Hej detta är min första post här på forumet! Vill börja med att tacka lite snabbt för all hjälp jag redan fått i frågan genom att läsa i andra trådar om ämnet! Min flickvänn renoverar ett nyinköpt radhus från 64 och jag hjälper till så gott jag kan med allt grunt arbete (Kan inget om bygg). Vi gör om badrum och kök och har helt rivit ut dessa. Blev rejält upskrämd och varnad för asbest av en bekant som jobbar med att lägga golv och har efter de läst på som fan om asbest. Tyvärr kom den varningen lite sent då vi redan rivit upp badrums mattan som jag nu inser förmodligen hade en del asbest i limmet den var fäst med. Har även knackat bort ett 20tal kakel skivor innan vi bestämde oss för att plocka ner hela väggen å sätta upp nytt. Och där förstår ja nu att det säkert funnits en del asbest i fog och fix! Misstagen är redan gjorda å vi har säkert fått i oss en redig dos men vad jag vill veta är hur man bäst går till väga nu för att få bort så mycket som möjligt av den asbest vi lyckats skaka lös! När vi drog upp mattan i badrummet satt de mesta av limmet kvar i mattan och vi har inte slipat nått utan bara rivit ut!
Bilden visar undersidan på den utrivna badrumsmattan som ligger i carporten.
Bilden visar undersidan på den utrivna badrumsmattan som ligger i carporten.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Välkommen till forumet!
Våttorka alla ytor. Låt rummet vara tillstängt utan ventilation i två dagar och våttorka sen allt igen.
Glöm inte bort att återvinningscentralerna har speciella villkor för hur asbesthaltigt material ska lämnas in.
Våttorka alla ytor. Låt rummet vara tillstängt utan ventilation i två dagar och våttorka sen allt igen.
Glöm inte bort att återvinningscentralerna har speciella villkor för hur asbesthaltigt material ska lämnas in.
Det där limmet innehåller troligen inte asbest. Men matten i sig kan mycket väl göra det och släpper ifrån sig fibrer när du bryter/delar mattan, fortfarande inga större mängder dock, men det kapslas fortfarande in i lungcellerna och byggs på ju mer du exponeras.G Grimis skrev:
däremot fixet bakom kaklet är det du borde oroa dig mest för, det innehåller mycket och dammar mycket mer. Om kaklet va lätt att ta bort och fixet va poröst och ljusare så är det garanterat asbest.
Sen är det lika farligt om du andas in kvartsdamm som asbest och du har nog fått i dig en bra dos av det med.
Kommer inte ihåg färgen på det direkt. Knacka loss ett par med hammare och skruvmejsel men vi tog bort hela gipps väggen med kaklet kvar på sen. Lätta att ta blort va dom verkligen inte. Vi rev köket och badrummet i början av oktober. Sen drog hon med sin familj till grekland en vecka och jag var kvar hemma och nojja om asbest. Skrev testamente osv. Att vi varit klantiga i hur vi gått tillväga råder de inge tvivel om och jag räknar med att där de funnits asbest kan det mycket väl ha spridit sig runt i hela bostaden. Har skurat av golven en del och försökt vädra ut en del men inget annat.
Sluta oroa dig. Asbest är inte bra men du kanske höjt cancerrisken med 0.0001% om du är rökare blir risken högre.
Nästa gång du ska passera nån som står ute och röker så håll andan och vips så har du typ kompenserat för din enstaka exponering.
Upprepad exponering är inte bra och man ska såklart alltid skydda sig men faran vid enstaka tillfällen är väldigt väldigt låg.
Våttorka alla rum med nån veckas mellanrum och glöm sedan bort att det någonsin hänt.
Det finns gott om asbestfibrer i luften utomhus också för övrigt.
Nästa gång du ska passera nån som står ute och röker så håll andan och vips så har du typ kompenserat för din enstaka exponering.
Upprepad exponering är inte bra och man ska såklart alltid skydda sig men faran vid enstaka tillfällen är väldigt väldigt låg.
Våttorka alla rum med nån veckas mellanrum och glöm sedan bort att det någonsin hänt.
Det finns gott om asbestfibrer i luften utomhus också för övrigt.
Japp! Får se till att skura på noga och rycka mig i kragen! Har haft problem med ångest och oro vid tillfällen under hela livet. Man är mer sårbar och förstorar upp saker lättare när man är stressad och renovera och flytta är fan alltid stressande även om allt går enligt planerna! Har ju läst en del innan här och vet att jag inte är den första som flippat ur lite pga detta!D dennis_f skrev:Sluta oroa dig. Asbest är inte bra men du kanske höjt cancerrisken med 0.0001% om du är rökare blir risken högre.
Nästa gång du ska passera nån som står ute och röker så håll andan och vips så har du typ kompenserat för din enstaka exponering.
Upprepad exponering är inte bra och man ska såklart alltid skydda sig men faran vid enstaka tillfällen är väldigt väldigt låg.
Våttorka alla rum med nån veckas mellanrum och glöm sedan bort att det någonsin hänt.
Det finns gott om asbestfibrer i luften utomhus också för övrigt.
Har förståttD dennis_f skrev:Sluta oroa dig. Asbest är inte bra men du kanske höjt cancerrisken med 0.0001% om du är rökare blir risken högre.
Nästa gång du ska passera nån som står ute och röker så håll andan och vips så har du typ kompenserat för din enstaka exponering.
Upprepad exponering är inte bra och man ska såklart alltid skydda sig men faran vid enstaka tillfällen är väldigt väldigt låg.
Våttorka alla rum med nån veckas mellanrum och glöm sedan bort att det någonsin hänt.
Det finns gott om asbestfibrer i luften utomhus också för övrigt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Skura gör man med en skurborste och våttorkar gör man med en trasa.G Grimis skrev:
Dammsugare virvlar runt luften vilket inte är bra när du ska fånga in lättflyktiga asbestfibrer.
Produkter som diskuteras: "skurborste"
Handskurborste
För att skura golv
99 kr inkl moms
Läs mer
Okej, då är jag med på skillnaden! Fan flytta in i radhus ska ju kännas som en rolig grej. Går runt där å hålla andan å spana efter damm är ingen tillvaro som känns hållbar. Vi flyttar in på Lördag så ska försöka torka så noga jag kan innan dess!BirgitS skrev:

