Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
tttomten: Dom avfuktare jag haft kör alltid fläkten och drar bara igång kompressorn vid behov, tex när du hängt tvätt och fuktigheten stiger. Du kan ju testa om den ’brummar igång’ om du höjer fuktigheten. Sätt igång duschen eller spraya in vattenånga med en blomspruta.
Mats Hallkvist: [citat] Jag köpte förra året ett hus på 28 kvm som är byggt 1952 och som stått mer eller mindre obebott de senaste åren. Musbajs, spindlar och riddarbaggar fanns det gott om i vissa delar av huset. Efter rivning av mellanväggar och läggning av nya golv samt isättning av 2 st. musskrämmor med högfrekvent ljud, 1 st. i vardera rum så har djuren mer eller mindre försvunnit. Efter tips
jajgert: [citat] Tack för länk. Jag personligen bor i ett blåbetonghus och tänker kanske på sikt skaffa FTX. Men vi ligger kring 300-600 bq/m3. (fel marginal på hela 50% på dosorna) Om man nu ska gå efter forskiningen och standarden där ute betyder i runda slängar att har man 1000 bq/m3 så har man alltså 1 % risk att få lungcancer 1-75 år. Så vi har väl i runda slängar 0.5%-0,6% risk. Det
henlin431: [citat] Det negativa är det extrema värdet. Det positiva är den effekt du lär få av ditt förslag. I övrigt låter det rätt lågt med drygt 200 i resten av huset. Som du (och Black) nämner lär du bara få de där höga värdena om det är relativt stillastående luft. I annat fall hade huset i övrigt haft helt andra värden. Det går givetvis att borra upp ett hål eller använda någon
Elpensionär: [citat] Vi hade "organisk" gödningsmedel till blommorna, en brun sörja, blev det minsta för mycket så luktade vidrigt och det tog sin tid att hitta.
MarcusLarsson136: Förlåt, missa vissa detaljer i min text. Jag har redan torkat av allt. Möblerna är ett skrivbord av metall och industrihyllor med mdf skivor. Underplanen fick jag kasta, resten är tvättade. Sakerna är av plast eller metall. Kanske får ta en vända till. Ventilation är dålig, fönster på glänt i arbetsrummet och självdragsventil i annat rum. Väggar är putsat tegel/någon variant av
heimlaga: Det där är orsaken till att jag hatar modulskorstenar. En riktig tegelskorsten kan man ju putsa och låta bli att klä in så får man nytta av skorstensvärmen som kommer direkt ut i rumet.
Galten: Det är lite olika nyanser på olika väggar. En verkar vara bara mörkblå. Vi kör med ångmaskin och jag blev lite nojig att det kanske inte var helt hälsosamt.. [bild] [bild]
Staffans2000: [citat] Om du inte skall t bort rören med asbestisolering, är xet definitivt enklare och billigare att tejpa den skadade delen med till exempel, silvertape, eller den tejp du råkar ha hemma. Det går också bra att måla över det skadade partiet. Staffan
Nyfiknast: Det är spindelbajs.
Viktorkaa: Tack för återkopplingen. Jag ska prova att skura golvet och grovslipa.
henlin431: [citat] [citat] Really sad I missed this thread when it started. Fighting radon is both interesting and fun, even though it might take lots of efforts. Expensive? Depends of the amount of time and efforts you want to add to it. A workable solution will cost a couple of thousands if you perform it yourself (2000-5000). I wrote a large thread about this some years ago (searchable at this forum). We
SågspånPappspikEternit: Det är någon form av blånadssvamp, skulle jag tro. Går fint att elda! (Vill man ha död på blånadssvamp funkar pentaklorfenol klockrent...nä, just det, det är ju förbjudet :surprised:...skit också.)
pjapen: Knepig fråga kan kräva långt svar Du har accepterat viss form av buller när ni köpte huset, det som gäller nu är att få till en mätning, antingen från kontrollmyndigheten eller att ni anlitar egen ljudkonsult, (kan kosta 15-20 000kr) Först då får man uppgift om detta är utanför gränsvärdet, att hitta gränsvärdet är dock lite bökigt då det är en industri och ljudet går
GoC: [citat] Snarare byggfel och slarv. De hus med värst mögellukt hade självklart mest byggrester under plasten, Mysigt grogrund för mögeltillväxt. Eller rättare sagt så visste man inte bättre då även innerväggssyllarna stod direkt på betongen utan någon fuktspärr. Men det rör sig om hus byggda under kanske max en femårsperiod. De första bostadsområdena med hus med med flytande
useless: Det känns som att sifforna haltar lite? Är det bara GWP för själva tillverkningen? När man räknar GWP100 brukar man ta hänsyn till att t ex isoleringsmaterial sparar energi och dra av motsvarande mängd CO2 från 100-årspåverkan.
SågspånPappspikEternit: Hur ser det ut i taket ovanför? Hänger där kanske bålgetingbon? De kan läcka en slags honung. Inte helt ovanligt på vindar.
Fotografen: Vill nog påstå att det är en husmus. https://sv.wikipedia.org/wiki/Husmus
Talvan: Lackade saker kan lukta en tid det kan blivit något fel med blandningen av färgen
Humulus: Nja, vibrationer och så vidare.. Och om man ska borra för att sätta upp saker lär det ju Bli jobbigt att undvika.
citronskal: [citat] Eftersom den där produkten inte är till för att detektera PAH hade jag inte litat på den ens som indikator.
Fredrik_Z: Hur fungerar sådana här instrument mot tex klinkers + tätskikt på betong med vattenburen golvvärme?
Rostig_9000i_-88: Jag har varit med om att när vi haft stopp i avloppet på jobbets fikarum (en industri) har det luktat lök. En sugbil senare har både stopp och lukt försvunnit.