Staffans2000
Staffans2000: Lite mögel mot en yttervägg, som du beskriver, är väl inget problem överhuvudtaget. Fram med sängen. Tvätta med Klorin. Skölj. Skjut tillbaka sängen, men lämna en decimeter glipa. Klart Mycket väsen, för lite ull, må jag säga. Staffan
7 svar · 4,0k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: [citat] Det var väl bra. Så kommer det ingen fukt i väggarna. Kör med en cirkelsåg efter kanterna, så blir det mött att ta bort golvet. Staffan
5 svar · 8,8k läst
·
E
El Capitan 006: Tack. Jag får ta en diskussion med dem nu när resultatet har framkommit och det inte alls motsvarade förhoppningarna. Mvh Anders
4 svar · 2,0k läst
BirgitS
BirgitS: Ser lite väl ljus ut i jämförelse med bilden och beskrivningen här: https://sv.wikipedia.org/wiki/P%C3%A4ls%C3%A4nger Jourhavande biolog är bra att fråga: https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/fragajourhavandebiolog.147.html
1 svar · 6,9k läst
·
F
fredrik.johansson: Hur har det gått? Råttorna infångade och hålet tätat?
8 svar · 2,2k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Företag och i det här fallet ett AB är en driftsform som syftar till näringsverksamhet och vinst. Detta företags grund är att driva näringsverksamheten baserat på människors oro för sin boendemiljö och hälsa: [bild] https://www.bolagsfakta.se/5592400112-Innemiljo_och_halsa_i_Goteborg_AB Att företaget är grundat av ideella skäl är inte sannolikt, det finns andra
58 svar · 22,3k läst
·
S
Spngs: Tack hörrni för alla svar. Vi utgår nu från att bygga in det i väggskåpen då jag vöntar fortfarande på svar.
6 svar · 2,7k läst
·
K
ksud: [citat] Ja, det är en bostadsrätt och vi har FTX-ventilation (ligger i taket ovanför badkaret) som kontrollerades för en månad sen utan några anmärkningar..
3 svar · 4,2k läst
·
Matti_75
Matti_75: Lägg över ansvaret på byggaren. Du som privatperson har inte den kunskap som krävs för detta.
2 svar · 2,5k läst
BirgitS
BirgitS: Då är väl nästa fråga om de äter trä inne eller om de bara har övervintrat inne och nu vaknar till liv och vill ut.
7 svar · 5,2k läst
·
M
MikaelGid: Hej! Vi ska bygga med A-hus (totalentreprenad) och funderar hur de arbetar med att skydda hus och material från fukt. De har delat följande bilaga med oss som visar de kontroller som görs för att skydda material, undvika att fukt byggs in etc. Vi har aldrig byggt hus förut (och ingenting annat heller för den delen :D). Min fru är mögelskadad från tidigare boenden så fuktskydd är av
0 svar · 1,3k läst
·
B
Byggdjuret: [citat] Dra lite rör klarar du av! (Nu kommer vent experterna hallshugga mig:cool:)
36 svar · 7,8k läst
BigR
BigR: Välkommen till forumet! Även om det är mögelprickar så verkar det inte vara så farligt att du behöver oroa dig. Tvätta bort, håll sedan koll på om det blir fuktigt där i vissa perioder.
7 svar · 1,6k läst
·
J
justusandersson: För mig har betong alltid varit ett viktigt byggnadsmaterial, visserligen klart överutnyttjat men oumbärligt i vissa sammanhang. Jag har dock en längre tid känt att i väntan på ett miljövänligt alternativ till cement, måste man beränsa användningen av betong och andra cementbaserade byggmaterial till väldigt viktiga sammanhang. Dit hör definitivt inte småhus. Samtidigt är det
8 svar · 1,9k läst
tommib
tommib: [citat] Gissningsvis en gammal avluftning eller imkanal som tagits bort i samband med att man bytt tak. Inget konstigt. Jag tycker också att vinden ser helt ok ut.
10 svar · 2,6k läst
·
Stefan N
Stefan N: Ja, helt vanliga tryckta stolpar med helt vanliga utfällningar.
3 svar · 2,2k läst
·
C
cap: [citat] Absolut men att skapa sig en uppfattning är klokt. Hos mig är bakgrundsstrålningen 64 bq tex och då är det mycket svårt att komma lägre genom att ventilera huset.
19 svar · 5,3k läst
D
DanielÖst: Japp får göra det tack för tipset
4 svar · 6,0k läst
·
K
kluddis: Jo då Vita overaller hade de och plockade för hand, så nu är tomten sanerad. Kommer igen när grannfastigheten har sanerats. Risk för att det kommer in eternit då de kör med lastare för att frakta bort det brunna huset.
15 svar · 7,1k läst
M
mxjolle: Om ni hyr så är det väl ägarens problem? Om denne inte bryr sig, försök lokalisera hur det rör sig i väggarna. Vi hade problem att hitta ingången för mössen men fick rätt tidigt kläm på var ljudet började och således var de borde ta sig in. Det krävs inte mycket, vi hade 5 till 7mm extra bredvid en genomföring för antenn kabel.
3 svar · 2,7k läst
C
CarlC89: Eternit brinner inte. Så prova ta av en bit å se om de brinner / smälter. Isåfall är de ju plast. Oavsett är de inget farligt så länge du inte slipar dem
3 svar · 1,4k läst
·
13th Marine
13th Marine: [citat] Jag gjorde analyserna först, och var först inne på att göra jobbet själv, men det fanns inga som hyrde ut asbestsmittade maskiner, så saneringen av maskinerna skulle bli ganska dyr. Men sen tog jag in en drös offerter och OCAB var billigast, jag valde också att de skulle köra med en häftigare maskin så det gick att måla golvet direkt.
3 svar · 3,1k läst
Staffans2000
Staffans2000: Tror inte att det är några problem alls. Torka av med lite klorin. Klart. Men under alla omständigheter, får du kolla huset som vanligt före köp. Staffan
1 svar · 1,4k läst
·
H
huggan: Använd tättslutande skyddsglasögon. Ex: https://www.runelandhs.se/lager-och-industri/s%C3%A4kerhet-skydd/f%C3%B6rebyggande-hygien-st%C3%A4dprodukter/korgglas%C3%B6gon-zekler-44-klar-5-stfp?gclid=CjwKCAjwgZuDBhBTEiwAXNofRK3KfpnpDv8P5OlqPMfPF-8VYQkabHyPfxHvfpXYt7ekU_oG7WllcBoCCAUQAvD_BwE
1 svar · 883 läst
Staffans2000
Staffans2000: [citat] Det är som sagt var, inga problem. Staffan
3 svar · 2,1k läst
·
U
Utlundatomten: Tydligt är att man satt igen ventilationen och låtit vatten rinna. Allt för att få upp luftfuktigheten så att det skall vara bättre för den odlingsverksamhet som bedrivits. Växtbelysningen är tydligen avlägsnad men elmätaren visar nog på hög förbrukning!
95 svar · 28,3k läst
·
T
The85: [citat] Platta på mark? Källare? Tryckimpregnerat virke? kloranisoler? Linoleummatta? Limmad plastmatta på betong? Ventilation är viktigt men emissionerna har sitt ursprung från något eller några material eller aktiviteter i bostaden.
25 svar · 11,6k läst
T
Tomte_i_hus: [citat] Japp det har reagerat med något material i rummet. Men ingen aning med vad. Tryckt trä? Ny tapet? Parkettgolvet? Betongplattan?
3 svar · 1,8k läst
ForeverJung
ForeverJung: [citat] Hej! Husköpet blev aldrig av, efter att åkt dit med en bekant snickare. Så tyvärr har jag ingen annan återkoppling. Mvh Isak
15 svar · 7,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.