5 635 läst ·
22 svar
6k läst
22 svar
Asbest och hemmarenovering
Måste skicka in ett omgående, men det lugnar mig ändå en aning att höra även fast inget är säkert utan ett prov som sagt.
Om jag tar in en saneringsfirma fören offert och skickar iväg ett prov och får tillbaka med besked att asbest finns, har jag en skyldighet rent rjuridiskt att sanera, moraliskt och logiskt bör jag ju göra det av fler anledningar men juridiskt?
Om jag tar in en saneringsfirma fören offert och skickar iväg ett prov och får tillbaka med besked att asbest finns, har jag en skyldighet rent rjuridiskt att sanera, moraliskt och logiskt bör jag ju göra det av fler anledningar men juridiskt?
Det finns ingen som helst skyldighet att ta bort Asbets! Det finns inte heller någon anledning att ta bort rörisolering bara för att den innehåller Asbest. Tvärtom är risken uppenbar att all Asbest som frigörs vid borttagandet inte kan samlas in. Dvs. Du betalar för att få det sämre. Skall rören tagas bort är det en annan femma. Då skulle jag rekommendera er att kapa rören på raksträckorna och bära ut dem så hela som möjligt.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Jag har inte provat själv (inte rört mina böjar än), men läst i någon annan tråd att lämpligt är att göra likadant som från början, dvs linda gasbinda runt och sen måla över. (På en raksträcka som hade blivit ful har jag lindat eltejp men det var bara för att det var vad jag råkade ha till hands och tror inte det var asbest där.)
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Det var ingen asbest i varken lim eller matta. Jag tog en bit matta med rikligt med lim kvar under och skickade till OCAB som analyserade.
Vid samtalet med dem så var han själv rätt säker på att det inte var något utifrån det jag beskrev men ville ändå att jag skickade in ett prov
Vid samtalet med dem så var han själv rätt säker på att det inte var något utifrån det jag beskrev men ville ändå att jag skickade in ett prov
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden