6 893 läst ·
17 svar
7k läst
17 svar
Riva asbesthaltig Onduline
Sida 1 av 2
Någon gång i vinter har jag tänkt plocka ned ett litet timrat litet lider för flyttning. Antagligen blir det att plocka ned det med skogskran.
Taket är av korrugerad bitumenpapp (liknar Onduline) som är spikat ovanpå ett gammalt pärttak antagligen på 60-talet. Pappen är med andra ord nästan säkert asbesthaltig.
Finns det några speciella knep att tänka på inför rivningen. Annat än att använda engångsoverall och gummimask med finpartickelfilter och pressa ned ryggarna så att jag får tag i spikarna med Gränsforskofoten och dra ut dem så jag får loss skivorna hela.
Ideer?
Taket är av korrugerad bitumenpapp (liknar Onduline) som är spikat ovanpå ett gammalt pärttak antagligen på 60-talet. Pappen är med andra ord nästan säkert asbesthaltig.
Finns det några speciella knep att tänka på inför rivningen. Annat än att använda engångsoverall och gummimask med finpartickelfilter och pressa ned ryggarna så att jag får tag i spikarna med Gränsforskofoten och dra ut dem så jag får loss skivorna hela.
Ideer?
Det första du ska göra är att skicka en bit på analys för att se om det verkligen innehåller asbest så slösar du inte bort pengar på massa skydd och så.
Om det innehåller asbest: Innan du river kan du tejpa ijen runt fönsterna (eller bara sätta en stor plastbit över fönsterna och tjepa fast runt om). Före du river så får du blanda lim och vatten som du sedan kan spreja på.
Om det innehåller asbest: Innan du river kan du tejpa ijen runt fönsterna (eller bara sätta en stor plastbit över fönsterna och tjepa fast runt om). Före du river så får du blanda lim och vatten som du sedan kan spreja på.
Spikarna är inte klockspik. De ser ut som vanliga tretumsspikar men med runt tvärsnitt och någon sorts halvt bortrostade räfflor. Ett billigare alternativ till klockspik. De hade en sorts bricka av vit plast under huvudet då de var nya men brickorna har försvunnit för länge sedan.
Jag är relativt säker på att det är litet asbest som fyllning i bitumen i skivorna. Det här är ett lågbudgetprojekt så någon analys har jag inte råd med men jag vet från tidigare fall att de här skivorna från den tiden nästan alltid är asbesthaltiga. De hette inte Onduline....men jag minns inte namnet.
Fönster finns inte...... men det är gott om stora glipor mellan väggstockarna och en dörr som inte går att stänga eftersom nedersta halvmetern av den väggen har sjunkit i jorden och ruttnat bort. Det gäller som sagt ett simpelt uthus.
Jag är relativt säker på att det är litet asbest som fyllning i bitumen i skivorna. Det här är ett lågbudgetprojekt så någon analys har jag inte råd med men jag vet från tidigare fall att de här skivorna från den tiden nästan alltid är asbesthaltiga. De hette inte Onduline....men jag minns inte namnet.
Fönster finns inte...... men det är gott om stora glipor mellan väggstockarna och en dörr som inte går att stänga eftersom nedersta halvmetern av den väggen har sjunkit i jorden och ruttnat bort. Det gäller som sagt ett simpelt uthus.
Om du är helt säker spelar det ju ingen roll, men en analys kostar ju ett fåtal hundralappar och kan väl knappasqt knäcka budgeten oavsett hur lågbudget detta är? Dina overaller och partikelfilter lär ju gå på mångdubbelt mer.H heimlaga skrev:Spikarna är inte klockspik. De ser ut som vanliga tretumsspikar men med runt tvärsnitt och någon sorts halvt bortrostade räfflor. Ett billigare alternativ till klockspik. De hade en sorts bricka av vit plast under huvudet då de var nya men brickorna har försvunnit för länge sedan.
Jag är relativt säker på att det är litet asbest som fyllning i bitumen i skivorna. Det här är ett lågbudgetprojekt så någon analys har jag inte råd med men jag vet från tidigare fall att de här skivorna från den tiden nästan alltid är asbesthaltiga. De hette inte Onduline....men jag minns inte namnet.
Fönster finns inte...... men det är gott om stora glipor mellan väggstockarna och en dörr som inte går att stänga eftersom nedersta halvmetern av den väggen har sjunkit i jorden och ruttnat bort. Det gäller som sagt ett simpelt uthus.
OM det är asbest - vattenbegjut - alternativt slabba först på med gammalt tapetlim som binder eventuella fibrer som annars lösgör sig. Bred ut ett rejält stycke byggplast som du kan trava skivorna på och därefter linda in i byggplasten som du slutligen förseglar med gaffatejp eller liknande.H heimlaga skrev:Någon gång i vinter har jag tänkt plocka ned ett litet timrat litet lider för flyttning. Antagligen blir det att plocka ned det med skogskran.
Taket är av korrugerad bitumenpapp (liknar Onduline) som är spikat ovanpå ett gammalt pärttak antagligen på 60-talet. Pappen är med andra ord nästan säkert asbesthaltig.
Finns det några speciella knep att tänka på inför rivningen. Annat än att använda engångsoverall och gummimask med finpartickelfilter och pressa ned ryggarna så att jag får tag i spikarna med Gränsforskofoten och dra ut dem så jag får loss skivorna hela.
Ideer?
https://www.evema.se/asbestanalys/
440 kr är inte så farligt enligt mitt sätt att se det i alla fall . Brukar vara snabba . Finns säkert flera bra
440 kr är inte så farligt enligt mitt sätt att se det i alla fall . Brukar vara snabba . Finns säkert flera bra
Ja men det råkar finnas ganska många människor som plågas av att jag existerar...... så det gäller att leva så länge det någonsin går så jag får njuta av att se dem plågas så länge som möjligt!
440 kronor för en analys låter faktiskt överkomligt. Skall fundera på det.
440 kronor för en analys låter faktiskt överkomligt. Skall fundera på det.