Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
Staffans2000: [citat] Jaså? [bild] mögel finns tack och lov överallt. Ditt virke skulle jag inte oroa mig för, så skicka svärfar åt skogen och gör som du tänkt. Staffan
Staffans2000: [citat] Då så. Låt dom vara ifred och spruta för allt i världen inte giftiga kemikalier i ditt eget hus i onödan. Som sagts. Med veden kommer allehanda sovande småkryp som vaknar och tror att det är vår, när de känner innomhusvärmen. Eftersom de inte vaknar vid en blommande äng, dör de snabbt av hunger och törst. Staffan
Staffans2000: [citat] Kandke läge att hoppa ner med en hink och spade och gräva lite istället? Staffan
Staffans2000: [citat] Nej! Det ser ut som en "skalbagge" av någon sort. Att det finns insekter och spindlar inomhus är vanligtvis varken "farligt" eller märkligt, för det har det gjort i alla tider. Det är istället fjärnandet från naturen och internet där småkrypsamatörneurotiker skrämmer upp stadsbor. Likadant är det med asbest, mögel, rök från vedeldning etc. Staffan
Framtidjohn: Ja hoppas det är någon insekt. Spindlar och flugor finns det gott om i huset! Men märkligt att jag inte sett det någon annanstans i huset. [citat]
pacman42: [citat] Aaah, det var någon som citerade mig när de gissade. Jag hade missat ditt slutgiltiga inlägg i tråden. Dåså, då hade jag ju rätt i alla fall. Ändå bra att du tog prover så att du slipper oroa dig.
Elri: [citat] Hmm ja, men det är inte mögel någon annanstans på anslutande väggar från pannrummet, så fortfarande oklart?
Viskan123: Hej, vi har en stuga med krypgrund där det troligtvis finns impregnerade syllar. En krypgrundsavfuktare är installerad sen ett år tillbaka, vi har bytt en del textilier, målat innertaken av furupanel med spärrfärg och kört ett ozonaggregat! Det är mycket bättre nu med lukten, men inte helt bra. Vi vill inte måla furupanelen på väggen, en granne sa dock att när de spärrmålat all
Plide: [citat] Rörkrökarna var orörda innan dess. De hade inga skador i ytskiktet. Som många påpekat finns det ju ingen idé att röra ngt innan asbesten kommer fram. Var orolig för att den gjort det men ser nu att det bara är det yttre lagret av isoleringen som är skadat.
Yxiii: [citat] Problemet är att det inte luktat för man har målat golvet med jämna mellanrum förmodligen för att dölja eventuella fläckar och lukt.
Dimitris76: För kännedom: labtestet visar ingen asbest i den gröna betongfärgen! Mvh, Dimi
Rutger hauer: Mer en allmänt råd, Hundra frågor om asbest går igenom forumet. Golvlim är ju inte det vanliga för asbest. Men röja i gammalt mög kan vara farligt även om det inte är asbest. Många roliga kemikalier har används. Se till golvlim som användes 80-90 talet rena skräckfilmen fast de skulle vara dom nya vänliga. Använda mask med partikelfilter är alltid att rekommendera vid rivning osv.
Förvirrade Hönan: [citat] Tror att jag har löst problemet. Ringde min pappa. Ska se till att få den sandblästrad!
Ganescha: [citat] Så klart, av någon märklig anledning så uppfattade jag det som att det va kommunen som bestämt restriktionerna. Läste om, läste rätt. ;)
martin h82: [citat] avstängd sedan länge, men lfs borde väl veta vad de gör
marshall78: Har såklart sniffat varje kvadratcentimeter av väggar, tak & golvlister utan att hitta något. Tror jag släpper detta nu tills jag eventuellt upptäcker något nytt.
Oldboy: [citat] Om det är helt tätt så gör det inget, men... Det förutsätter att alla väggar/kanter runtom bjälklaget, samt alla genomföringar, är absolut helt vindtäta. Det är just det bjälklag sällan är. Om de händelsevis var det när huset byggdes så är det inte säkert att det förblir så efter ett gott antal år. Sättningar, fuktskador, gnagare, reparationer, renoveringar,
imported_Benno: Är man eremit kan man härja hur man vill i sitt hus men det är ganska själviskt tänkt om andra människor ska vistas i huset. Att drabbas av ohälsa är som ett lotteri där "vinstchanserna" sannolikt ökar ju fler lotter man köper.
The_Andy_Pandy: Hej, till att börja med så är det lika bra att vi avhandlar faktumet att jag är en idiot som skaffat hund trots allergi. Så, nu är det ur världen.... Rent krasst så fixar jag vuxna hundar, oftast men tydligen så fixar jag inte valp längre så nu handlar det om att härda ut ett tag. Vi har en luftrenare, Blueair Classic 480i,i vardagsrummet. Anar docka att det enda den gör just nu är
Rabbithole: Får ni en stor husvägg mot er som tar upp riktningen mot vägen kan det göra stor skillnad. Men är det olidligt i dagsläget är det egentligen bara en lång bullervall eller plank utmed en längre sträckning som löser något. Ni kan vänta och hoppas på en marginell förbättring, bygga ett eget bullerplank på tomten eller sälj och köp något som är tillräckligt tyst.
Staffans2000: [citat] Tackar för den skrattattacken! Och inte bara med skinkan. Deras fruar har uppenbarligen inte släppt till på länge heller (ja, förutom Mikael L:s då:D) Staffan
Needas: Lukten kan komma ifrån förtvålat mattlim (det vita), eller gammal flytspackel med kasseintillsats. Det svarta ser ut som att man provskrapat djupare och hittat svartlim! (Möjlig hälsofara) Och därmed bestämt sig för att lägga det nya golvet ovanpå allt.
Claes Sörmland: Jag tror på bruk då det rör sig om så mycket som 50 m som ska tätas. Något betongbaserat som kladdar fast bra precis som du skriver. Hur stora är springorna? Om det rör sig om en begränsad volym så kanske något typ Husfix kan fungera? Eller något annat för kakelsättning? Annars finns ju många bra säckprodukter, jag vet bara inte vad de heter...
Jönas: [citat] [citat] har vart med om betydlig mer än så, i en fjärrvärmeledning
King Average: Bara tvätta bort / döda och lämna 5cm mellan väggen och sängen så slipper du se samma syn om du hyr samma stuga kommande säsonger