Hej forumet
Hur förekom asbest i rörisolering? Var det som ett luddigt pulver? Jag har gammal rörisolering i källaren där det är skadat på ett ställe, tejpen runt om har något konstigt grej på sig, vitaktigt material, lite hårt men också lite pulvrigt. Hur farligt kan det vara om det är asbest? Jag har petat lite på det och stött till det när jag har gått runt.
Det är inte lönt med foto då man inte kan avgöra.
Hur förekom asbest i rörisolering? Var det som ett luddigt pulver? Jag har gammal rörisolering i källaren där det är skadat på ett ställe, tejpen runt om har något konstigt grej på sig, vitaktigt material, lite hårt men också lite pulvrigt. Hur farligt kan det vara om det är asbest? Jag har petat lite på det och stött till det när jag har gått runt.
Japp, påminner om gips. Användes ofta för att forma runt rörböjar och avstick. Är det riktigt gammal såkallad "nöthårsisolering" så använde man det direkt på röret under isoleringen också, så då finns det även på raksträckorna.Asbesträdd skrev:
Hej forumet
Det är inte hälsosamt med asbest, men du behöver inte få panik (tänkte på ditt användarnamn). Tejpa över det som är skadat, så det inte rivs upp mer om man råkar stöta till det.
Så länge det sitter där det sitter är det ingen fara, men om du ska göra några ingrepp eller ta bort isoleringen, så rekommenderar jag att du anlitar en saneringsfirma.
Det är inte speciellt nyttigt men det finns ingen anledning till några panikåtgärder. Linda om skiten med gaffatejp så att det inte far omkring.
Nöthår och någon asbestmatta runt röret hade jag på värmerören i den förra kåken.
Nöthår och någon asbestmatta runt röret hade jag på värmerören i den förra kåken.
Om det är på raksträcka så är det nog helt enkelt vanligt gips. Som många kan berätta för dig så fanns asbesten främst i isoleringen vid rörböjar.Asbesträdd skrev:
Hej forumet
Det har jag aldrig fattat heller mes asbest användes tydligen till lite allt möjligt fram till åtminståne 50-talet pga sin allmänna braighet, typ.
Du säger att man använde asbest under all nöthårsisolering också på raksträckorna?L lordi skrev:Japp, påminner om gips. Användes ofta för att forma runt rörböjar och avstick. Är det riktigt gammal såkallad "nöthårsisolering" så använde man det direkt på röret under isoleringen också, så då finns det även på raksträckorna.
Det är inte hälsosamt med asbest, men du behöver inte få panik (tänkte på ditt användarnamn). Tejpa över det som är skadat, så det inte rivs upp mer om man råkar stöta till det.
Så länge det sitter där det sitter är det ingen fara, men om du ska göra några ingrepp eller ta bort isoleringen, så rekommenderar jag att du anlitar en saneringsfirma.
Den varianten med matta har jag inte sett förut. Däremot att man har kletat någon asbestmassa direkt på röret. Jag har alltid misstänkt att det var som ett klister för att hålla isoleringen på plats.useless skrev:
Jo, samma variant som bilden ovan.
Om man gjorde det på all isolering vet jag ej, men man kan ofta se det som ett vitt "gipslager" på röret innanför nöthåret. Och det gjorde man även på raksträckor ja.L Lärospånet skrev:
EDIT : Finns tydligen också som en typ av matta längst in som jag aldrig sett förut.
Men det är inte helt enkelt gips då?L lordi skrev: