P
Den här tråden är en utbruten tråd från
https://www.byggahus.se/forum/threads/grannens-skorsten-naera-mitt-ftx-intag.402345/
/Moderator

-----------


S sunqan skrev:
Det finns en forumdel, "Miljö och Hälsa", där det nog är helt okej med dessa diskussioner.
Problemet är att folk har en märklig inställning till fakta om orsakssamband; sen gråter man vid Cancergalan och skänker pengar. Just utsläpp från privat fastbränsleeldning orsakar 7 miljoner förtida döda årligen enligt WHO, som med bl a EU:s hjälp försöker få ner talen, inkl sjukdomarna som de orsakar. Det som TS beskrev är just ett sådant problem. Inte bara bygg-problem utan det finns en koppling.
Så varsågod och ta bort inlägget, det visar bara på oförstånd.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Ja skönt att höra att det verkar som att ni kan lösa det som vuxna människor =)
En fundering är väl dock om inte felet faktiskt är i din anläggning om det är som du säger att ditt friskluftsintag sitter uppe i skorstenen. Man använder ju den upphöjda skorstenen just för att få iväg röken från huset och in-luftventiler att då använda en befintlig skorsten för inluft blir ju knasigt då intaget kommer för högt upp och eventuella nya skorstenar skulle behöva göras ytterligare någon meter högre än befintliga.

@sunqan problemet med skrivelser som "Du som eldar ansvarar alltid för att omgivningen inte besväras." är att det som inte alls besvärar vissa får andra att få härdsmälta. Det är helt enkelt inte rimligt att alltid rätta sig efter den som har lägst acceptans. Jag tycker att det luktar gott när det eldas lite i grannskapet men uppskattar inte alls (läs blir asirriterad) när någon parkerar utanför restaurangen på andra sidan gatan och ska spela sin musik för allt o alla.

@FruNilsson och @Pia47 då ni verkar vara väldigt starkt emot all form av eldning och lyfter fram hälsofaran som något överhängande livsfara. Det ni inte tar med vilket även boende.stockholm hoppar över när de skriver "Utsläppen från eldningen beräknas bidra till att 1 000 personer om året dör i förtid" är att den beräknade minskade livslängden är 1-7månader (enligt den rapport från Länsstyrelsen 2008 som FruNilsson länkat). För övrigt väldigt oklart vart boende.stockholm får dessa 1000 personer ifrån då samma rapport anger "100-340 förtida dödsfall". jag har svårt att se att det skulle förekomma en så drastisk ökning, eller någon ökning alls faktiskt sedan 2008. Rapportens fokuserar på problemen kring vedeldning i dåliga anläggningar som primär uppvärmningskälla, och jag tillåter mig därför att även dra slutsatsen att dessa negativa hälsoeffekter till största del uppkommer vid kontinuerlig eldning och inte när någon tänder igång en brasa några gånger under vintermånaderna.

Att man kan störa sig på röklukten har jag full förståelse för men att hävda att det råder fara för liv o lem känns tämligen överdrivet. Slutligen Pia47 du skriver att röken och de farliga partiklarna flyger iväg "låååångt" vilket för visso säkert är sant men rapporten kommer fram till följande: "Detta betyder att i huvudsak drabbas alltså eldarna själva, tillsammans med den närmsta omgivningen.". I detta fall kan vi nog utan problem räkna in TS i nära omgivningen men om hans granne enbart eldar lite då och då faller jag nog tillbaka på att han inte är i någon större fara eller på sin höjd riskerar att dö en dag eller två tidigare. Att ha en dålig relation med sin granne och det pulspåslaget det leder till dödar nog fler.
Problemet är inte att det är omedelbar fara för liv och lem (förutom om man t ex har astma eller får hjärtattack av partiklarna). Cancer t ex tar, som bekant, flera år att utvecklas. Därför har folk svårt att fatta sambandet med luftföroreningar (som också sägs i rapporter.) Nåväl, jag avslutar detta - med rådet: Läs på!
 
Claes Sörmland
P Pia47 skrev:
Problemet är inte att det är omedelbar fara för liv och lem (förutom om man t ex har astma eller får hjärtattack av partiklarna). Cancer t ex tar, som bekant, flera år att utvecklas. Därför har folk svårt att fatta sambandet med luftföroreningar (som också sägs i rapporter.) Nåväl, jag avslutar detta - med rådet: Läs på!
Men olika typer av cancer ha så många olika bakgrunder där den största är antal år man har levt (alltså slumpen) och ens arvsanlag. Till detta kommer en myriad av olika mer eller mindre (nästan alltid mindre!) klarlagda livsstilsfaktorer som kanske ökar risken för cancer. Och det värsta är att det som känns ofarligt kanske är farligt och tvärt om, det går ofta inte att göra rationella livsstilsval som verkligen med säkerhet minskar risken för cancer (kanske med det klaraste undantaget för rökande) eftersom faktorer har en osäker eller låg påverkan på risk.

Så borde vi som samhälle vara försiktiga med vedeldning som huvudsaklig uppvärmning av hus i tätorter? Ja. Borde vi bli storslaget moraliserande över enstaka trivseleldare? Nej.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 8 till
  • Laddar…
Leva upp till ett år äldre när du troligtvis blir 80+ ändå eller njuta av livet i form av en mysig brasa en bister vinterkväll, ett glas whisky, lite chips och alla de andra små nöjena som förgyller vardagen?
Jag vet iaf vilket val jag gör.
 
  • Gilla
Jensa86
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men olika typer av cancer ha så många olika bakgrunder där den största är antal år man har levt (alltså slumpen) och ens arvsanlag. Till detta kommer en myriad av olika mer eller mindre (nästan alltid mindre!) klarlagda livsstilsfaktorer som kanske ökar risken för cancer. Och det värsta är att det som känns ofarligt kanske är farligt och tvärt om, det går ofta inte att göra rationella livsstilsval som verkligen med säkerhet minskar risken för cancer (kanske med det klaraste undantaget för rökande) eftersom faktorer har en osäker eller låg påverkan på risk.

Så borde vi som samhälle vara försiktiga med vedeldning som huvudsaklig uppvärmning av hus i tätorter? Ja. Borde vi bli storslaget moraliserande över enstaka trivseleldare? Nej.
Nej hobbyexperten, du har så fel. Antal levnadsår och gener spelar inte den roll som du tror. Jag nämner Barncancer och de som föds med tumörsjukdomar, hjärtfel, diabetes som exempel. Och jag vänder mig starkt mot att världens forskares prevention kallas ’moraliserande’!
 
P
B Zlade skrev:
Leva upp till ett år äldre när du troligtvis blir 80+ ändå eller njuta av livet i form av en mysig brasa en bister vinterkväll, ett glas whisky, lite chips och alla de andra små nöjena som förgyller vardagen?
Jag vet iaf vilket val jag gör.
Du missförstår TS; det är utsläppen från ditt mys som kan orsaka svår skada hos grannen. Om inte, mys på!
 
Claes Sörmland
FruNilsson skrev:
Nej hobbyexperten, du har så fel. Antal levnadsår och gener spelar inte den roll som du tror. Jag nämner Barncancer och de som föds med tumörsjukdomar, hjärtfel, diabetes som exempel. Och jag vänder mig starkt mot att världens forskares prevention kallas ’moraliserande’!
Jag är cancerforskare och ingen hobbyexpert (eller ja, jag är hobbyexpert på anläggningslagen och VVS men jag lär mig).

Det är ditt agerande här som jag kallade för moraliserande.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 6 till
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag är cancerforskare och ingen hobbyexpert (eller ja, jag är hobbyexpert på anläggningslagen och VVS men jag lär mig).

Det är ditt agerande här som jag kallade för moraliserande.
Finns inte en chans att du är ’cancerforskare’, med det du skrev. Vilket område forskar du på o vid vilken institution?
 
Claes Sörmland
FruNilsson skrev:
Finns inte en chans att du är ’cancerforskare’, med det du skrev. Vilket område forskar du på o vid vilken institution?
Det har du inte med att göra, syftet här är inte att fokusera på person som du gör utan på argument. Men jag nämnde det för att jag tröttnade på sina osakligheter. Det jag skrev är självklarheter för vem som helst som läst minsta lilla grundkurs om cancer. Och då kanske du får mig som föreläsare.
 
  • Gilla
  • Älska
Workingclasshero och 9 till
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det har du inte med att göra, syftet här är inte att fokusera på person som du gör utan på argument. Men jag nämnde det för att jag tröttnade på sina osakligheter. Det jag skrev är självklarheter för vem som helst som läst minsta lilla grundkurs om cancer. Och då kanske du får mig som föreläsare.
ja, jag förstår att du skämtar, men det är mycket allvarliga saker, och det funkar inte med ’minsta lilla grundkurs om cancer’ vilket jag inte förstår vad du åsyftar. Föreläsare? Vi uttrycker oss inte så.
 
FruNilsson skrev:
Problemet är att folk har en märklig inställning till fakta om orsakssamband; sen gråter man vid Cancergalan och skänker pengar. Just utsläpp från privat fastbränsleeldning orsakar 7 miljoner förtida döda årligen enligt WHO, som med bl a EU:s hjälp försöker få ner talen, inkl sjukdomarna som de orsakar. Det som TS beskrev är just ett sådant problem. Inte bara bygg-problem utan det finns en koppling.
Så varsågod och ta bort inlägget, det visar bara på oförstånd.
Nu torde ju iofs en förkrossande majoritet av dessa förtida år härröra från länder där man inte trivseleldar; exempel i närområdet: halva östeuropa.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S snugge skrev:
Nu torde ju iofs en förkrossande majoritet av dessa förtida år härröra från länder där man inte trivseleldar; exempel i närområdet: halva östeuropa.
Matlagning med eld är globalt sett ett stort hälso- och miljöproblem, som WHO och många andra arbetar för att motverka.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
S snugge skrev:
Nu torde ju iofs en förkrossande majoritet av dessa förtida år härröra från länder där man inte trivseleldar; exempel i närområdet: halva östeuropa.
Vad har du för belägg för ditt påstående? Eller är det en killgissning?
 
FruNilsson skrev:
Finns inte en chans att du är ’cancerforskare’, med det du skrev. Vilket område forskar du på o vid vilken institution?
Man kan utbilda sig hos google
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
Ingen mening diskutera när inläggen tas bort men är inte benspyrener klassade som starkt cancerogena ämnen? Benspyrener har uppmätts även inomhus hos dem som eldar i kaminer och därför bör man undvika hobbyeldning i bostadsrum helt.
Vedeldning för att få värme är en annan sak då den oftast sker i enskilda fastigheter med avstånd mellan husen.
Ett miljöproblem som hamnat mellan stolarna och ingen myndighet på allvar har insikt i eller sköter tillsyn av problemen. Kastar man däremot sopor på olämpligt ställe är det med rätta kraftiga straff.
Numera straff också för att lägga upp en vedtrave på tomten nära vägen, helt obegripligt för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.