1 875 läst ·
22 svar
2k läst
22 svar
Vad är detta mörkande trä?
OK, så plasten ligger ovanpå planket innan isoleringen? Är det tätt, bra fäst med tejp eller hur är det fäst? Jag skulle kolla tätning med plasten och sedan måla takpanelen i badrumstaket ordentligt och se till att badrumsfläkten går på lågt konstant flöde och ökar när fuktbelastningen (dusch mm) ökar.
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkten"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Så det är inte undertaket i badrummet vi ser på bilden, utan det finns ytterligare ett undertak mellan menar du?
I så fall bör det ju utredas om det finns plast/ångspärr där. Annars bör det nog komplettera med en.
Du skriver att det är ett fritidshus "i kalla omgivningar". Är det fullt uppvärmt året runt?
I så fall bör det ju utredas om det finns plast/ångspärr där. Annars bör det nog komplettera med en.
Du skriver att det är ett fritidshus "i kalla omgivningar". Är det fullt uppvärmt året runt?
Tack igen för alla svar!
Jag ska försöka förtydliga. Bilderna visar ungefär så mycket som jag vet och sett. Bilden på panelen i duschen är mycket riktigt taket. Den andra bilden är från vinden, rakt ovanför. Där har jag lyft på isoleringen
Jag har alltså inte noterat någon plast och vet inte hur eller om det är skyddat mot genomtränging av fukt. Jag vet heller inte huruvida det finns ytterligare ett lager undertak mellan
Det är inte fullt uppvärmt året om, grundvärme kring 8 grader
Jag ska försöka förtydliga. Bilderna visar ungefär så mycket som jag vet och sett. Bilden på panelen i duschen är mycket riktigt taket. Den andra bilden är från vinden, rakt ovanför. Där har jag lyft på isoleringen
Jag har alltså inte noterat någon plast och vet inte hur eller om det är skyddat mot genomtränging av fukt. Jag vet heller inte huruvida det finns ytterligare ett lager undertak mellan
Det är inte fullt uppvärmt året om, grundvärme kring 8 grader
Normalt så hänger man ett innertak i glaspanel (ofta 28x70mm) på c/c 30 cm som i sin tur hänger i takbjälken.
Men ibland, med tjockare panel och i t.ex. ett fritidshus så kan innertaket hänga direkt i takbjälkarna.
Det här med ångspärr i ett fritidshus som inte är fullt uppvärmt året runt är en delikat fråga.
I ett badrum där man duschar kan det dock vara befogat.
Men ventilationen är viktig. Fuktig luft måste ta en annan väg än upp genom taket.
Men ibland, med tjockare panel och i t.ex. ett fritidshus så kan innertaket hänga direkt i takbjälkarna.
Det här med ångspärr i ett fritidshus som inte är fullt uppvärmt året runt är en delikat fråga.
I ett badrum där man duschar kan det dock vara befogat.
Men ventilationen är viktig. Fuktig luft måste ta en annan väg än upp genom taket.
Jo jag är med på att vi måste leda bort fuktig luft
En fråga, hur springande tror ni att detta är? Jag kommer ta hjälp för att renovera badrummet men funderar på ifall det är något jag har väldigt bråttom med eller ifall jag har "råd" att vänta lite tills det passar bättre
En fråga, hur springande tror ni att detta är? Jag kommer ta hjälp för att renovera badrummet men funderar på ifall det är något jag har väldigt bråttom med eller ifall jag har "råd" att vänta lite tills det passar bättre
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden