Hej,

Vi har anlitat en byggare (totalentreprenad) för renovering av vårt hus som är byggt 1963.

Huset är tom på möbler och vi bor i en hyresrätt och kommer förhoppningsvis flytta in när renoveringen är färdig.

Förra veckan började de riva badrum, toalett och kök. När vi var och tittade på huset var det damm överallt och en hög med gammalt byggmaterial från rivningen på marken i vår trädgård precis vid husets entré, några svarta påsen och resten bara rakt ner på marken.

Nu efterhand har jag gått och tänkt på asbest. Inget jag tänkte på innan de började riva för jag har hela tiden trott att det är nåt byggaren har koll på och tar tester på materialet om de misstänker nåt.

Jag frågade byggaren och han ger endast lugnande besked och förklarar att han inte kunde hitta byggmaterial med asbest i. Vad jag har förstått efter att jag googlat lite så är asbest inget man ser direkt utan att de finns i kakelfix, fog, lim, rörisoleringar osv.

Hur kan jag bli säker att det inte finns asbest i all damm som finns i huset nu?

Jag har hittat olika företag som gör analyser på olika material och damm. Ska jag skicka in dammtest?

Hur ska jag göra om svaret blir positivt?
Är det byggaren som kommer stå för sanering?

• Rivet rum med träpaneler och en tom fönsteröppning, byggavfall på golvet och bar takbjälke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt med en delvis rivet vägg, bar golv och tapeter samt en stege och spade.
    Skapa konto
  • Ett badrum under renovering med riven utrustning, exponerade väggar och golv med skräp.
    Skapa konto
Hej ! men Hallå, skyller du på entrepenören att du har asbest i DITT hus!!!
Tar för givet att du är ägaren oxå ?

Líte koll på vad man äger , det är faktiskt ditt ansvar!

//Goerana

Läs inte så mycket på Google, utan låt byggaren göra sitt jobb.

• Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Sannolikheten att det är nå speciellt med asbest just där är nog ganska liten. Dessutom är allt urrivet redan som det ser ut och det mesta får nya ytskikt och normal städning kommer att ske flertalet ggr av både dem och ni kanske. Det som sen då är kvar är så lite så att sannolikheten att just de partiklarna skulle orsaka något i framtiden är lika stor som att någon får cancer av slumpen i övrigt också. Det är 50/50 iallafall.

• Gilla
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Y Yoshimel skrev:
Hur kan jag bli säker att det inte finns asbest i all damm som finns i huset nu?
Ni kommer väl att städa innan ni flyttar in så hur det är nu spelar väl ingen roll för er. Sanering är ju just att städa.

• Gilla
Yoshimel
  • Laddar…
G goerana skrev:

//Goerana
Du får tolka det precis så som du vill, entreprenören jag har anlitat har 30 års erfarenhet däremot har jag ägt huset i snart 6 månader och har absolut ingen kunskap av renoveringar.

Jag har hela tiden trott att jag haft koll på ALLT men så har jag missat något så här viktigt tyvärr.
Jag gjorde även en besiktning i början av köpet och frågade om asbest och fick då höra av besiktningsmannen att de endast fanns runt rören i källaren.

G goerana skrev:

//Goerana
Nej han har inte beskyllt byggaren för att det finns asbest i huset. Det byggaren däremot kan ha gjort är att han har spridit asbest i hela huset. Det är i sådant fall byggarens ansvar. Är denne osäker på om han river i asbestmaterial måste han förstås agera därefter.

Och nej, det är inte ägarens ansvar att tala om för byggaren att han kommer riva upp material med asbest i, det kan man lugnt förvänta sig att byggaren har koll på själv.

I detta fall verkar ju byggaren säker på att han inte rivit i asbest och det finns ju ingen större anledning att ifrågasätta det, men är man ändå osäker så kan man ju ta ett dammprov och skicka in på test.

• Gilla
Jnatanator och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.