Hej,
Har köpt ett nyproducerat radhus som har visat sig ha väldigt höga radonhalter. De har tagit upp i kök och hall och tätat rörgenomföringar från plattan så de är betydligt bättre värden, men går ju såklart att få bättre.
Vi har ett FTX system.
De ska ju gå att ventilera bort en del radon och här behöver vi hjälp.
De är luftflöden på runt 42-50 l/s (tror jag) och 65% tilluft och 72%frånluft. Men de verkar inte som att de ger så bra effekt som jag önskar (vi har en radon eye som mäter i realtid så vi ser hel tiden värdet som är)

Vad kan vi göra för att få bättre värden?
Hur "känsligt" är radon för väderomväxling?
(Vi får bättre värden vid varmare väder)

Ftx är injusterat av tekniker men han sa att han är ingen radon expert. Innan han var här körde vi på maxeffekt 81%tilluft och 88% frånluft och fick ner värdet till mkt bra nivå men då låter de som en orkan ur takdonen.

Har vi för stort undertryck i huset?
Hört att de ska vara så lågt undertryck som möjligt. Nu är det 10 % skillnad.

Mvh
Patrik

Redigerat:
Vilka snittvärden har ni?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vilka snittvärden har ni?
Hej Jonatan79, vi har inte fått ut något snittvärde än, men det pendlar mallen 250 till 130.

Det är ju helt ok, bästa är att mäta även i vår/sommar då det kanske sjunker. Kan ni sätta ljuddämpare på rören kanske ni kan öka hastigheten lite utan att det stör?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är ju helt ok, bästa är att mäta även i vår/sommar då det kanske sjunker. Kan ni sätta ljuddämpare på rören kanske ni kan öka hastigheten lite utan att det stör?
Ja de är värt att kolla upp. Vet du om det är för stort undertryck utifrån procent värdet som är inställt på fläkten?
Hör att de ska va så lågt undertryck som möjligt.

Jag utgår från att det är markradon. Kan vara värt att fundera på radonsug isåfall, kolla om det går att få bidrag också. Om ni vill slippa att det låter mycket från ventilationen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.