apotekarnes
lärjungen apelton skrev:
Följdfråga: hur svårt var det att svabba bort möglet? Fick man skrubba länge? Var det lika mycket påväxt som på bilden jag postat ovan?
Det såg ut ungefär som för dig. Jag brydde mig dock aldrig om att få det helt trärent utan nöjde mig med att dra bort det värsta. Först spayade jag med en sån där manuell pump med en tank på ryggen. Sen gick jag över lite snabbt med en skurborste. Det är fortfarande blågrått så det syns att det har varit mögelpåväxt, men ytan är fräsch och dammar inte

• Gilla
lärjungen
  • Laddar…
lärjungen
apotekarnes apotekarnes skrev:
Det såg ut ungefär som för dig. Jag brydde mig dock aldrig om att få det helt trärent utan nöjde mig med att dra bort det värsta. Först spayade jag med en sån där manuell pump med en tank på ryggen. Sen gick jag över lite snabbt med en skurborste. Det är fortfarande blågrått så det syns att det har varit mögelpåväxt, men ytan är fräsch och dammar inte
Ok, kan vara värt att testa. Tack igen.

Fast vad tycker personen ifråga om alla mögelsporer som finns naturligt i luften då? Man andas nog dagligen in betydligt mer än vad det där "angreppet" kommer att avge om det ens gör det som sagt. Torrt utdött mögel är ju bara nåt organiskt pulver. Inget som man kan strö ut nånstans och återigen få att leva. Eller skada någon. Det som är farligt är livskraftigt mögel som växer och sprider sig. Då kan det lukta och irritera.

lärjungen
S Stefan1972 skrev:
Fast vad tycker personen ifråga om alla mögelsporer som finns naturligt i luften då? Man andas nog dagligen in betydligt mer än vad det där "angreppet" kommer att avge om det ens gör det som sagt. Torrt utdött mögel är ju bara nåt organiskt pulver. Inget som man kan strö ut nånstans och återigen få att leva. Eller skada någon. Det som är farligt är livskraftigt mögel som växer och sprider sig. Då kan det lukta och irritera.
Jag tror det är så att personen ifråga läst på så mycket om mögel att det är omöjligt att nå fram till denne om man inte är en expert av något slag. Spelar tyvärr ingen roll om jag säger det du pålyser här. Sen finns det de som hävdar att döda sporer också irriterar, och jag har hört personen ifråga nämna just detta och hävda att man måste få bort sporerna helt innan det är safe. Jag har personligen ingen aning om vad som verkligen stämmer, men har ändå en känsla av att saker och ting överdrivs.

Jo fast de döda sporerna är ändå en bråkdel av vad man andas in helt normalt över en dag i friska luften. Du kanske kan fråga henne var mögel kommer ifrån? Är det en livsform som magiskt uppstår av sig själv kanske?........:)
Nej sanningen är ju att det kryllar av sporer i luften hela tiden, dessutom färska och levande. Dessa väntar hela tiden på en plats med exakt rätt förutsättningar för dem att växa och gro och det är oftast där det är rätt fuktbalans och det ska dessutom finnas nåt organiskt de kan leva på. Så fort dessa förutsättningar bryts så dör det ut och blir bara en tråkig missfärgning.
Hade det varit ett hus som stått tomt och kanske drabbat helt och hållet blir det ju annorlunda för då blir ju koncentrationen sån att det skadar. Då hade det varit en helt annan sak.

lärjungen
S Stefan1972 skrev:
Jo fast de döda sporerna är ändå en bråkdel av vad man andas in helt normalt över en dag i friska luften. Du kanske kan fråga henne var mögel kommer ifrån? Är det en livsform som magiskt uppstår av sig själv kanske?........:)
Nej sanningen är ju att det kryllar av sporer i luften hela tiden, dessutom färska och levande. Dessa väntar hela tiden på en plats med exakt rätt förutsättningar för dem att växa och gro och det är oftast där det är rätt fuktbalans och det ska dessutom finnas nåt organiskt de kan leva på. Så fort dessa förutsättningar bryts så dör det ut och blir bara en tråkig missfärgning.
Hade det varit ett hus som stått tomt och kanske drabbat helt och hållet blir det ju annorlunda för då blir ju koncentrationen sån att det skadar. Då hade det varit en helt annan sak.
Jag vet inte riktigt hur personen resonerar angående naturliga sporer. Har du nån bra artikel eller nåt du kan länka till där det svart på vitt står allt det här med hur mögel funkar, när det är farligt respektive ofarligt etc? Inte för att det nödvändigtvis övertalar, men det kan vara ett steg på vägen.

