Min andra hälft gillar att elda ljus.
Allt från vanliga kronljus till värmeljus och blockljus.
Vid den här årstiden kan det vara 6 blockljus plus några värmeljus tända i vardagsrummet.
Alla ljus är stort sett från IKEA.

Jag upplever att jag får ont i huvudet ibland och att man vill öppna altabdörren och släppa in friskluft.

Jag har som fått för mig att det är när blockljusen åker fram, känner inte samma om det är bara värmeljus.

Då har jag gjort undersökningar att värmeljusen hon köper är 100% stearin medans blockljus ofta verkar vara blandning med bla paraffin.
Kan det vara det man känner av? Att luften blir sämre pga dom ljusen?

Hon viftar bara bort det som att jag samlar men jag börjar misstänka att dom här ljusen.
Eller är det bara att det är för mycket ljus?

Lämnar jag runnet känner jag att det känns bättre efter ett tag.
 
Var en forskare av något slag som föreläste för oss på universitetet ang inomhusklimat. Hon pratade mycket om ljus och menade på att det påverkade luftkvaliteten mycket negativt. Detaljerna minns jag ej tyvärr.
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
Jag har en lungsjukdom och jag märker skillnad på stearinljus och paraffinljus. Det är mycket värre med paraffin. Jag kan inte vara i ett rum med paraffinljus.
Du inbillar dig inte.
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
Kan vara vettigt att se över ventilationen också, så många ljus suger i sig rätt mycket syre.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Köp en rejäl laddning blockljus i stearin i olika varianter till din sambo i julklapp. :heart:
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
Staffans2000
Jiji Jiji skrev:
Köp en rejäl laddning blockljus i stearin i olika varianter till din sambo i julklapp. :heart:
Stearin är en animalisk produkt, parrafin är kolvätebaserad.

Staffan
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.