J
jonte0: [citat] Tack för länkarna. Så ganska mycket över. Jag hoppas väl på att nån expert kan se till alla värdena dvs. 2191ug TVOC 340ug formaldehyd 909 ppm co2 Vad kan man säga om det månne? //
2 svar · 2,0k läst
·
B
Björkenäs8: [citat] Härligt att höra, hoppas det går lika bra för oss :D
9 svar · 4,5k läst
·
R
rolflidvall: Högst troligtvis tidsstyrt alltså. Notera de exakta tiderna när ljudet börjar och slutar och kolla sedan med den som sköter föreningens infrastruktur om det finns någon tidsstyrd funktion som matchar de tiderna.
8 svar · 3,5k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Kort sagt nej. Avloppstillståndet gäller bara för exakt de specar som man anger. Vill man ändra så behövs ett nytt tillstånd. Man kan också göra vissa mindre ändringar av ett gällande avloppstillstånd genom anmälan.
2 svar · 2,3k läst
F
fribygg: [citat] Om du inte har vatten i byggnaderna och de är byggda utan plast i tak och väggar bör det gå bra att kallställa Jag fattar inte vad en torrboll skulle göra för skillnad i ett uteluftsventilerat utrymme så det skulle jag hoppa över.
5 svar · 4,5k läst
·
G
gbgustaf: Googla på "mögelindex" så hittar du en kurva som du bör hålla dig under.
3 svar · 2,9k läst
Fotografen
Fotografen: Ser som sagt mer ut som saltutfällning.
2 svar · 2,1k läst
·
F
f10l: [citat] Tack!!
25 svar · 11,6k läst
·
D
DorisDoris: [citat] Okej, jag ska försöka lämna den tanken
29 svar · 2,6k läst
·
Superlinken
Superlinken: Hej! Hur har det gått för dig? Ser att det är ca 4 år sedan tråden skapades och jag tror jag dras med samma problem i vår stuga. Har du fått bort lukten, hur gick du till väga? Luftrenare, ozongenerator eller bytte du ut allt tryckat trä?
2 svar · 2,7k läst
T
topmount: [citat] Så gör vi låter pumpen primärt värma utrymmen med vatten installationer. Vi har hängt upp draperier för att begränsa spridningen. Ska väll sägas att detta är ett äldre hus utan fuktspärr i väggarna.
8 svar · 3,7k läst
A
Alexn72: Den mögelpåväxten du har är enbart kosmetiskt. Tråkigt är det absolut men de är dessutom på en plats du aldrig kommer se. Att spruta på gift vet jag inte riktigt anledningen till. Bättre att torka upp den fukt som eventuellt finns. Men mer troligt har de transporterats i regn och kanske stått ute en vecka. Nu när de står torrt så är egentligen redan problemet löst. De är absolut
25 svar · 5,4k läst
·
S
Skogsmusen: [bild] Detta har jag försökt dressera våra katter till att göra, men än idag har jag inte kommit på hur vi ska lyckas.:D, skam den som ger sig. Kommer troligtvis att sluta illa.
32 svar · 86,4k läst
·
U
Utsliten och utdömd: Det är gråsuggor och de andas med gälar. De dör om fukthalten i luften blir för torr. De dör oftast när de kommit inomhus, men kan leta sig in i springor osv. Det viktiga är att inte ha organiska material i närheten av huset där de trivs. Så rensa bort döda grenar, löv och stubbar med mera i närheten och ha relativt torrt inomhus. ”Böset” längs med taklisterna och det som har
4 svar · 5,1k läst
·
Nissens
Nissens: [citat] Jo, jag har förstått att de tog dem med sig, jag var mer nyfiken på vad de sade om dem… Det såg ju ut som att de röntgade dem…
254 svar · 126,2k läst
·
C
cpalm: Att inte se till att det är ordentligt avskärmat när man jobbar med dammande arbeten i möblerade rum är ju löjligt. Riktig pajasvarning och helt oacceptabelt. Slängde ut en firma en gång på grund av detta. Sen vem som skall göra jobbet med avskärmning och städning kan ju vara fråga för diskussion med kunden. Alla kanske inte vill betala en hantverkare för sådana moment.
3 svar · 1,5k läst
mrsnhp
mrsnhp: Kan vara fuktskador i lacken, som uppstått när någon har råkat skvätta vatten på golvet och inte har torkat upp det direkt. Fläckarna består då av hårfina krackeleringar i lacken. När du blöter en fläck för att ”tvätta bort” den fylls sprickorna med vatten och blir osynliga. Efter några minuter torkar det och sprickorna blir synliga igen.
3 svar · 1,1k läst
·
J
jonaserik: Svar nej . Det blir mycket kondens från röret ,bättre då att ev kunna koppla på avloppsventilationen, då hamnar allt i himlen på taket.
1 svar · 832 läst
T
tergo: inte äkta hussvamp utomhus hussvamp utomhus - Sök på Google
1 svar · 3,1k läst
·
I
itscire: God ventilation bör man ju ha av fler orsaker än bara luftfuktigheten. Om det är ett gammalt självdragshus där fönster är bytta så ska du garanterat sätta in friskluftsventiler i sovrum/vardagsrum mm
1 svar · 1,2k läst
Pedro Gandra
Pedro Gandra: [citat] Det har redan besvarats av flera att NEJ det är inte farligare än annat byggdamm. Det som ofta missas när man pratar farligt, gifter, hälsorisker osv, är att det är alltid beroende av MÄNGDEN! I detta fall räcker med att tänka på att statistiken vad gäller radon bygger på årtionden av exponering och, faktiskt, ibland orimliga vistelsetider inomhus (om man inte är rökare).
3 svar · 7,8k läst
·
M
MKl: Tjena, Jag vet inte om han sysslar med just detta. Men husinspektörn i sjuhärad har jag bara hört gott om (och varit mycket imponerad när jag anlitat honom för köpebesiktningar). Om inte annat tänker jag att han med stor sannolikhet kan ge dig namnet på en kompetent och noggrann firma .
1 svar · 1,8k läst
F
Fafnir: Hej, Märkte detta för ett par år sedan, tog bilder för att kunna kontrollera att det inte blev värre åtminstone, och det har stått helt stilla sedan dess. I somras har taket lagts om, så jag rev upp tapeten nu. Här har jag laddat upp bilder av alla "fläckar" innan jag rev upp tapeten, samt ett urval av dem efter upprivning. Är detta mögel? Det är i stort sett bara i den yttersta
0 svar · 1,4k läst
·
C
Caelists: [citat] Tack. Har nu ställt frågan till biologen.
2 svar · 2,4k läst
·
P
pixellegolas: Denna ingår i pax
41 svar · 13,8k läst
·
H
Hammarspik: [citat] Liten källare på typ några kvadrat med bara värmepump osv
6 svar · 1,9k läst
Martin Liljedahl
Martin Liljedahl: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sitophilus_zeamais En sån här möjligtvis.....
1 svar · 1,0k läst
·
A
Anders Dal: Husvärden (jag hyr) hävdar att det är ofarligt. Jag får uppfattningen att han killgissar och inte hller bryr sig. Men framförallt är det väldigt äckligt den här lukten... Vad kan jag göra egentligen? Jag kan prova städa vidare, men får se hur mycket det hjälper.
13 svar · 5,0k läst
·
K
Kristina J: [citat] Tack, jag behövde någon som bekräftar min tanke, att det nog är ofarligt!
2 svar · 2,7k läst
BirgitS
BirgitS: Silikon fäster dåligt på silikon.
4 svar · 2,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.