Hej! Har för ett tag sedan rivit ut källarväggar och en gammal plastmatta i mitt hus källare.
Huset är byggt 1978.
Under mattan(mattans baksida skulle man kunna säga) var något pappersliknande material som satt fast i limmet i golvet.
Slipade bort allt med betongslip och dammsugare.
Har läst att det kan finnas asbest i mattlim och mattor.. dock först efter rivningen.
Är osäker på ifall det skulle kunna ha varit asbest där? Och isåfall var ska man vända sig för att kolla detta?
Här är en bild före slipningen.

• Betonggolv med limrester och pappersliknande material, samt dammsugare och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man skickar in provbit där limmet sitter.

Men är jobbet redan gjort, så var glad och fortsätt renovera. Finns inget mer att göra.

Sök på svartlim och jämför ifall du är intresserad.

Jag har haft en liknande fråga här på forumet och fått mycket bra svar från många användare. Precis som @kettu är inne på är väl asbesthaltigt lim i princip alltid svart/gulbrunt. Aldrig sett/hört om att det finns i vitt lim? Men är långt ifrån en expert i ämnet. Limmet skulle jag gissa på (enligt din bild) är lugnt, men pappen under själva mattan (nedersta lagret) kan vara asbesthaltig.

Ja man blir ju orolig om det nu skulle vara asbest. Och hur mycket som skulle kunnat ha spridit sig till resten av huset.
Har ringt saneringsfirma som ska kolla på det.
En annan fråga är ju om man våttorkar alla ytor och sedan sköljer av moppen om asbestdammet då följer med i vattnet ?

En saneringsfirma i det här stadiet är att slänga pengarna i sjön. De kommer givetvis föreslå en massa åtgärder, men de kan inte göra mer än vad du själv kan.

Som sagt så är det ju för sent att egentligen göra något, men att våttorka alla ytor kan göra gott om det var nyss du slipade.

Det ser dessutom ut att vara en hyrdammsugare. Finns det något att skicka in på prov så hade det ju varit positivt för den sakens skull också. Att lämna tillbaka en maskin som man hanterat asbest med behöver flaggas för och blir dyrare.

Ja jag vill ju gärna inte handskas med det mer än nödvändigt så en saneringsfirma kanske hade kunnat rensa upp mer damm eller ta prover? Är orolig att man skulle ha fått med sig damm upp i huset och spridit det. Då skulle ju sängarna kunna ha asbest.. ångest är kanske vanligt i en sån här situation men vill gärna ha en professionell som kollar på det. Tack för svar

En annan fråga är ju om man kan tvätta ur asbest ur kläder?

N Nahoj1900 skrev:
ångest är kanske vanligt i en sån här situation
Ja du, folk hade vart mindre oroliga om dom spridit högaktivt uran i sängen än asbest. Det är nåt visst med dom små fibrerna.

• Gilla
1
  • Laddar…
Ja det verkar ge många panik.. även mig hehe.
Har iallafall piskat alla sängkläder och madrasser(behövdes nog ändå).
Kan man tvätta bort asbest ur kläder?
Hade arbetskläder på mig när jag slipade och sedan tvättade dessa.

N Nahoj1900 skrev:
Ja det verkar ge många panik.. även mig hehe.
Har iallafall piskat alla sängkläder och madrasser(behövdes nog ändå).
Kan man tvätta bort asbest ur kläder?
Hade arbetskläder på mig när jag slipade och sedan tvättade dessa.
Ja, det mesta av fibrerna bör följa med tvättvattnet.

Det är inte första tråden om detta. Till att börja med, tänk på alla de som hanterade asbest varje dag i flera år, gått hem med kläderna, frugan har tvättat osv. Relativt få har fått asbestrelaterade sjukdomar. Tänk också på de som flyttat in i hus under 60- och 70-talet där man använt asbest i många byggmaterial. Jag förstår din oro och man ska ta asbest på allvar men försök att inte oroa dig, detta kommer inte döda dig eller någon i din familj, om det nu ens var asbest i limmet. Men, det du kan göra är att ta ett luftprov i rummet. Tills du får svar, stäng dörren, vädra huset lite extra. För övrigt så finns asbest i luften vi andas varje dag, särskilt i städer.

Är mattan lagd 1978 ska den inte innehålla asbestkartong, den förbjöds f.o.m. 1977. Dock förekom det att mindre nogräknade handlare sålde ut restlager till kraftigt reducerat pris efter att förbudet trädde i kraft.
Går inte att avgöra utifrån bild om din matta innehöll asbest men det är inte uteslutet. Mattfabrikanterna ersatte asbestlagret på olika sätt. De vanligaste t. ex. Novilon ersatte med ett relativt hårt plastmaterial, ser ut lite som skumplast, men hårdare och med små relativt glesa celler med luftinnehåll. Asbestlager såg mera som "tårtkartong" men sprödare, lätt att riva sönder i "flikiga" beståndsdelar.
Självklart ska man undvika exponering men jag skulle inte vara paniskt förskräckt även om det handlar om asbest. Har själv för många år sedan vid några tillfällen både rivit och lagt asbesthaltiga mattor utan särskild skyddsutrustning, hittills utan noterade följder.

Mattans underdel var nog mer åt papp hållet. Lätt att riva sönder dock men på de flesta ställen satt den hårt fast.

Hur mycket skulle man eventuellt behöva sanera då? Om det skulle vara asbest?
Jag slipade rummets golv och även en bit av korridoren utanförs golv där det låg en textilmatta. Använde hela tiden en bygg dammsugare med hepa filter. Tömde filter utomhus i plastpåsar. I korridoren ligger även källarens ytterdörr som hela tiden var öppen och vädrade. Efter slipningen dammsög jag av ytorna och gick och duschade. Åkte sedan iväg och sov på annan plats. Dörren till övriga källaren var stängd och hade tejpat springorna. Dagen efter åkte jag hem och dammsög igen och vädrade. Efter detta har jag vädrat i ca 3 veckor och skrubbat väggar och golv med klorin blandat med vatten (tanken var bakteriedödande). Har efter detta moppat golvet där jag slipade 3 gånger och försökt våttorka så gott det går de flesta ytor.
Fick även panik att det skulle spridit sig till första våningen när man öppnat dörren till rummen där slipningen skedde för där ligger även ett badrum med dusch som används. Har piskat sängkläder och madrasser och våtmoppat golven på första våningen.
Undrar vad mer jag kan göra? Vad kan en saneringsfirma göra?

Ursäkta långt inlägg men är ju orolig..

• Gilla
Obedix
  • Laddar…
Låter som du gjort väldigt mycket, ungefär som jag tror att saneringsfirmorna gör bortsett från att de jobbar med friskluftsmask. Väldigt tveksam till att någon saneringsfirma har något att tillföra nu. Skulle som jag skrev i tidigare inlägg inte vara speciellt orolig för egen del heller.Det handlar ju om ett tillfälle. Nästan alla som blivit sjuka har utsatts för långvarig exponering.
Edit: Dessutom är det långtifrån säkert att det handlar om asbest i ditt fall.

Redigerat:
Hur gick det för dig Nahoj?

Anlitade du någon firma? Blev du nöjd med renoveringen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.