L
LottieCel: [citat] spelar det någon roll.............skulle det stå
17 svar · 18,8k läst
·
BirgitS
BirgitS: Välkommen till forumet! Det är väl bra att skicka in för analys så att du vet. Sen kan du ju riva själv ändå men då vet du att du bör ha andningsmask som klarar asbestfiber, kläder som du bara har i det inplastade rummet och sen tvättas (alternativt skyddsoverall som kan slängas efteråt), gärna en luftsluss där klädombyte sker, öppet fönster i rummet, allt asbesthaltigt som
1 svar · 1,4k läst
P
Pelle8787: Hej, Jag undrar om någon kan se om den här bärlinan är rötskadad. Har tyvärr inte bättre bild en så här? Gissar att det inte är så bra heller att den ligger så nära marken? Trevlig dag!
0 svar · 1,1k läst
·
useless
useless: Det där är under tak, så det borde inte bli så fuktigt?
7 svar · 1,7k läst
·
useless
useless: En rymddräkt skyddar även munnen, men mest praktiskt brukar det vara med en halvmask med utbytbara filter.
16 svar · 9,1k läst
M
mystiqu: haha, nä fy tusan - det vore riktigt illa om groggen hamnar på trädäcket :D Stort tack för hjälpen :)
6 svar · 1,9k läst
·
H
halj: [citat] That is simply not true. For example, we have around 80 bq/m3 in the basement and 3-400 in the two floors above. This is due to different construction materials between the floors.
13 svar · 3,0k läst
I
Interista88: Vi har ofta tvestjärtar som är klämda i tätningslisten vid ytterdörren, tänker att det är där dom har kommit in hos oss iaf
1 svar · 1,5k läst
pacman42
pacman42: [citat] Slär bort gipset runt om, isolera och tejpa på plast. Sätt på nytt gips.
4 svar · 1,7k läst
·
Ö
öringen: Granbarkborre lever nästan uteslutande i gran och skadorna ser inte ut som på bilderna. Jag säger fortfarande Blåhjon. Kolla på vilken vankantad bjälke eller planka som helst i gamla lador så ser ni dessa gångar där barken ramlat av med tiden. Den borrar sen en blindgång som slutar några centimeter in i veden där larven förpuppas och blir en skalbagge.
48 svar · 38,4k läst
·
S
seerikand: [citat] Tack - slår mig nu att jag kanske skummade igenom den förut - tål definitivt att läsas utförligare!
10 svar · 3,4k läst
T
tergo: kanske Brandstege Jimmy Fasad 4 - 15 m | If Säkerhetsbutik® från If Säkerhetsbutik®. (if-sakerhet.se)
1 svar · 1,5k läst
imported_Benno
imported_Benno: Om det går att få tillbaka pengarna, sälj till någon som gillar att renovera och är intresserad av gamla hus. Om rivning var planen från början borde den möjligheten kollats innan köpet.
17 svar · 11,1k läst
·
Alti
Alti: Cement med krossat glas.
2 svar · 1,6k läst
·
F
fredrik_pe: Hej, Jag håller på att fixa i ett badrum/bastu i källaren. Ligger en plastmatta, direkt mot plattan vad jag ser. Är detta mögel? tack!!
0 svar · 1,7k läst
·
D
Daniel__s: Ni ska ju ändå riva allt och förhoppningsvis dränera ser inga problem
3 svar · 2,4k läst
·
K
knipo: [citat] Inte om man stoppar in den i en säck eller påse.
20 svar · 14,7k läst
2
20-tals villa: Jättebra förklaring på mysteriet, tack så mycket för hjälpen!
2 svar · 3,1k läst
·
Krille-72
Krille-72: [citat] Nej. Jag tror riskerna är mycket små enligt din beskrivning. Men det kan vara bra att känna till risker. Särskilt om barn är inblandade.
16 svar · 10,8k läst
·
Viktor.J
Viktor.J: Tack båda ! känns som humlemott var korrekt !
3 svar · 2,6k läst
·
J
Janne2 Svensson: Grymt bra städfirma i Stockholm Sri Clean https://sri-clean.webnode.se/ Oj vad bra dessutom väldigt trevlig. Titta också på vilka omdömen jag kan bara instämma och väldigt noggrann. https://sri-clean.webnode.se/referenser/ Janne
2 svar · 1,5k läst
·
R
random_name: [citat] Ventilerna sitter ca 50 cm över marken, och båda ventilerna är till förråd i källaren, varav ett är i andra ändan av rummet där radonröret går ut. Så inte rakt in i ett sovrum åtminstone. [citat] Nu blir det ju en meter bort då utblåset placeras mitt emellan två ventiler som sitter med ca två meters mellanrum. Har en RadonEye RD200 digital radonmätare så jag kommer att
3 svar · 2,4k läst
yonna
yonna: Den gillar tydligen din matta. "Jobbar" långsamt så det räcker med att vara extra ordentlig med dammsugning. Ta ut mattan i vårsolen nu. Är ullmattan inte tvättad de senaste 15-20 åren kan det vara dags. Ullmatta ska vattentvättas, inte kemtvättas. Ohyra gillar inte rena mattor.
4 svar · 7,2k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: [citat] Jag med!:beer::D Men till gamla möbler använder jag fotogen, efter ett tips från en antikhandlare. Det tar död på det mesta. Möbeln behöver då stå ett tag för att lufta av sig. Fläckarna på väggen, är det bara till att torka av, eller låta vara kvar. Staffan
5 svar · 5,7k läst
·
Snigla
Snigla: [citat] Radon är inte kul, det är ju ett problem man inte vill ha! jo vi kollade på att ha ventilerna bakom elementen/under fönstren ist för klassiska hålet i väggen ovan/på sidan. Enda negativa var utseendet på utsidan (snyggare på insidan/osynligt.. otroligt icke estetiskt ute hehe.. hamnade ju mitt på väggarna). När vi beställde glasdörr/altandörr nyss fanns val för
17 svar · 5,0k läst
·
mexitegel
mexitegel: På en murvägg kan det mycket väl bli bli organisk påväxt, särskilt om den är målad. Bilden ser misstänkt ut som lite svartmögel, men spraya på attila eller vitvinsvinäger och låt verka några timmar innan du torkar av det. Sen kan du måla över om du vill.
2 svar · 1,8k läst
·
Tommytommytommy
Tommytommytommy: [citat] Ja, precis. Lär ju bara vara en annan blandning bruk som användes av personen som monterade fönsterblecken
6 svar · 1,4k läst
·
S
Skyflakes: [citat] Mögel? Det läcker väl upp fukt från bodelen till vinden. Kontrollera ångspärr och att luckan till vinden är tät om sådan finnes mellan bodel och vind. Det ska heller inte finnas ventiler mellan bodel och vind eller ”kattvind” om där kan gå ut luft från bodel till vind.
1 svar · 1,8k läst
·
useless
useless: Om den är klädd med papp så är det troligen gips. Jag har iallafall inte sett eternitskivor med papp, men det kanske finns?
11 svar · 4,9k läst
·
K
kattparet: [citat] Är lite sent på säsongen nu som synes, så får väl se till att mäta igen till hösten. Men nog finns det en del sprickor och tänkbara sprickor i väggarna från div rör. Är träat golv ovanför delar av golvet i källaren så det måste bort för att se hur det ser ut. Om de gjort som på andra ställen (mot väggen) och spikat fast golvreglarna rätt i betongen kan det nog
7 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.