Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
ludwigjoakim: Nu är projektet avslutat och alla spår undanröjda och i värsta fall får jag cancer om 30 år men något ska man ju dö av. är väldigt nöjd just nu iaf.
Carl Fredriksson: [citat] Begär en Spec på matr detalj. Arbete detalj Kostnad per timma Lägg på 10 procent arbetsledning 10 procent på matr Begär en faktura Rotavdrag 30 procent arbete.
Madde123: Det känns som om det är en dum fråga men är det farligt att elda i en kakelugn med blyglasyr? Och hur vet man om det är blyglasyr? Finns det andra faror med äldre kakelugnar jag borde tänka på? Den är mellan 50-200 år gammal, har ingen aning om när den sattes in.
tommib: Nä, det räcker nog med det stora. Det kommer ha en redigt avhållande effekt även för hormonstinna tonåringar. I själva sakfrågan så håller jag med vad andra säger: Uppfostra dina barn. Det är inte andras ansvar att dina barn inte skadar sig (inom rimliga gränser). Att ta upp att sjukvården inte ska belastas är rätt märkligt. Ska vi linda in barnen i bubbelplast? Inte släppa ut
Nissens: [citat] Torrt ombyte hade man i ryggsäcken...och grejor att göra upp eld med..
Tomte_i_hus: Hej, Undrar om man kan få reda på hur det gått med detta?
Stefan1972: Fast om fogarna möglar väldigt fort trots normal rengöring så kanske man kan börja fundera på om det kanske är nåt som gror bakom kaklet.........Särskilt om det uppenbarligen är några som reagerar på nåt. Jag städar inget mer än ts och har gammalt badrum med tveksamt lyftombyte och vi är 7-8 pers totalt som duschar och står i och jag har aldrig ens sett nå mögel i fogarna. Nå
SomePenguin: [citat] Då förstår jag. Och jag håller helt med! Organiskt inredda äldre källare/gillestugor är en varningsflagga. Men en källare är guld värd som biyta och husgrund.
GoForIt: Inget akut, men låt ventilationen jobba. Vill du temporärt åtgärda springan i panelen, så går det ju att lägga en fog där.
Tomture61: Bägge mina utdelar står på egenbyggda träbockar och cementplattor . De närmast grunden (plattor) för respektive hus / byggnad står på väldrenerad makadam . Visst blir det is under men inget som stör funktionen , träbockarna är 65 cm höga .
peterhannah: [citat] kan rekommendera de evaporativa och köper du Boneco W200 blir du också nöjd
Duttarmajster: Kanske fel årstid, oklart hur länge fnaset har legat där, men ser exakt ut när getingar har byggt bo under murka gavelbräder på landstället, bekräftades av nomore.se som länsförsäkringar skickade ut. Som redan påpekats så är nog rötan det primära problemet. Kan väl väl vara alla möjliga skadedjur som kalasat - t.ex. hantverkare ;)
Kalle 54: Har konstaterat att trädäcket under tjärpappstaket på en gammal ryggåsstuga har bitvis blivit murket. Tre-fyra lager tjärpapp ligger på nu. Min fråga är om jag kan lägga nya takreglar och lägga nytt trädäck ovanpå det gamla. Och därefter nytt tjärpappstak. Det skapas då en luftspalt under det nya taket som ger viss ventilation. Nockstocken plus ytterväggar är helt ok. Vid ev
Staffans2000: [citat] Det behöver inte alls vara så. Betongen gjöts ovanpå ett lager av Macadam. Precis som man gör idag. Skillnaden var att isoleringen lades ovanpå plattan istället för under. Men i båda fallen "svävar" husen ovanför den blöta leran. Jag vet. För jag var med och byggde dem. Staffan
Hildor: Täta sprickor är bra att göra o kan göra en hel del, dock är det svårt att se allt under huset o få allting tätt. Jag tycker ändå radon känns som en relativt lätt sak att få bort/sanera med diverse grejer. Radonfläkt är nått av det vanligaste man sätter in för att åtgärda, man kan dessutom söka radonbidrag o få det ännu billigare. Du kan även höra av dig till kommunen
Dowser4711: [citat] Ju bättre filterklass desto bättre, men generellt sett så brukar man använda flera filter, några grövre först för att "skydda" de bakre. Men den riktiga kostnaden är inte filtret, utan driften av dem. Jämför tryckfallen mellan de olika filtren. Det är rätt vanligt att de "billiga" filtren kostar mångdubbelt mer i elkostnad än de dyrare.
MagHam: Tänk på att vissa typer av svartmögel kan skapa toxiner, så ta bort det lugnt och metodiskt utan att lösgöra för mycket.
henche: Jag utgår från att det är markradon. Kan vara värt att fundera på radonsug isåfall, kolla om det går att få bidrag också. Om ni vill slippa att det låter mycket från ventilationen.
mikethebik: Hm, är det nu alltså miljöpartiet som bestämmer ensamt vad som ska beskattas i vårt lilla land, inte undra på att det går utför...
virkeslara: Hej, Jag flyttade alldeles nyss in i en hyresrätt på bottenplan. Kände en viss unken doft men lägenheten var nyrenoverad så jag tänkte att det troligtvis var lite färglukt/torkande material som hängde kvar, samt att den inte riktigt vädrats ur. Var också i ett pressat läge att hitta något. Efter tö- och regnväder har det dock förvärrats och dessutom har lukt efter bara ett par
Nahoj1900: Jo det gick bra, jag ringde OCAB som kom och tog med sig prover och skickade på analys. Provsvaren visade att det inte var asbest så det var ju skönt och man kunde pusta ut. Ångesten har ju lagt sig men är i framtiden mycket försiktig när det gäller material jag inte känner till.. Och det tycker jag alla ska vara. Även snickare osv som inte provtar material innan dom river. Borde
HankLima: Det var ingen asbest i varken lim eller matta. Jag tog en bit matta med rikligt med lim kvar under och skickade till OCAB som analyserade. Vid samtalet med dem så var han själv rätt säker på att det inte var något utifrån det jag beskrev men ville ändå att jag skickade in ett prov
blackarrow: Det kan väl kännas fräscht att diska/tvätta LEGOt. Se upp med för hög temperatur bara. Med maskindiskmedel blir det i princip decificerat, men maskindiskmedel är frätande så det får inte bli kvar något. Se upp med torkprogramet i diskmaskinen. Det kan bli så varmt att klossarna förstörs. Äldre klossar från 60-talet lär inte tåla lika hög temperatur, kanske bara 40 grader..
Krille-72: [citat] I sak har du rätt. Man ska inte förändra en gammal konstruktion i onödan.
Martin"bosse": Ja det är blåbetong, inte farligt utomhus, radonet blir utspätt.
Krille-72: Du ser. Då är det troligen från limmet som jag skrev. Inte lätt att se på bild.
henche: MISAB finns också gällande sanering. Men vet inte hur verksamma de är i Stockholm. Edit:tydligen uppköpta av recover såg jag nu. Därför jag sett recover-bilar så ofta på sistone.
Staffans2000: [citat] Stearin är en animalisk produkt, parrafin är kolvätebaserad. Staffan