Hej detta är min första post här på forumet! Vill börja med att tacka lite snabbt för all hjälp jag redan fått i frågan genom att läsa i andra trådar om ämnet! Min flickvänn renoverar ett nyinköpt radhus från 64 och jag hjälper till så gott jag kan med allt grunt arbete (Kan inget om bygg). Vi gör om badrum och kök och har helt rivit ut dessa. Blev rejält upskrämd och varnad för asbest av en bekant som jobbar med att lägga golv och har efter de läst på som fan om asbest. Tyvärr kom den varningen lite sent då vi redan rivit upp badrums mattan som jag nu inser förmodligen hade en del asbest i limmet den var fäst med. Har även knackat bort ett 20tal kakel skivor innan vi bestämde oss för att plocka ner hela väggen å sätta upp nytt. Och där förstår ja nu att det säkert funnits en del asbest i fog och fix! Misstagen är redan gjorda å vi har säkert fått i oss en redig dos men vad jag vill veta är hur man bäst går till väga nu för att få bort så mycket som möjligt av den asbest vi lyckats skaka lös! När vi drog upp mattan i badrummet satt de mesta av limmet kvar i mattan och vi har inte slipat nått utan bara rivit ut!
Bilden visar undersidan på den utrivna badrumsmattan som ligger i carporten.
 
  • Skivor av grönt isoleringsmaterial med synliga skador på en asfalterad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Våttorka alla ytor. Låt rummet vara tillstängt utan ventilation i två dagar och våttorka sen allt igen.

Glöm inte bort att återvinningscentralerna har speciella villkor för hur asbesthaltigt material ska lämnas in.
 
  • Gilla
U i CAR och 2 till
  • Laddar…
Vill bara säga att än så länge vet vi inte ens om ni fått i er några förhöjda doser. Visst finns det asbest i vissa mtrl men inte i alla.
 
Helt riktigt. Inte skickat in nått på analys och har redan gjort oss av med mattan. Men tänker att jag utgår ifrån att de va en del i skiten för att vara på säkra sidan i hur vi går vidare nu.
 
D
G Grimis skrev:
Helt riktigt. Inte skickat in nått på analys och har redan gjort oss av med mattan. Men tänker att jag utgår ifrån att de va en del i skiten för att vara på säkra sidan i hur vi går vidare nu.
Det där limmet innehåller troligen inte asbest. Men matten i sig kan mycket väl göra det och släpper ifrån sig fibrer när du bryter/delar mattan, fortfarande inga större mängder dock, men det kapslas fortfarande in i lungcellerna och byggs på ju mer du exponeras.
däremot fixet bakom kaklet är det du borde oroa dig mest för, det innehåller mycket och dammar mycket mer. Om kaklet va lätt att ta bort och fixet va poröst och ljusare så är det garanterat asbest.

Sen är det lika farligt om du andas in kvartsdamm som asbest och du har nog fått i dig en bra dos av det med.
 
  • Bild saknas eller kan inte visas.
  • Tyvärr kan jag inte hjälpa till med att skapa en alt-text eftersom det inte finns någon bild att se. Om du kan tillhandahålla en bild, så kan jag försöka hjälpa dig igen.
Kommer inte ihåg färgen på det direkt. Knacka loss ett par med hammare och skruvmejsel men vi tog bort hela gipps väggen med kaklet kvar på sen. Lätta att ta blort va dom verkligen inte. Vi rev köket och badrummet i början av oktober. Sen drog hon med sin familj till grekland en vecka och jag var kvar hemma och nojja om asbest. Skrev testamente osv. Att vi varit klantiga i hur vi gått tillväga råder de inge tvivel om och jag räknar med att där de funnits asbest kan det mycket väl ha spridit sig runt i hela bostaden. Har skurat av golven en del och försökt vädra ut en del men inget annat.
 
  • Haha
whak
  • Laddar…
Orkar inte ens börja läsa om kvartsdamm nu. Deppat ihop lite av allt de här och när man läser så känns de som att kåkar från 60\70 talet är rena dödsfällorna.
 
