Hej!
Vi är lite oense i familjen vad detta är, hur allvarligt det kan tänks vara samt bero på. Bilderna är på paneltaket innifrån ett duschrum (!) samt från vinden ovanför. Detta i ett fritidshus i kalla omgivningar, huset används några veckor per år
Så tacksam för svar från folk som är säkra/kunniga i sin bedömning
Vi är lite oense i familjen vad detta är, hur allvarligt det kan tänks vara samt bero på. Bilderna är på paneltaket innifrån ett duschrum (!) samt från vinden ovanför. Detta i ett fritidshus i kalla omgivningar, huset används några veckor per år
Så tacksam för svar från folk som är säkra/kunniga i sin bedömning
Hej,
För 100% säkerhet så måste ju skadan besiktigas på plats, och kanske t.o.m. skickas på analys.
Är du intresserad av en bedömning på distans, så tror jag att det är ett tecken på att fukt går upp i sponten som sedan, under vissa förutsättningar, får chans att kondensera på ovansidan. Där verkar det ju dessutom gå ett elrör. Kan det vara så att isoleringen legat dåligt runt?
För 100% säkerhet så måste ju skadan besiktigas på plats, och kanske t.o.m. skickas på analys.
Är du intresserad av en bedömning på distans, så tror jag att det är ett tecken på att fukt går upp i sponten som sedan, under vissa förutsättningar, får chans att kondensera på ovansidan. Där verkar det ju dessutom gå ett elrör. Kan det vara så att isoleringen legat dåligt runt?
Tack för svar!GoForIt skrev:
Hej,
Menar du isolering kring elröret? Det är gott om isolering på vinden men just det där röret förefaller ligga rätt på trät så som det ser ut på bilden. Första gången jag är uppe där så vet faktiskt inte hur det ser ut i övrigt riktigt
Förstår också att det bästa är en bedömning på plats av sakkunnig alternativt analys men ville få ett första hum. Och lite hur brådskande detta blir. Hela badrummet är i behov av renovering och det kommer att ske inom något år sådär men det här mörknande känns lite halverat att titta på
Bilden ljuger faktiskt inte, den ligger rätt på planket där. Det här huset känns för isolerat. Det blir kondens på rutor osv. Vi har en fläkt i badrum bland annat som används flitigt. Men det finns också en angränsande bastu till badrummetGoForIt skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jo det är jag som tagit bilden! Men det ligger ingen plast mellan plank och isolering, den ligger rakt på plankorna. Jag trodde frågan var ifall det fanns plast mellan panelen och planket