Hej allihop. Håller på och renoverar skorstenen och var inne på vinden för att putsa.
Det luktar instängt men inte riktigt som mögel tror jag.
Ventilationen på denna vinden består bara utav en ventilationslucka på norra gaveln ingen i södra.
Isoleringen går ut i kanterna mot sponten och precis där kanske 1dm upp ser man lite svart antydan. Även uppe i nocken kan man se lite mörkare färg.

Huset har varit inom familjen sedan -97 och det har inte ändrat sig nåt nämnvärt på vinden sedan då.

Oljepannan byttes ut mot luftvatten förra året men det var samma sak då med vinden så jag kan inte härleda det till detta.
Ovanvåningens badrum har fått en paxfläkt genom väggen och en luft luft installerad.

Alla taken är gipsade men ej ångspärrade.

Är denna typ av ventilation normalt?
Tänkte att kanske isoleringen inte ska ligga hela vägen ut så att luften kan cirkulera under takfoten? Den biten tak som sticker ut utanför ytterväggen.

huset är från -47
Självdrag i alla rum
Vanlig termometer med rf visar runt 70% rf på vinden.

Vill gärna förbättra detta så lukten försvinner. Det märks ingenting i huset än iaf.

Hoppas ni har några idéer.
 
R robbsing skrev:
Hej allihop. Håller på och renoverar skorstenen och var inne på vinden för att putsa.
Det luktar instängt men inte riktigt som mögel tror jag.
Ventilationen på denna vinden består bara utav en ventilationslucka på norra gaveln ingen i södra.
Isoleringen går ut i kanterna mot sponten och precis där kanske 1dm upp ser man lite svart antydan. Även uppe i nocken kan man se lite mörkare färg.

Huset har varit inom familjen sedan -97 och det har inte ändrat sig nåt nämnvärt på vinden sedan då.

Oljepannan byttes ut mot luftvatten förra året men det var samma sak då med vinden så jag kan inte härleda det till detta.
Ovanvåningens badrum har fått en paxfläkt genom väggen och en luft luft installerad.

Alla taken är gipsade men ej ångspärrade.

Är denna typ av ventilation normalt?
Tänkte att kanske isoleringen inte ska ligga hela vägen ut så att luften kan cirkulera under takfoten? Den biten tak som sticker ut utanför ytterväggen.

huset är från -47
Självdrag i alla rum
Vanlig termometer med rf visar runt 70% rf på vinden.

Vill gärna förbättra detta så lukten försvinner. Det märks ingenting i huset än iaf.

Hoppas ni har några idéer.
Luften ska kunna ta sig upp via takutsprånget. Isoleringen ska gå t.o.m.ytterväggen och ha ett avstånd på några cm mot yttertaket så att luften ska kunna cirkulera. Att installera en till ventil i nock kan vara bra då du får rörelse på luften i nocken också.
 
R robbsing skrev:
Hoppas ni har några idéer.
Kolla om man dragit upp avluftning för avlopp på kallvinden.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Luften ska kunna ta sig upp via takutsprånget. Isoleringen ska gå t.o.m.ytterväggen och ha ett avstånd på några cm mot yttertaket så att luften ska kunna cirkulera. Att installera en till ventil i nock kan vara bra då du får rörelse på luften i nocken också.
Kan jag kanske testa i södra delen där det är mest antydan till svartmögel att flytta isoleringen så att det blir ett par cm luft till taket. Då har jag ventilen i norra delen och takutsprånget i södra så att det borde cirkulera lite mer?
Vill inte ändra för mycket ifall det blir till det sämre. tack för svaret
 
T Tobbe_C skrev:
Kolla om man dragit upp avluftning för avlopp på kallvinden.
Har faktiskt funderat på detta men hittar ingen avluftning. Har lyft på isoleringen.
Har trekammarbrunn och man kan se att vattnet gungar lite i toaletten vid storm. Kanske inte finns någon?:/
 
Om man ska ha takfotsventillation eller inte tvistar de lärde. Allmänt verkar mycket tyda på att det är bättre utan. Men min egen gissning är att det beror på var huset ligger, vilket år det är osv. Själv funderar jag på att sätta igen alla springor och sätta in styrbara spjäll och fläktar i gavelventilerna för att få det bästa av alla världar. Just lukt bör ju dock kunna bli värre med minskad ventilation, beroende på vad som luktar.
 
L Lilllen skrev:
Om man ska ha takfotsventillation eller inte tvistar de lärde. Allmänt verkar mycket tyda på att det är bättre utan. Men min egen gissning är att det beror på var huset ligger, vilket år det är osv. Själv funderar jag på att sätta igen alla springor och sätta in styrbara spjäll och fläktar i gavelventilerna för att få det bästa av alla världar. Just lukt bör ju dock kunna bli värre med minskad ventilation, beroende på vad som luktar.
styrbara spjäll tror jag inte riktigt på. Inte här i Skåne iaf. Luftfuktigheten är så hög både höst och vinter så då lär fläkten stå still mesta av vinterhalvåret.

Idag ligger rf på 85% utomhus och på vinden har jag 74% men en enkel hydrometer.
 
R robbsing skrev:
styrbara spjäll tror jag inte riktigt på. Inte här i Skåne iaf. Luftfuktigheten är så hög både höst och vinter så då lär fläkten stå still mesta av vinterhalvåret.

Idag ligger rf på 85% utomhus och på vinden har jag 74% men en enkel hydrometer.
Jo, det är ju det jag är inne på. Om fläktarna helst skulle stå stilla på vintern så finns det ju fuktighetsmässigt i så fall också en fördel att stänga spjällen och inte ha någon ventilation alls på vinden. Alltså en fördel med spjäll, men frågan är förstås hur stor fördel det är att de är styrbara och inte bara manuella man varje år stänger på hösten och öppnar på våren.

För att veta om det finns fördel dra igång fläkt på vintern behöver ju även temperatur mätas då jag tänker att det intressanta är total mängd vatten i luften. Då varmare luft sväljer mer kan ju faktiskt luften på vinden innehålla mer vatten i det nämnda fallet, även om Rf visar det motsatta. Å andra sidan kyler man ju även ner vinden om man drar igång fläktarna. Men om man drar på fläkt på södersidan mitt på dagen vissa soliga dagar kan det ju kanske hjälpa. Men allt behöver förstås styras av sensorer både inne och ute.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.