M
Mads93: I vårt garage (huset byggt 63) hade dem klätt in väggarna i grå eternit där det tidigare hade använts som soprum. Utanpå garaget vit eternitskiva.
5 svar · 4,0k läst
·
Ohchips
Ohchips: [citat] Det skulle inte vara första gången som det har hänt. Jag har sett många skräckexempel när jag jobbade som sanerare. Jag fick åka på många slarvjobb som andra hade gjort. Så inget förvånar mig när det kommer till det här ämnet. Jag minns en gång när jag även fick stoppa en röris på ett stambyte. Han hade slitit bort rörisolering och börjat kapa rör i ett källarplan,
11 svar · 7,4k läst
·
pacman42
pacman42: Annars så är en blandning av två delar vätgas och en del syrgas effektivt. Du märker direkt vart det läcker om du använder ett tänt värmeljus som detektor... OBS: ironi!
3 svar · 1,8k läst
VLJ
VLJ: Man kan väl egentligen inte göra några generaliseringar men vi hade en matta som såg väldigt lik ut som varken hade asbest i matta eller lim (vi skickade på analys). [bild] [bild]
31 svar · 6,0k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Kanske, kanske inte. Kan ha funnits redan vid montage. Förmodligen inget fara, bevakas.
1 svar · 1,0k läst
·
Forskande Fukttekniker
Forskande Fukttekniker: [citat] Med stor sannolikhet så är det mögel som syns på träskaftet. Yxan har säkert förvarats där det varit fuktigt eller hanterats ute när det varit blött och inte efter det tillåtits torka upp tillräckligt snabbt.
2 svar · 1,1k läst
·
Ann Fibe
Ann Fibe: En gång dog en mus under ett trägolv i vår sommarstuga, lukten var otrolig. Som ett resultat var vi tvungna att slita av golven och få dit det.
3 svar · 3,1k läst
B
byabin: Köp ny silikon och fogpistol, ta sedan bort den den gamla fogen, gör rent och sätt en ny. Det bästa är att byta ut hela då den börjat ge upp, men en enklare variant att bara ta bort det som redan nu är löst.
1 svar · 913 läst
·
H
hempularen: Bilderna är otydliga, men av det lilla man ser så tror jag inte det är asbest. Ser ut som grova fibrer, mer ngt i stil med lin eller tagel. Men som sagt, även om det är asbest, så är det inget att oroa sig över, såvida du inte börjar riva i det. Och även då är risken mindre än mikroskopisk, såvida du inte river lite dagligen i något års tid.k’
3 svar · 2,4k läst
·
A
Avemo: Det brukar vara silikon. Du kan dra bort allt som sitter löst, rengöra och ersätta med ny silikon. Försök att matcha färgen.
1 svar · 924 läst
·
M
Mari Åker: Tack för alla svar! Känner mig lite lugnare. Tills nästa asbest-relaterade situation :)
8 svar · 3,9k läst
·
S
sepani: [citat] Ja det har inte kommit igen o allt verkar tätt
4 svar · 1,8k läst
·
blomknopp
blomknopp: [citat] Precis min tanke!
52 svar · 37,8k läst
·
K
Keld: Om det är en trälist, och den inte har mögel bakpå, så är det nog ingen fara.
1 svar · 2,4k läst
·
É
ÉlPon: [citat] Nja är väl för att det är trevligare jobba inomhus så här års, utegipsen är tejpade och tål flera månader står det. Liggande panel ska målas ett lager före uppsättning, inte kul så här års. Sen hade jag en tanke om att jag måste öppna upp runt fönster vid utvändig isolering och fasad, men fönster kommer nog först om 2 månader. Fast går nog göra utan att öppna
25 svar · 8,7k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Om du är så otroligt orolig borde ni byta ut alla rör och sanera totalt. Värre för hälsan att vara orolig än det ev dammet som spridit sig…
2 svar · 2,3k läst
S
sepani: ok tack kan vara kondens från dåligt isolerat rör. Ser inte ut ha läckt någonstans i övrigt
4 svar · 1,5k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Mest troligt gipset som mjällar. Och du slickar eller snortar väl inte i dig detta…
8 svar · 2,8k läst
·
Ulltand
Ulltand: [citat] Möss är både mycket intelligenta och sociala. Vi har en fågelbur på landet med två risfåglar. En morgon satt det även skogsmus på pinnen och åt frön.
40 svar · 9,0k läst
·
Fotografen
Fotografen: Urrrff,,,just däck är ju bland det jävligare...:sick:
12 svar · 2,9k läst
Cancerman_777
Cancerman_777: Jag skulle tro att vi kommer att få se många sådana här fall i vinter...
22 svar · 3,0k läst
·
J
John Ericsson: Hej, jag har slipat ner och försökt spackla en vägg i en sekelskifteslägenhet. Problemet är att spacklet inte fäster på vissa delar av väggen och nu klurar jag på om det kan vara så illa att den har varit målad med blyfärg. Någon som kan hjälpa mig att bli klokare på detta? Se bilder för hur väggen såg ut innan spackling. mvh
0 svar · 2,0k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Det görs vid en OVK med t.ex. 6 års mellanrum. Det är styrelsen eller en förvaltare som hanterar det. Men annars så mäts det med en luftflödesmätare som går att hyra. Normalt får man inte skruva själv utan det ska vara på det inställda luftflödet, men om en tidigare ägare ändrade så får du förstås ändra tillbaks till korrekt värde. Korrekt värde brukar vara 15 l/s i
8 svar · 1,8k läst
·
makeover
makeover: [citat] Hittade du lukten?
78 svar · 156,6k läst
·
Ulltand
Ulltand: Lite överraskande men 16 C är ju rätt lågt och eftersom ni har frånluft i två badrum tror jag problemet ligger främst i temperaturen. Skaffa en fuktmätare och se vilken fuktnivå ni har på övervåningen och öka temperaturen tills fukten blir normal.
2 svar · 1,9k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Näeee, ser icke ut som mögel eller liknande
2 svar · 2,0k läst
·
N
Nikkg: Vad bra. Många verkar ha ett jäkla problem med det. Vet du vad ni hade för fuktvärden?
8 svar · 7,2k läst
·
S
sjoli: Tack för svar! Jag håller tummarna att det är något liknande här och tänker att jag avvaktar och ser hur det ter sig.
2 svar · 3,1k läst
·
F
fribygg: [citat] 1.Pilla bort fodren och kika
1 svar · 1,5k läst
BirgitS
BirgitS: Kontakta kommunens avdelning för Miljö och hälsa eftersom det luktar illa i din lägenhet och hyresvärden inte vill göra något åt det.
23 svar · 3,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.