?

Redigerat:

Bästa svaret

Jag tycker det låter mer som någon allergi?

Om det skulle vara övertryck så märker man att fönster och dörrar flyger upp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.