K
kettu: Jag har då aldrig varit i en källare som är helt luktfri. Till och med i kungaslottets källare, där det finns pengar att renovera. Så märkte jag lite källar lukt den första halv minuten jag gick ner. Luktsmittar det snabbt i kläder, så finns behov att hitta källan enligt mig.
6 svar · 2,1k läst
Asbesträdd
Asbesträdd: Ser ut och vara glasull, papp (kanke mineral) och organiska fiber.
7 svar · 13,9k läst
·
C
crazytok: Hur går det??? :)
33 svar · 13,7k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: 48% är jättebra 50 +- 20 % vill man ha
1 svar · 663 läst
·
O
Oaeolle: Kan kanske vara bon i vägg av svartglänsande trämyra. Lugn dom skadar inte virke men plockar gärna av rötskadat trä
3 svar · 2,3k läst
C
claesborjesson: [citat] Detta är det mest relevanta svaret !!!!! Som nästan inga mattläggare känner till. FINJA 280 kan beläggas dagen efter, detta är FINJA´s egen beskrivning: På uttorkat ej tätt underlag kan täta beläggningar appliceras ett dygn efter spackling upp till 30 mm skikt och efter tre dygn upp till 100 mm skikt. Klinker upp till 30 x 30 cm, som monteras utan tätskikt, kan appliceras
30 svar · 14,5k läst
M
Maestrono: Hej. Ska köpa ett hus byggt 1933 och undrar över radon. I konstruktionsritningarna är ytterväggsrna i källaren markerade med "betong" samt i princip alla andra väggar är tegel. Hur ser radonrisken ut i betongväggarna? Antar att man inte byggde ytterväggar i lättbetong på den tiden, men tänkte ändå dubbelkolla med er. Tankar och ideer?
0 svar · 3,9k läst
M
Madde123: Nu har en kille från Ocab varit hos mig och det är redan en stor skillnad. Han tyckte att jag skulle installera två fläktar i grunden och att det skulle gå på 40 000- 45 000. Han tyckte också att eftersom radonet inte är så högt att jag skulle vänta tills jag kan göra en långtidsmätning för att få bidraget. Så nu har jag två frågor. För det första, han nämnde
48 svar · 7,5k läst
lärjungen
lärjungen: [citat] Om du gräver ned bockarna i jorden kommer de sannolikt att ruttna ganska fort. Trä som inte får chans att torka ruttnar (som någon här ovan redan konstaterat). Att de står under bar himmel påverkar dem inte nämnvärt mer än att de grånar. Men vad jag förstått skall TS bygga en grund av trä som har konstant kontakt med fuktig jord.
15 svar · 14,3k läst
·
E
etompau: Färger har blivit generellt mycket mer miljövänligare. Färgen sitter väl på väggarna och kommer inte i kontakt med livsmedel etc. Simma lugnt.
3 svar · 2,7k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Vad ni har för kostnader för att dra rör efter anslutningspunkten har inget med fördelningen av taxan att göra. Det är er egen huvudvärk enligt lagstiftningen.
7 svar · 1,6k läst
K
Konradsson87: [citat] Jaa det var ju egentligen min plan i början men blivit väldigt fundersam på riva ut något som är torrt och verkat klarat sig senaste 50åren, upplever inget problem med hälsa eller dyl. Rycker absolut i snåltarmen, vill lägga ut mitt golv som står och skräpar i garaget :)
4 svar · 1,0k läst
H
hempularen: Min spontana gissning, är att han för sin verksamhet behöver kunna bevisa vilken kvalitet dert är på vattnet. Därmed kan han behöva regelbundna provtagningar, och ev. installation av filter. Om det är en bindande samfällighet, misstänker jag att han har rätt att ställa krav på en definierad kvalitet på vattnet. Och kostnaden för det hamnar på föreningen. Med registrerad, så
6 svar · 5,9k läst
R
Rickie: [citat] Tack, det verkar mer rimligt!
2 svar · 2,1k läst
L
Langvind16: Hej, Bygger ett fritidshus och har borrat efter vatten, brunnen blev 68 meter djup och efter vattenprov tagits är vattnet otjänligt pga för hög radonhalt. Vi hade 2100 becquerel och gränsen går vid 1000. I övrigt var vattnet bra men med lite högt manganvärde. Under byggnationerna har vi hittills värmt vatten och ”skopduschat” i en temporär utomhusdusch. Vi har även diskat utomhus.
0 svar · 1,9k läst
tttomten
tttomten: Är det bara en tröskel så visst ok men det kommer lukta, se till att vädra bara.
