Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
Hammare&Spik: :crysmile::crysmile: Nää Nu får det va !!
Demmpa: Kanske någon typ av kvalster, https://blog.omlet.se/2020/06/25/vad-ar-roda-honskvalster-och-varfor-ar-de-honsagares-varsta-mardrom/ https://stick.se/skadedjur/krusbarskvalster/
Manfreds: Det var vanligt 64, vårt hus är från 65 och vi har haft asbest i allt fix och fog, samt det synliga asbestskanaler och eternittak. Vårt hus har bara en tidigare ägare så köket var väl främst det som var gjort. Det kommer trilla in en hel drös med folk på byggahus som säger att du inte ska bry dig. Jag hade börjat kolla efter spår av fix som inte ser ut som det senaste. Kanske höra
MathiasS: [citat] japp det mesta av de nakna rören man ser är järn och inte koppar. Då skulle jag byta ut rören helt istället för att kapa klippa och klistra.
Kjelle2: Beställde precis ett galvat nät med 13mm maskor från granngården Får se om det sätter stopp för råttorna.
Hugo Myh: Det är tydligen en dvärg strit om någon undrar! Tack för all hjälp
Tommty: [citat] Ingen projektråd tyvärr. men har kittat/renoverat om 11 fönster totalt (22st glas) så nu börjar erfarenheten att komma. är inte jättesvårt, mest tidskrävande att få bort gammalt kitt, slipa/måla och lägga på nytt kitt. Mina enkla tips är: ha ett vasst stämjärn. Kitt på tub under glaset och kitt på burk på utsidan som skall formas. Vill du ha mer info eller liknande är
Kvisthberg: Tack för svar :) Lådorna kommer från Ångermanland (norr om Dalälven) i vintras var det en varning i regional tidning om att akta sig. Känner folk som bor nära som haft det men tror det var några år sedan. Sakerna har stått inomhus i 3-4 månader så tror det är husmöss som varit i farten. Ingen som vistas i huset har blivit dålig.
Renhorn: Här kan du läsa på lite. Din värd är ansvarig och du ska ha en frånluftsfläkt i badrummet. https://www.boverket.se/sv/byggande/halsa-och-inomhusmiljo/ventilation/luft-och-ventilation-i-bostader/
MarcWind: Ja, en idé hade varit att enbart byta ut de skadade delarna. Borde det vara gipsskiva i kök? Det ser bara ut som spånskiva just nu.
Stefan1972: Du överdriver saken en aning..........Det är ju inte så att det är en bomb som briserar för att någon gör nåt. Du har nog redan gjort mer än vad en saneringsfirma kommer att göra..... Du får även tänka att det ibland finns mätbara spår av asbest i vanlig luft också även om ingen rivit i något precis som det finns avgaser och annat miljöfarligt i allt.
David Wallin: Tack för input! Jag misstänker att jag får gå och köpa ett Wifi-element till sovrummet uppe, så att jag kan ha termostaten fast på typ 14-16 grader i allrummet uppe. Jag skulle ändå vilja byta elementet i sovrummet då det är min dotters rum och hon är bara hos mig varannan vecka, på så vis kan termostaten automatiskt växla mellan 20 och 15 grader beroende på om hon är hos mig
BirgitS: Välkommen till forumet! Har du verkligen någon nytta av en gissad risk? Man kan kanske gissa lite bättre om du laddar upp en bild på hur det såg ut bakom kylskåpet och beskriver var skafferiet befinner sig i förhållande till kylskåpet. För att mögel ska kunna växa till sig så behövs både näring och fukt så vad är det som har stått för näringen bakom kylen och varifrån kommer
tergo: [citat] Ja det tror jag Så ser du om det är råttor eller möss på besök (stick.se)
Jonatan79: Stänk eller någon insekt som orsaker det brukar vara orsaken.
Lilllen: [citat] Jo, det är ju det jag är inne på. Om fläktarna helst skulle stå stilla på vintern så finns det ju fuktighetsmässigt i så fall också en fördel att stänga spjällen och inte ha någon ventilation alls på vinden. Alltså en fördel med spjäll, men frågan är förstås hur stor fördel det är att de är styrbara och inte bara manuella man varje år stänger på hösten och
useless: 1) Det är minerallull med papper klätt med gasbinda och gips. 2) Även om det hade varit asbest så skulle du inte ha blivit exponerad för några farliga nivåer.
Jnatanator: Du har säkert redan åtgärdat det,men ja det där är eternit. Men som sagt,det utgör ingen fara i sig när det ligger sådär utan att du själv bryter sönder eterniten då inga fibrer frigörs.
Daniel1825: [citat] Ja precis kallvind ovanför, var där för en månad sen och då tyckte jag inte det luktade lika, luktar väl lite instängt där också, men blir tydligare här nere. Om det nu är vinden, hur tätat jag på ett lämpligt sätt just runt centralen? Man vill ju ändå komma åt o dra nya matningar när det behövs.
mrsnhp: Svårt att se i bild. Kan det inte vara helt vanligt smuts? När du nu ändå håller på, skaffa ett droppskydd och ställ under kylskåpet :)
MathiasS: [citat] Nej han har inte beskyllt byggaren för att det finns asbest i huset. Det byggaren däremot kan ha gjort är att han har spridit asbest i hela huset. Det är i sådant fall byggarens ansvar. Är denne osäker på om han river i asbestmaterial måste han förstås agera därefter. Och nej, det är inte ägarens ansvar att tala om för byggaren att han kommer riva upp material med asbest i,
Grimis: Det är ju räva! Misstänkte att det kanske va så. Nojjan är det bara jag som ståt för i familjen. damen ångar på som fan å jag blir livrädd varjegång hon får tag i ett verktyg Diskutionen Kring asbest mellan oss två skulle ja säga speglar den på forumet ganska bra. Mitt uppe i att flytta in idag. Badrummet är typ klart men i köket ser det ut som en byggarbetsplats.
Leif i Skåne: [citat] Med dom temperatur kan det vara helt normal relativ fuktighet. Särskilt vid denna tiden på året när yttertemperaturer sjunker. Den första produkten som ni skaffar är en avfuktare t. ex. WOODs och sätta i källare! Höj tempen inne någon grad så går relativa fuktigheten ner.
mirko: Jag brukar använda mig av A-analys för asbestprov. De är både snabba och billiga och utför även mögelprov. De tar 400kr för ett mögelprov. /Mirko