2 028 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Radon - FTX - nybyggt
Hej,
Har köpt ett nyproducerat radhus som har visat sig ha väldigt höga radonhalter. De har tagit upp i kök och hall och tätat rörgenomföringar från plattan så de är betydligt bättre värden, men går ju såklart att få bättre.
Vi har ett FTX system.
De ska ju gå att ventilera bort en del radon och här behöver vi hjälp.
De är luftflöden på runt 42-50 l/s (tror jag) och 65% tilluft och 72%frånluft. Men de verkar inte som att de ger så bra effekt som jag önskar (vi har en radon eye som mäter i realtid så vi ser hel tiden värdet som är)
Vad kan vi göra för att få bättre värden?
Hur "känsligt" är radon för väderomväxling?
(Vi får bättre värden vid varmare väder)
Ftx är injusterat av tekniker men han sa att han är ingen radon expert. Innan han var här körde vi på maxeffekt 81%tilluft och 88% frånluft och fick ner värdet till mkt bra nivå men då låter de som en orkan ur takdonen.
Har vi för stort undertryck i huset?
Hört att de ska vara så lågt undertryck som möjligt. Nu är det 10 % skillnad.
Mvh
Patrik
Har köpt ett nyproducerat radhus som har visat sig ha väldigt höga radonhalter. De har tagit upp i kök och hall och tätat rörgenomföringar från plattan så de är betydligt bättre värden, men går ju såklart att få bättre.
Vi har ett FTX system.
De ska ju gå att ventilera bort en del radon och här behöver vi hjälp.
De är luftflöden på runt 42-50 l/s (tror jag) och 65% tilluft och 72%frånluft. Men de verkar inte som att de ger så bra effekt som jag önskar (vi har en radon eye som mäter i realtid så vi ser hel tiden värdet som är)
Vad kan vi göra för att få bättre värden?
Hur "känsligt" är radon för väderomväxling?
(Vi får bättre värden vid varmare väder)
Ftx är injusterat av tekniker men han sa att han är ingen radon expert. Innan han var här körde vi på maxeffekt 81%tilluft och 88% frånluft och fick ner värdet till mkt bra nivå men då låter de som en orkan ur takdonen.
Har vi för stort undertryck i huset?
Hört att de ska vara så lågt undertryck som möjligt. Nu är det 10 % skillnad.
Mvh
Patrik
Redigerat:
Ja de är värt att kolla upp. Vet du om det är för stort undertryck utifrån procent värdet som är inställt på fläkten?Jonatan79 skrev:
Hör att de ska va så lågt undertryck som möjligt.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden