Täta sprickor är bra att göra o kan göra en hel del, dock är det svårt att se allt under huset o få allting tätt.
Jag tycker ändå radon känns som en relativt lätt sak att få bort/sanera med diverse grejer.
Radonfläkt är nått av det vanligaste man sätter in för att åtgärda, man kan dessutom söka radonbidrag o få det ännu billigare.
Du kan även höra av dig till kommunen eller lab för diverse frågor ang. mätningar o sånt, de är väldigt hjälpsamma

Som du säger så är korttidsmätning bara "ett hum" om medelvärdet, så man ska göra en lång mätning på 2-3 månader sen.