Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
BirgitS: Det är en fråga som brukar ställas några gånger varje vår. Dels är det antagligen lagom varmt på den vita ytan, medan den röda ytan blir för varm, och dels har de nog övervintrat i springor i huset så ytan är nära till. De kommer snart att ha spritt ut sig.
useless: Börja med att prata med försäkringsbolaget. Dom kanske har avtal med någon specifik firma och önskemål på hur saker görs.
Konradsson87: [citat] Jo jag kollade upp det också, hade nog tagit lite på plywoodskivan på väggen, men det såg bra ut annars :)
yonna: Ser också denna som en pälsänger. Om detta är riktigt kommer de lätt in via öppet fönster. Dammsug och var extra noga med städningen de närmaste veckorna. Ser du fler ängrar denna tid bör du kolla garderoberna. Pälsänger jobbar långsamt - men effektivt - till skillnad från mal som är snabba som 17 när det gäller ullmaterial. Pälsänger äter alla naturliga material.
hempularen: Fast allergitabletter kan i någon mån hjälpa även mot förkylningsrelaterade täppta näsor. Så om det hjälper säger det egentligen inget om miljön i rummet. Allergimedicinen hjälper givetvis inte mot infektion, men i efterdyningarna av en förkylning kan man få allergiliknande reaktioner som medicinen hjälper mot.
FrittDrag_II: Har gjort luftanalys i ett kontor av diverse anledningar, problemet med dessa analyser är att dem säger nästan inget och kostar rätt mycket pengar. Angrip problemet (eller försök hitta problemet): titta över din ventilation, kanske komplettera med luftrenare. Finns det någon fuktskada eller liknande. Att det växer mögel på damm som sitter på en tejpbit kan bero på olika saker, att
Peter2400: Vi har också hittat ett par penselfotingar inomhus, känns inte som de gör någon värre skada. [bild]
LarsOo: Tack för svar. Känns som att det är väldigt luftigt nu när jag fått bort plats och isolering. Ska låta dörrar stå öppet så mycket som möjligt också.
andreascarlsson: [citat] Nej, vi ska inte renovera något. Bara städa och göra fint, inte ”dölja” några skador så att köpare blir osäkra. Det är 60-talsstandard på huset så alla köpare kommer ändå vilja totalrenovera.
Manhunter: Köpte ny på Jula för 999kr.När min Wood la av.Jättebra för det priset
NK2018: [citat] Så även om varm inneluft sugs ned i det undertrycksventilerade golvet och sen ut via frånluftsfläkt så kommer det bli golvkallt? Det låter som ett nedköp. Är U-värdet i ett ventilerat golv massivt sämre än i ett uppreglat golv med ~5-10 cm spånisolering? Att koppla frånluften till FTX är nog ingen bra idé om anledningen till ventilerade golvet är emissioner från
Husmusan: Skulle kunna vara en vibrationsskada... Tvättstuga / tvättmaskin (centrifugeringen) / tung vägtrafik i närheten? Sank mark där huset står?
#^%###%#5: Det är ju vanliga övervintrande flugor. Exakt vilken art vet jag inte men de är totalt ofarliga, jag lovar!
xlssn: Det vita fluffet ser inte ut som asbest. Betyder dock inte att det inte finns asbest i andra delar av pannan.
C.Lundin: Det finns ju stor risk att en avdelning eller i varje fall delar behöver stängas ner om det är riktigt allvarligt. Det låter dock inte så farligt om inte folk reagerat på det, men det kan man ju inte så noga veta i detta skede. Huvudvärken kan definitivt vara kopplad till miljön på din arbetsplats, men migränen har ingenting med det att göra. Men det kan vara illa nog med huvudvärk
Kallehager: Öppnar den här tråden.. Har EXAKT samma bekymmer i mitt hus. Hittade du problemet och hur löste du det isåfall?
Johan456: [citat] Det är det jättemånga som talar om. Strålskyddsmyndigheten rekommenderar t.ex. man drar ur elektrisk utrustning dom inte används ur uttaget. Man har också länge talat om elallergi. Man har också kunnat påvisa att visa yrkesarbetare t.ex. får påverkan på fertiliteten pga. Fält. Vidare finns det skeptiker och människor som säger dig bli sjuka av t.ex. trådlösa hemtelefoner
Härryda2015: [citat] Jag följer också Mousetrap Monday på Youtube, riktigt bra filmer!
kokolos: Det är 2 olika rör med samma isolering ena är kall vatten som är galv, koppar är varm vatten. Det jag hade tänkt är att isolera nytt där jag rivit glömde jag tillägga och tänkte först att måste väck med asbesten först, men gör nog som hjulbent sa och målar sen isolerar på det
andersda: Bygg ordentligt utan att fuska så kan du använda det länge. Det är miljövänligt.
RapidSledge: [citat] Söderläge, sol, vind och vårregn tar bort möglet.
lärjungen: [citat] Nej, sorry. Jag kommenterade enbart den del av artikeln som du citerade. Korkat av mig :oops: Men nu har jag läst den, och tycker det låter lite svävande att säga att "vi tycker oss ha sett att patienterna med mesoteliom de blir fler och fler som inte har haft någon yrkesmässig exponering." Jag menar, det är möjligt, men gör de någon vidare utredning? Har dessa patienter haft
kettu: Det var så enkel förklaring till dom, tack. Relativ ny husägare som aldrig tapiserat tidigare. Så ögonen fasnar för saker som "inte hör till".
kettu: I fuktiga källare kan aktinomyceter bakterier, eller jordbakterier börja växa på betongen. Den bakterien är det som avger den klassiska källar lukten.
BigR: Men det är uppfriskande med en tråd som inte behandlar asbest :cool: