Claes Sörmland
Claes Sörmland: Det är allvarliga saker med skadedjur, särskilt råttor. Se till att BRFen omedelbart tar in bekämpningsfirma. Ni behöver giftstationer. Klipp ned växten! Annars finns inte så mycket man kan göra själv, råttor går sällan i råttfällor av klassisk typ. De är för smarta för det. Men testa, burfällor brukar ta dem men sen står man där med en levande råtta i en bur. Inte kul att
1 svar · 1,6k läst
L
Leif i Skåne: Har där stått ett skåp? Det ser ut som vanligt ingrodd smuts! Tag lite diskmedel och en typ nagelborste och gnugga med.
1 svar · 1,5k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: https://www.byggnadsundersokningar.se/inomhusmilj%C3%B6
1 svar · 1,1k läst
Tekrank
Tekrank: Gott att höra - då knackar jag på. Vad tror ni man skall putsa med sen? Är fuktiga väggar i källare. Vanligt putsbruk? Kalkbruk?
3 svar · 1,9k läst
·
Jiji
Jiji: Vi hade ett liknande fenomen i ett av våra hus. Det luktade dock inte alltid utan vid viss väderlek. När vi öppnade golvet i ett mycket litet utrymme hittade vi isolering som var möglig. Troligen var det kondens som gjorde att det blivit så. När den angripna isoleringen togs bort försvann lukten. Edit: det jag ville belysa var att källan till lukten kan vara mycket liten. Det kan vara
5 svar · 2,5k läst
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: [citat] Ska du veta säkert är det provtagning och analys på labb som gäller. Sprayen stod inte exakt hur den fungerar och det verkar inte vara helt solklart vad den detekterar och hur. En kan undra vad det är för entreprenör du hittat, som använder privata villatomter som deponi för misstänkt stenkolstjär-asfalt? (En som vet vad det kostar att tippa på en riktig deponi,
4 svar · 4,5k läst
·
Z
Zeke_Varg: Tjena, Vi har ett Swegon Casa R7 som varit igång ett halvår snart. Det var lite skit i filtret nu när jag kollade men inget radikalt. När jag tittar på priset för filter finner jag prisnivån 500kr, 950kr och swegons egna 1350kr. Finns det något man bör se upp med? Är dyrare bättre enligt någon test som man kan bygga en plan på? Köpa bättre och byta en gång per år el köpa sämre
0 svar · 1,2k läst
trähandtag
trähandtag: [citat] det ska vara miljöförvaltning ej nämnd, eller ring någon som jobbar miljöförvaltning/miljökontor eller vad det kan heta i din kommun.
55 svar · 30,5k läst
·
Anna_H
Anna_H: Ser att ni valt att gå vidare, men annars kunde det ju ha varit ett stort eller ett litet problem, det vet man inte förrän efter besiktning. Vi har hus med självdrag, men inga tilluftsventiler i något rum, utan det bygger på att fönstren är lite dragiga. Men alla har ju tätat dem, och har man sedan även stängt till sovrummen blir det ytliga fuktskador (typ lite mögel och sådant) i
45 svar · 19,4k läst
A
Axel Svensson: [citat] Läckage från rör till element. Märktes idag kl 16. Ej åtgärdat. Jag vad drivit bort möglet från tapet, satt in en värmefläkt och kontaktat försäkringsbolaget. rätt förutsättningar, det finns tilluft i rummet. Oklart om det varit såhär i 2 månader eller 2 år.
2 svar · 1,7k läst
·
Ulltand
Ulltand: Vi har satt två skivor på distans med luftspalt [bild]
2 svar · 1,5k läst
·
K
Kallens: [citat] Näe, men lågenergi kan man väl hålla med om, ert hus är ju energisnålt, det var passivhus som jag inte tyckte stämde.
378 svar · 42,4k läst
·
H
Anonymiserad 175604: Larv av guldögonslända, äter bland annat bladlöss och annat smått.
3 svar · 3,2k läst
·
Bananskalare
Bananskalare: [citat] ventilationen är viktig!
46 svar · 10,2k läst
·
Promiscuos Monkey
Promiscuos Monkey: Det finns en sådan funktion.synk
3 svar · 859 läst
S
seniorkonsult: Låter som vattenbaserat lim som släpper ut emissioner. Kolla om det är limmet. Ta bort en liten bit på skymt ställe och kolla med expert. Svårt att få bort utan att avlägsna golvskivan.
2 svar · 2,7k läst
R
Robibob: Jourhavande biolog var en ny erfarenhet och jättebra. Det visade sig att dottern hade en påse med vad jag trodde kottar men det var även ekollen där. Så larverna kom från ekollonen och heter bandad ollonvivel. https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/fragajourhavandebiolog/aktuellfraga/fragasvar/vadharhantmedekollonet.9005696.html Härligt att det inte var någon klädmal eller likmask :)
4 svar · 2,0k läst
·
joakim_j
joakim_j: Men hur ser k-ritningen för grunden ut?
8 svar · 1,4k läst
·
T
The85: Hej! Jag har tittat på nytt boende. Verkar fint, hus byggt 1945, 4st lägenheter i huset. Betongstomme under golvet, som är ett undergolv som används som golv. Detta undergolv har sitt ursprung i gran. Tanken är att detta golv ska slipas och lackas innan inflyttning. Jag är känslig för terpener från nya parkettgolv (inte de med bra klassning A samt A+). Kan det vara risk för detta efter
0 svar · 1,4k läst
·
AJ82
AJ82: [citat] Misstänkte det. Tyvärr är det svårt i det här fallet då trappan går upp till hallen ovanför och sedan fortsätter upp på övervåningen. Får se hur det blir med värmen på.
9 svar · 2,1k läst
M
Micke5811: Hej Jag har en fundering, ide, tankar om detta med våra hus och att isolera. Kommer här ... Nu iom elpriserna så skrivs det om att vi alla ska isolera vinden på våra hus. Detta kan nog kortsiktigt vara bra, men i längden är det en mögel 'bomb' ifall förutsättningarna är felaktiga. Ta ett hus från 60, 70 eller 80 talet. Dessa hus med kallvind hade följande förutsättningar: -
0 svar · 1,9k läst
M
Mjolt: [citat] Där satt den. Tack!
4 svar · 985 läst
·
G
gaia: [citat] dom är kanske avhuggna till rätt storlek och bara rensade ordentligt eller impregnerade med något? Fråga tanten.....
11 svar · 2,0k läst
·
J
Johan Lann: Hej Vi har fukt i källaren på vårt 40-tals hus i södra Skåne (fritidshus). Vi har tidigare kört en billig avfuktare med ok resultat, nu har den gått sönder. Vi har nu köpt en Woods SW22FW och min fundering gäller el-besparing. Avfuktaren har under augusti (när vi inte varit på plats) gått max dygnet runt, och källaren om ca 70kvm upplevs torr. Vi har nu tecknat timavtal för elen
0 svar · 1,2k läst
T
Thomas_Blekinge: Det är helt beroende vilken typ av elavtal du har. Har du rörligt avtal där priset sätts på någon typ av månadsgenomsnitt så kvittar det vilken tid på dagen du kör vvb. Men: kör du vvb på dagtid bidrar du till elträngsel dagtid som på sikt ökar priset för alla. Har du timdebitering så är det klokast att köra vvb när elen är billigast, oftast på natten. Har du solceller kan
2 svar · 1,1k läst
Microkatten
Microkatten: Om jag förstår dig rätt så har du tvåglas-fönster som inte är kopplade, utan innerbågen är separat som du kan ta av till sommaren och sätta in till vintern? Och fönstrena är gamla, typ 100 år eller något? Är det Grundel som påstår att dina fönster har u-värde 2,9 och att deras lösning tar dem ner till 1,3? Man skall nog ta fönsterfirmors uppgifter med en stor nypa salt. I
1 svar · 1,2k läst
A
AndersS: Från 80-tal är det ingen asbest, den farliga användningen förbjöds redan på 70-talet. Utifrån bilderna ser det ut som glasull. Använd andningsmask. När jag hanterat sådan gammal isolering även tätsittande klädsel för det kliar så förbaskat. Har sådana glasullsmattor som isolering i huset och pappklädda.
6 svar · 1,9k läst
·
Cheesen
Cheesen: Om det är en hyresrätt så är det ju fastighetsägarens huvudvärk att åtgärda fasaden, inte din. Fasadens skick påverkar dock inte innomhusmiljön nämnvärt så länge som det inte regnar in vilket jag betvivlar att det gör. Det är ingen enstegstätad fasad. Du bör kunna ta bort allt tegel utan att innomhusmiljön förändras, tegel och bruk är inte vattentätt. Huvudvärk kan dock
4 svar · 2,6k läst
·
B
Bragul: Uppdatering på originalinlägget. Anticimex kom och tog prover (fixat genom vårt försäkringsbolag som täcker äkta hussvamp). Efter analys av proverna så fick vi följande svar: Analysresultat I det insända provet detekterades inga sporer, mycel eller andra identifieringsgrundande kännetecken från Äkta hussvamp (Serpula lacrymans) eller Timmergröppa (Serpula himantioides). Mycelet
22 svar · 12,3k läst
·
M
Martin Lundmark: [citat] Hej Singel43 Innan jag installerade bergvärmepumpen behövde huset 42 638 kWh (medelvärde 6 år) till värme och varmvatten. Senaste 6 årens medelvärde är totalt 14 961 kWh elkraft varav 8122 kWh till värme och varmvatten. I detta ingår ingen extra isolering men bl.a. ett byte av ett fönster i köket, vitvaror och LED-lampor.
7 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.