Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
Anna_H: Aha, ja en porslinsblomma luktar väldigt sött! Och det droppar söt nektar från dem också. Lägg gärna ett papper på fönsterbrädan/golvet under dem för att slippa fläckar som är svåra att få bort.
hrt: Tack för alla svar! Har med er hjälp och mycket läsning fått en nyanserad bild av asbest. Allt ifrån dess risker till hantering av densamme. Har ökat kunskapen om var det kan finnas och vilka försiktighetsåtgärder man ska/kan vidta (ex. skicka iväg prover på plastgolv innan man drar vidare med renoveringen av golv). (y)
Stefan1972: Ja titta....hur gick det till? Jag svarade bara på en tråd som dök upp under nya inlägg...
DagSa: Huset är byggt 1959 med inredd vind. Sidovind/kattvind och en minimal takvind. Råspontat yttertak med luftspalt nån cm och masonit sedan mot isoleringen för det inredda på vinden. Ventiler mot gavlarna. Allt har funkat bra, men för 12 år sedan bygges en vindskupa som gjorde att en dusch kom in i toan och ett litet pentry. Ventilationen ändrades inte utan endast självdragsventilation
Asbesträdd: Kanske lite sent med ett svar men om limmet var klart skulle där inte vara det, är du för övrigt klar med arbetet? Om inte skicka in på analys.
Rabbithole: Tvätta bort den, men ta reda på varför det är påväxt. Troligtvis är det inte uteluften som gjort det så fuktigt att det börjat mögla
Tjoa: Ozon använder man där man ska oxidera bort saker snabbt. Typ rök, dofter eller svavelföreningar. Nackdelen är att människor inte får /ska vara i rummet då ozon är giftigt för oss. Jonisering utförd på rätt sätt. ( utan ozon) gör samma jobb fast inte lika snabbt, men där kan människor vistas i lokalen till motsats från ozon.
Daniel 109: Det är säkert bra att göra så. Man bränner bort den biomasa som det kan bo något i. Kol som blir kvar kan buffra lite fukt men inte livnära någit liv. Askan är rätt basisk och uppskattas inte av just något levande. Så det är nog bra, men jag trir inte att vinnsten är att man dödar sporer. De finns där oavsett.
Staffans2000: Asbestnojan bara växer. Lyssna på detta program. För här kan vi snacka om exponering på riktigt! https://sverigesradio.se/sok?q=p3%20dokumentär%20eternit&episodes=true
Fulkemisten: Ja, det där är ganska låga värden hos er båda och otillförlitliga, gör och invänta resultat från långtidsmätning, gärna över tre månader eller längre för ännu mindre felmarginal. Högst troligt är halterna orsakade av naturligt markradon, blåbetonghus brukar oftast ha betydligt högre värden. Kom ihåg att radon finns överallt och typ ingen har 0-värden. Gränsvärdet ligger
BirgitS: Om du har en fläkt av någon sort så kan ju en sån snabba på torkningen.
Tysk: De bryr sig inte. Har hela tiden gått på hyresvärdens sidan fast de har papper som bevisar att jag har rätt. Frågade redan om de kan göra nåt angående påtryckningen men de kan inte göra mera. Det som de kan göra är att ta emot medlemsavgifter.
Marcussjogren: [citat] Vet att tråden är gammal men tips kan ju alltid vara bra ändå :) Jag målar förvisso med linoljefärg, men motsvarande borde ju fungera på alla sorter men kräver mer eller mindre omsorg. Ta en burk med lock som är strax större än penseln/penslarna. Fyll den med samma vätska som färgen äe spädd med, såpass att hela burken är full när penslarna är i. Borra/skär hål i
ZipLock: Borde inte inlägg #277 tas bort helt? Det innehåller både ett helt felaktigt råd (intallera fläkt utan BRF tillåtelse) och reklam för ett företag.
En apelsin: OK tack. Jag tar det säkra före det osäkra och skickar efter radonmätare i varje fall. Tar bort blåbetongen först!
PSara: Fått svar från Evema: inga asbestfibrer att finna! Puh. Tack för ert engagemang byggahuskompisar!
Asbesträdd: Nja kanske det, jag är bara impregnerad av "det krävs inte så mycket fibrer för att vara farligt".
Yaken: Japp, det där badrummet med blå kakelbård och plastmatta i kombination med kaklade väggar är från tidigt-mitten 90 tal utan tvekan. Om renoveringen då gjordes riktigt så ska det inte finnas asbest, då det försvann i mitten på 70-talet. Så lim och fogmassor ska vara riskfria. Och huset är såpass gammal (1800-tal) så då fanns inte ens badrum. Jag tror det är ganska liten risk här,
Stefan1972: Så där ser det väl ut i väldigt många äldre hus med dylika vindar så jag skulle nog inte lägga nån större vikt vid det. Inte så länge det är torrt iallafall. Trä är ju ändå trä och klimatet skiftar väldeliga på en vind och det är ganska naturligt att det sker saker och då utan att det måste vara ett mögelangrepp i moderna ögon sett för det.
nht1: Tack för tipset. Fick följande information.Känns tryggt att det inte är ett skadedjur! (Det är larven till bålgetingblomflugan, Volucella inanis. Larverna lever i getingbon och trillar ibland ner från vinden genom takplankorna. Det är inget skadedjur (annat än för getingarna).)
hempularen: Enligt min erfarenhet så är det ännu mera kört att skrapa ned färgen på så stora ytor, riv plattorna.
Semiproffset: [citat] Allt beror ju på vilka förutsättningar du har i form av takhöjd osv. Det finns ju ett antal systemlösningar för källare, som bygger lite olika från mekaniskt ventilerade golv till platonmatta eller flytspackla och lägga klinker. Jag skulle absolut ta dit en tekniker som får mäta om det finns fukt, samt även göra en radonmätning. Med de svaren så vet du vad som skall till
Asbesträdd: Och dessutom har jag hört att tretex brinner mycket lätt, antagligen kan man också knäcka det med handen.
kanelglass: Hej igen! Kort efter min första post så åkte jag på semester och flyttade jag alla (4-5) växter jag hade där ute till utomhus så att grannen skulle kunna komma åt och vattna. När jag kom tillbaka från semestern så var lukten borta och jag antog således att problemet var växterna jag hade där ute. Men nu när den varma sommaren är borta och "normalt" väder har börjat återkomma