8 540 läst ·
19 svar
9k läst
19 svar
Borra testhål för att kolla istjockleken med skruvdragare
Man kan köra som man lärde sig i lumpen. Sätt skidskorna i bindningen men inte spänner fast, då tappar man skidorna när man går igenom isen. Har man tung packning i ryggsäcken så bär man den med bara en axelrem utan midjebälte.H hallonkräm skrev:4cm kärn is håller, men är det stöp is räcker inte 4cm, sedan kan istjockleken och iskvaliten variera vilket gör att det är lurigt med snö täckt is. Kunskap, rätt säkerhetsutrustning (isdubbar, kastlina, ryggsäck med grenrem med ombyte i vattentät påse) samt sällskap är en förutsättning för att vara trygg på isen. Kolla upp isen utan skidor, skidor gör att det bär på tunnare is men det gör att du får svårare att nå bra is om du går igenom, sen är det svårt/omöjligt att ta sig upp med skidor.
Jag brukar vara mycket försiktig med isar. Just denna passage känner jag väl till, och ispik funkar inte när det är snö och stöp. Brukar använda en isbill, men tänkte testa att borra denna gång.
Det funkade bra med en betongborr, lite svårt att fästa SDS-borren i en vanlig schuck bara.
Kärnisen var tunnare än jag trodde, endast 9-10 cm, fast det var jämn tjocklek över hela sträckan. Tog mig över utan problem.
Det funkade bra med en betongborr, lite svårt att fästa SDS-borren i en vanlig schuck bara.
Kärnisen var tunnare än jag trodde, endast 9-10 cm, fast det var jämn tjocklek över hela sträckan. Tog mig över utan problem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nog bara försvarsmakten som tycker det är en bra ide att ge sig ut på en orekad is med tung packning, detta då du varken har flythjälp eller torrt ombyte. Risken att avlida är från nedkylning efter att ha kommit upp är betydande om du saknar ombyte. Gör alltså inte detta!!Ymer skrev:
Torrt ombyte hade man i ryggsäcken...och grejor att göra upp eld med..H hallonkräm skrev:
Klicka här för att svara