  • Gilla
C.g Freeman och 1 till
  • Laddar…
Sluta oroa dig. Asbest är inte bra men du kanske höjt cancerrisken med 0.0001% om du är rökare blir risken högre.
Nästa gång du ska passera nån som står ute och röker så håll andan och vips så har du typ kompenserat för din enstaka exponering.

Upprepad exponering är inte bra och man ska såklart alltid skydda sig men faran vid enstaka tillfällen är väldigt väldigt låg.

Våttorka alla rum med nån veckas mellanrum och glöm sedan bort att det någonsin hänt.

Det finns gott om asbestfibrer i luften utomhus också för övrigt.
 
  • Gilla
U i CAR och 13 till
  • Laddar…
D dennis_f skrev:
Sluta oroa dig. Asbest är inte bra men du kanske höjt cancerrisken med 0.0001% om du är rökare blir risken högre.
Nästa gång du ska passera nån som står ute och röker så håll andan och vips så har du typ kompenserat för din enstaka exponering.

Upprepad exponering är inte bra och man ska såklart alltid skydda sig men faran vid enstaka tillfällen är väldigt väldigt låg.

Våttorka alla rum med nån veckas mellanrum och glöm sedan bort att det någonsin hänt.

Det finns gott om asbestfibrer i luften utomhus också för övrigt.
Japp! Får se till att skura på noga och rycka mig i kragen! Har haft problem med ångest och oro vid tillfällen under hela livet. Man är mer sårbar och förstorar upp saker lättare när man är stressad och renovera och flytta är fan alltid stressande även om allt går enligt planerna! Har ju läst en del innan här och vet att jag inte är den första som flippat ur lite pga detta!
D dennis_f skrev:
Sluta oroa dig. Asbest är inte bra men du kanske höjt cancerrisken med 0.0001% om du är rökare blir risken högre.
Nästa gång du ska passera nån som står ute och röker så håll andan och vips så har du typ kompenserat för din enstaka exponering.

Upprepad exponering är inte bra och man ska såklart alltid skydda sig men faran vid enstaka tillfällen är väldigt väldigt låg.

Våttorka alla rum med nån veckas mellanrum och glöm sedan bort att det någonsin hänt.

Det finns gott om asbestfibrer i luften utomhus också för övrigt.
Har förstått
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
G Grimis skrev:
Får se till att skura på noga
Inte skura utan våttorka eftersom du ska fånga upp de partiklar som nu ligger lösa på alla ytor.
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Inte skura utan våttorka eftersom du ska fånga upp de partiklar som nu ligger lösa på alla ytor.
Trodde skura och våtorska var samma sak?
Har dessutom tänkt hyra in en damsugare med HEPA filter och köra med den ett par varv
 
H
Köp ett pack städservetter/våtservetter så kan du kasta bort dem eftersom.
 
BirgitS
G Grimis skrev:
Trodde skura och våtorska var samma sak?
Har dessutom tänkt hyra in en damsugare med HEPA filter och köra med den ett par varv
Skura gör man med en skurborste och våttorkar gör man med en trasa.

Dammsugare virvlar runt luften vilket inte är bra när du ska fånga in lättflyktiga asbestfibrer.
 
  • Gilla
U i CAR och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Skura gör man med en skurborste och våttorkar gör man med en trasa.

Dammsugare virvlar runt luften vilket inte är bra när du ska fånga in lättflyktiga asbestfibrer.
Okej, då är jag med på skillnaden! Fan flytta in i radhus ska ju kännas som en rolig grej. Går runt där å hålla andan å spana efter damm är ingen tillvaro som känns hållbar. Vi flyttar in på Lördag så ska försöka torka så noga jag kan innan dess!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Inte skura utan våttorka eftersom du ska fånga upp de partiklar som nu ligger lösa på alla ytor.
Nu jävlar ska ja städa bort oron!
 
  • Förpackningar av Swiffer Wet rengöringsdukar på en bordsskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.