Hej!

Vi är lite oense i familjen vad detta är, hur allvarligt det kan tänks vara samt bero på. Bilderna är på paneltaket innifrån ett duschrum (!) samt från vinden ovanför. Detta i ett fritidshus i kalla omgivningar, huset används några veckor per år

Så tacksam för svar från folk som är säkra/kunniga i sin bedömning

• Mögelskador på träpanel i taket, synligt mellan brädorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolering på vinden med synliga rör och träbjälkar, tecken på möjligt fuktproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
För 100% säkerhet så måste ju skadan besiktigas på plats, och kanske t.o.m. skickas på analys.

Är du intresserad av en bedömning på distans, så tror jag att det är ett tecken på att fukt går upp i sponten som sedan, under vissa förutsättningar, får chans att kondensera på ovansidan. Där verkar det ju dessutom gå ett elrör. Kan det vara så att isoleringen legat dåligt runt?

GoForIt GoForIt skrev:
Hej,
För 100% säkerhet så måste ju skadan besiktigas på plats, och kanske t.o.m. skickas på analys.

Är du intresserad av en bedömning på distans, så tror jag att det är ett tecken på att fukt går upp i sponten som sedan, under vissa förutsättningar, får chans att kondensera på ovansidan. Där verkar det ju dessutom gå ett elrör. Kan det vara så att isoleringen legat dåligt runt?
Tack för svar!
Menar du isolering kring elröret? Det är gott om isolering på vinden men just det där röret förefaller ligga rätt på trät så som det ser ut på bilden. Första gången jag är uppe där så vet faktiskt inte hur det ser ut i övrigt riktigt

Förstår också att det bästa är en bedömning på plats av sakkunnig alternativt analys men ville få ett första hum. Och lite hur brådskande detta blir. Hela badrummet är i behov av renovering och det kommer att ske inom något år sådär men det här mörknande känns lite halverat att titta på

Ligger elröret en bit upp, eller ljuger bilden?

En viktig del är ju ventilationen i huset, och i synnerhet badrummet. Hur fungerar den?

GoForIt GoForIt skrev:
Ligger elröret en bit upp, eller ljuger bilden?

En viktig del är ju ventilationen i huset, och i synnerhet badrummet. Hur fungerar den?
Bilden ljuger faktiskt inte, den ligger rätt på planket där. Det här huset känns för isolerat. Det blir kondens på rutor osv. Vi har en fläkt i badrum bland annat som används flitigt. Men det finns också en angränsande bastu till badrummet

Kondens på rutor brukar ju ofta peka mot behov av bättre ventilation.
Försök att sträva efter ett undertryck, så att uppvärmd/fuktig luft inte vill gå upp till vinden via undertaket.

För mycket isolering finns inte...

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
För mycket isolering finns inte...
Nej okej, vad pratar vi då? Underventilation?

A Andreas Nn skrev:
Nej okej, vad pratar vi då? Underventilation?
Ja, samt ingen plast i taket i badrum då fukten letar sig upp på kallvinden.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, samt ingen plast i taket i badrum då fukten letar sig upp på kallvinden.
Får jag be dig utveckla plast i taket?

Du har varken någon plast under panelen eller täckfärg/våtrumsfärg i taket som stoppar fukten att tag sig upp på vinden.

Jag tolkar bilden som att det finns plast/ångspärr direkt ovanför panelen.. Eller?

GoForIt GoForIt skrev:
Jag tolkar bilden som att det finns plast/ångspärr direkt ovanför panelen.. Eller?
Jag vill ju gärna tro det.. Men jag har ingen att fråga om hur man byggde huset. Bilden från vinden tyder kanske på motsatsen eller?

Är det inte du som varit på vinden och tagit bilderna?
Då ser man ju lätt vilket..
På andra bilden, där isoleringen lyfts upp uppfattar jag det som att man ser ett antal "plastveck" under elröret..

Jo det är jag som tagit bilden! Men det ligger ingen plast mellan plank och isolering, den ligger rakt på plankorna. Jag trodde frågan var ifall det fanns plast mellan panelen och planket

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.