H
Hampusca: Jag bygger ej på platta men bygger nytt trähus på plintar. Jag har ingen värme varken detta eller förra året och jag ser inga konstigheter?
3 svar · 1,4k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Undrar också om lukten har minskat. Det är ju flyktiga ämnen som luktar värst så de bör ju minska över tid. Frågan är bara över vilken tid...
179 svar · 50,6k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Något spill av olja eller färg innan man snickrade upp trappan.
3 svar · 1,9k läst
·
M
marol11: Det är torrt. Tack!
3 svar · 1,2k läst
·
H
Hejhallå: Stort tack för svaren!
3 svar · 2,1k läst
·
P
paralun: [citat] Nej det finns nog ingen genväg för byggen, ett tag försökte man ju att varje hantverkare skulle hålla rent men pengamässigt är det ju bättre att alla hantverkare gör klart och slipper "hålla rent" tiden med utsug och krångel och sedan saneras istället hela utrymmet (av en betydligt billigare sanerare).
5 svar · 1,4k läst
J
Jocke Best: Eller ofta på glänt så att det blir kondens på kallaste platsen
10 svar · 3,0k läst
·
S
sjoli: Vidare vita fläckar uppstår på golvet i matkällaren. Skrapade bort den misstänka saltutfällningen på väggen i tidigare bild. Det har återkommit men väldigt väldigt lite än så länge. Dock upptäcker jag detta på golvet nu. Vi har inget i källaren annat än en låda potatis och en stege. När man rör dessa små vita prickar på golvet försvinner dem, svårt att säga om det är
5 svar · 3,0k läst
·
H
hapazard: [citat] Är systemet basiskt så driver du reaktionen åt höger och det bildas väldigt lite Cl2 Edit: om du läser wikipediasedan för Hypochlorit så får du bättre insikt än om du tittar på Hypochloric acid (klorin är Natriumhypoklorit, är ett salt av Hypokloritsyra (engelska Hypochloric acid)). https://en.wikipedia.org/wiki/Hypochlorite "Acidification of hypochlorites generates
136 svar · 28,4k läst
·
D
Daliu: Vad kan detta vara för påväxt? Växer på husfasad av mexitegel precis i ett hörn.
0 svar · 804 läst
·
zarkov
zarkov: I morse fick jag ett sms från min fru vars kollega hade frågat om vi hade mögelproblem hemma, kollegan tyckte det luktade och att hon blev grusig i ögonen på ett sätt som hon inte varit de senaste veckorna när frugan varit sjukskriven. Jag har inte känt eller sett något där jag kommit åt så jag viftade bort det. En stund senare kom dock en av mina kollegor in och frågade försynt om
0 svar · 943 läst
imported_Benno
imported_Benno: [citat] Hur ska fibrerna fångas i luften utan att luften forceras? Alternativet är nedfallna fibrer med tejpprov. Billigare än filterprov dessutom.
16 svar · 12,3k läst
T
TheGame: [citat] Poängen var nog att en del verkar ha uppfattningen att är det asbest så är det livsfarligt och rymddräckt på. Är det inte asbest ja då kan man köra på utan nån som helst skydd. Att slipa, bila, riva osv utan skydd oavsett om det är asbest eller inte är rätt otrevligt och säkert inte så nyttigt heller.
6 svar · 3,5k läst
·
N
Nora.: [citat] Kolla upp det och lukta. Till oss sa de också syllarna men det var väl tur att vi inte la ner pengar på det då det visade sig vara vanliga syllar dvs inte impregnerade. Dock är hela blindbotten i krypgrunden tryckimpregnerat. Så det gäller att hitta rätt (y)
20 svar · 12,3k läst
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Oftast har styrelsen info om detta.
2 svar · 1,7k läst
S
Snoffi: [citat] Hej! Fick svar från jourhavande biolog, troligen en strit. Kommer in på senhösten ibland när de letar övervintringsplats. Om någon nu undrar vad det var :D
5 svar · 2,1k läst
·
M
martin0123: [citat] [citat] Tack än en gång! Nu har de varit här och tagit bort allt och allt såg väldigt bra ut, men det är klart att det är svårt att veta vad som åker runt i luften. Skönt att ändå förstå mekaniken lite bättre kring hur undertrycket fungerar. Känner mig någorlunda trygg med att de har fått väck det värsta i varje fall. Passade på att kolla hur deras fläkt fungerade
4 svar · 1,3k läst
·
T
tobiast: [citat] Moderna tak är för täta tyvärr. I Ivern att få taket tätt så blir det också lufttätt. I nybyggnation och renovering av gamla hus vars vindar börjar ruttna så har man försökt kompensera sin "tak-innovation" med att ha antingen elslukande mek. vent. eller självdrag, vilket funkar ibland och ibland mindre bra. "Gamla" hus saknade spåntad brädtäckning och papp. Istället hade
6 svar · 2,0k läst
·
L
Leif i Skåne: [citat] Ja. Tyvärr ser det ut som någon typ av trädsvamp, men det är inte säkert att det är ”äkta hussvamp” Sporer den svamp finns överallt på alla ytor! Men för att svamp skall växa måste den få förutsättningar = fukt samt trä att få näring från. Angripet trä måste bort, eldas upp. Sen måste klimatet ändras, mindre fukt= plast på marken kanske. Bättre ventilation
1 svar · 1,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: De sista åren med asbest var det bara i bromstillägg det var godkänt. Men det är ju inte så att folk fortsatte att använda asbest för fullt fram till den dag då det blev förbjudet utan det var ju en pågående diskussion under lång tid, vilket ju gjorde att de flesta avstod från att använda asbesthaltiga material flera år innan det blev förbjudet. [citat]
6 svar · 1,9k läst
·
Jessica Sjöö
Jessica Sjöö: Hej vi köpte ett tegelhus i mars -21 byggt 63 och håller på att renovera i hobby rummet i källaren fanns ett uppreglat golv som vi slet ut under det fans en betongplatta. Vi har lagt in nytt betonggolv och i det rummet går vatten in, vi upplever att det ibland (inte alltid ) nu under hösten/ vintern luktar prutt eller avlopp ur hålet där röret går in. Vad kan det bero på kan det vara
0 svar · 1,2k läst
·
F
fribygg: I sena 1800tals hus som ditt är väl hemvävda trasmattor i bomull det rätta.
3 svar · 2,2k läst
J
JonasEA: [citat] Kalksten alltså, tack så jättemycket för svar!
49 svar · 7,8k läst
·
Matti_75
Matti_75: Just mögel på gips är inge bra alls. Riv bort det mögliga och ersätt med ny gips. Använd gärna en andningsmask när du gör det.
9 svar · 1,7k läst
·
M
MrDizzy: Nu börjar det snart bli bra temperaturer (kallare än -5C) för att frystorka tvätten.
61 svar · 25,9k läst
·
K
Kurtivan: I vissa lägen kan det vara ok att hålla inne en viss del av hyran om det är brister i bostaden men då ska den innehållna delen av hyran deponeras hos länsstyrelsen tills tvisten är löst. Gör man det efter förfallodatum har hyresvärden rätt att vräka hyresgästen.
23 svar · 2,2k läst
·
Ulltand
Ulltand: Ni borde göra en VOC/MVOC mätning av luften. Då får ni svar på om det är ett "sjukt hus" fenomen och vad det kan bero på.
25 svar · 3,6k läst
S
Stefan1972: Det är nog för övrigt en linoleummatta.....
3 svar · 1,4k läst
·
C
Caponi: [citat] Tack för ditt svar, jag provar ditt tips!
4 svar · 4,8k läst
·
J
JonasEA: [citat] Jag ska ta och skicka iväg ett prov.
33 svar · 5,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.