3 svar · 5,9k läst
K
Konradsson87: Har nyligen gjort en större fuktutredning av min gillestugan, riskkonstruktion där besiktningsman tyckte känna en liten doft, tycker även jag känner den själv, lite unket ibland när man går ner dit inte fullt fräscht helt enkelt. Hur som helst utredningen visade ovanligt torrt och inga förhöjda värden eller mögel. Förutom på ett hörn där vatten förmodligen läkt in via en
0 svar · 2,4k läst
Magnus E K
Magnus E K: Finns det en annan lägenhet under din? Klinker på betong är inte så lyckat ur ljudisoleringsavseende, kommer låta rejält under om någon går med t ex träskor eller högklackat. Sammantaget kanske det kan vara värt att överväga att skippa klinkern och istället lägga ett nytt snyggt laminatgolv (eller trägolv) ovanpå det befintliga?
7 svar · 4,0k läst
·
M
milimani: hej! Har köpt ett växthus som enligt tidigare ägare var fäst i en träsockel nedgrävd i marken. Vad finns för alternativ till tryckimpregnerat virke? Känns inte så kul för miljö (eller för mig när man rekommenderas att ha andningsskydd vid sågning i det) Skall vara 45x70 mm.
0 svar · 1,2k läst
K
kettu: Jag skulle iallafall sova bättre med att byta det svarta isoleringen och mekaniskt rengöra bärande material ifall det ej er rutten, när allting är ändå öppet.
2 svar · 1,1k läst
·
S
Stefan1972: Först och främst lär du ta reda på varför det möglar och om det har ökat i omfattning. Är det enbart där ? Åtgärdar du orsaken så dör möglet och blir bara en kosmetisk sak som inte behöver åtgärdas och saneras på det viset.
1 svar · 1,7k läst
·
harry73
harry73: Du behöver nog inte ta bort dina inlägg. Det är väldigt uppskattat med yrkesfolk som delar med sig. Om fukthuset är ett företagsnamn, kan du ändra ditt namn. Finns en särskild tråd för att ansöka om det. Ifall fukthuser nu tar bort inläggen la jag till en quote med hans inlägg som jag tyckte var bra. Fanns också ett diagram med, som jag lägger till igen. [citat] [bild]
7 svar · 4,3k läst
·
B
Bberg: @Backlund89 Tack för utförligt svar!
5 svar · 2,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: Vänta en vecka och se för troligen är det väl något som är nykläckt och kommer att sprida ut sig eller bli mat åt fåglar eller annat under de närmaste dagarna.
4 svar · 3,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: Ja, det kan vara asbesthaltigt svartlim (liksom asbesthaltig matta) när det är från 60-talet, men det går inte att avgöra på utseendet utan man måste skicka in en bit på provtagning för att vara säker.
1 svar · 9,5k läst
·
%
#^%###%#5: [citat] Känn efter vad det är först och främst. Skulle kunna vara isolering men även någon form av svamp. Det behöver ju heller inte vara så kllad äkta hussvamp. Det skulle annars kunna vara en död räv. Ser ut lite som rävpäls tycker jag
14 svar · 6,3k läst
·
Dan_Johansson
Dan_Johansson: Munters Homedry är enligt google en sorptionsavfuktare ... Men som sagt, bara för att det sitter en betyder det ju inte att det behövs ... Jag själv har en sorptionsavfuktare eftersom Anticimex sålde in dem hårt (inte för att jag köpte deras men), men jag har följt temperaturen på mätaren i fem år, och inte ens när det är 20 minus ute längre perioder har jag under 5 plus i grunden
6 svar · 8,8k läst
L
Litotussen: [citat] Tack för tipset
3 svar · 2,9k läst
·
L
Oldboy
Oldboy: Tyvärr, men tycker inte det ser ut som mögel, utan riktig fuktskada. Mest sannolikt kommer det in vatten under takpappen. Huruvida det går rätt igenom underlagspappen eller om det blåser/rinner in från takkanten går inte att avgöra från bilden. Kan vara både och. Ev mögel där är trivialt och ditt minsta problem. Om brädorna fortfarande är hårda överallt så bort med pappen och
3 svar · 2,6k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Men akta dig för Explorer. En kompis morsas bekants svåger från Örebro, påstod sig ha hört att limmet som klistrade ihop kartongerna som innehöll systembolagsprodukter kunde innehålla Asbest. Detta var på femtiotalet. Men jag rekommenderar TS (och alla andra) att skicka in sin alkohol till mig för analys. Epafilter ingår i saneringstestteamets standardutrustning. Analysatören:
16 svar · 6,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.