Nä jag har ingenting att peka på men att sådana sporer finns naturligt i luften kan inte vara svårt att ta reda på. Var skulle dom annars komma ifrån liksom........
Menar hon att det är en livsform som uppkommer av sig själv så är vi nåt i still med "the big bang" på spåren.
Själv är jag ingen expert. Bara en intresserad vanlig person.

lärjungen
S Stefan1972 skrev:
Nä jag har ingenting att peka på men att sådana sporer finns naturligt i luften kan inte vara svårt att ta reda på. Var skulle dom annars komma ifrån liksom........
Menar hon att det är en livsform som uppkommer av sig själv så är vi nåt i still med "the big bang" på spåren.
Själv är jag ingen expert. Bara en intresserad vanlig person.
Nä, jag är övertygad om att denna person vet att sporer förekommer naturligt, men jag tror att det är sporernas koncentration som är knäckfrågan. Mycket mögel i konstruktionen innebär för denna person automatiskt att det kommer finnas mycket sporer i huset, oavsett hur verkligheten ser ut. Jag är övertygad om att personen de facto är känslig för mögelsporer, och till historien hör att denne verkligen fått kämpa för att bli trodd. Därmed har en viss luttring gjort personen svårmottaglig för andra åsikter (vilket jag har viss förståelse för). Detta gör tyvärr att det du eller jag säger spelar mindre roll. Men jag tror expertutlåtanden skulle väga en del i detta fall. Hursomhelst. Tack för din input. Jag tror som sagt att det du skriver är mycket vettigt, men tyvärr kommer det inte ha något genomslag om det inte kommer från "rätt" källa om du förstår vad jag menar

Absolut, jag vet precis hur en del är.........tyvärr har ju hela grejen med mögel och asbest och sjukdomar och allt spårat ur fullständigt. Allt är liksom livsfarligt nuförtiden och den som fått för sig något låter sig sällan övertygas.
Debatterade lite med nån igår på facebook som var så övertygad av nån studie att denne helt slutat dricka mjölk för nån studie hade visat att man dog tidigare av det.
Det står ju den personen fritt att göra vad denne vill men det är ju inte riktigt så det fungerar.....

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
lärjungen
S Stefan1972 skrev:
Absolut, jag vet precis hur en del är.........tyvärr har ju hela grejen med mögel och asbest och sjukdomar och allt spårat ur fullständigt. Allt är liksom livsfarligt nuförtiden och den som fått för sig något låter sig sällan övertygas.
Debatterade lite med nån igår på facebook som var så övertygad av nån studie att denne helt slutat dricka mjölk för nån studie hade visat att man dog tidigare av det.
Det står ju den personen fritt att göra vad denne vill men det är ju inte riktigt så det fungerar.....
Hehe, och här sitter jag och är vegan sedan några år tillbaka;) (även om jag inte är så strikt att jag inte kan äta mejeriprodukter när jag blir bjuden på det) Kanske är jag lika god kålsupare som alla andra? :rofl:

Nä men skämt åsido, jag tror enda lösningen är att tvätta bort det värsta och försöka övertyga om att det som blir kvar inte påverkar hälsan mer än de naturligt förekommande sporerna som finns överallt. Vi får se varthän det leder.

lärjungen
Som en liten uppdatering kan jag nämna att råsponten till garagetaket troligen kommer att rivas i vår pga påväxten. Kunden kan inte godkänna det, och då blir det som det blir. Förmodligen bäst för den mögelallergiske att så sker, annars skulle denne inte må bra i huset oavsett om sporerna kommer in eller ej.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.