Hej,
Jag flyttade alldeles nyss in i en hyresrätt på bottenplan. Kände en viss unken doft men lägenheten var nyrenoverad så jag tänkte att det troligtvis var lite färglukt/torkande material som hängde kvar, samt att den inte riktigt vädrats ur. Var också i ett pressat läge att hitta något.
Efter tö- och regnväder har det dock förvärrats och dessutom har lukt efter bara ett par dagar satt sig i kläder och dylikt. Huset är slitet och 60- alt. 70-tal. Jag påtalade lukten och att det blivit värre för fastighetsvärden. Vi kollade på både vind och grund. Det fanns en tidigare läcka i taket och takbyte har gjorts, men allt material har inte bytts ut. Det stora problemet verkar dock vara grundläggningen. Det stod pölar med vatten i krypgrunden och kondens på blindbotten. Troligtvis mycket hög RF där nere samt jordbakterier/mögel. Dessutom misstänker jag att det kan finnas impregnerade syllar samt limmade mattor som avger lukt. Fastighetsvärden hävdade att han haft någon från Anticimex att bedöma mögelsituationen/risken i huset men när jag bad om ett skriftligt papper "kunde han inte hitta det".
Det jag undrar är hur jag kan gå tillväga. Jag är inte speciellt sugen på att betala dubbel hyra och behöver dessutom hitta ett nytt boende. Så mina två frågor är.
1) Finns det några rättigheter gällande kontraktet och dess uppsägningstid? Att det finns ett problem är tveklöst och värden var dessutom medveten om problematiken, som han nonchalerade bort när jag påtalade det.
2) Hur lång tid kan man vistas i en dylik miljö utan att risken är allt för stor för långvariga problem? Det kan mycket väl vara så att jag får tillgång till ett nytt boende först i april.
Oerhört tacksam för svar.