Hej! Surfade lite på Facebook och läste om en kille som dragit flexslang från sitt innertak och dragit det ner i källaren. Med hjälp av en fläkt i innertaket som sitter vid flexslangmynningen har han lyckats få upp temperaturen i källaren 3-4 grader. Det har också blivit mindre fukt i källaren.

Någon som gjort något liknande? Funkar det? mvh

Rickard.
Om man förflyttar varmare luft ner till källaren så blir det varmare (döh!), om det blir mer eller mindre fuktigt beror väl på kan mycket väl bli så men man tjänar generellt inget på det jämför med att bara värma upp luften i källaren utan att förflytta runt luften.

Redigerat:
Det är ju ingen gratisenergi bara för att den råkar finnas i innertaket. Blåser du ned luft i källaren så blir det ju undertryck och luft sugs in någon annanstans ifrån och måste värmas upp. Troligen från den svalare källaren då.

Att bara värma luften i källaren betyder att man behöver reglera värmen i elementen eller i värmesystemet man har tänker jag= högre utgifter?

På detta vis kan du billigt få varmare källare nästan gratis?

Ingen positiv och entusiasmerandet energi i denna tråd.. Nähep

• Haha
Anonymiserad 192863
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Att bara värma luften i källaren betyder att man behöver reglera värmen i elementen eller i värmesystemet man har tänker jag= högre utgifter?

jo, men.. Värme stiger? Sätter du på element i källaren kan du stänga av element på ovanvåningen så det blir ingen skillnad.. Flyttar du ner värm luft så blir det ju kallare på ovanvåningen och elementen på ovanvåningen arbetar mer…

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vad är det som är frågan här egentligen?
Om killen på facebook lyckats komma runt termodynamikens första sats? Det tror jag inte.
Om värme tas från ett utrymme och flyttas till ett annat blir det svalare på det första stället.
Den energi som tillförs huset är den som finns att spela med, det blir inte magiskt mer energi (värme) för att man flytta den.

Vi pratar om den värmen som ligger i taket. Inte den som finns på ovanvåningen. Han flyttar värme som gått igenom övervåningen och upp i taket. Därifrån flyttar han ner den värmen i källaren. Istället för att den ska gå förlorad i taket
/

Rickard.
Vi pratar om den värmen som ligger i taket. Inte den som finns på ovanvåningen. Han flyttar värme som gått igenom övervåningen och upp i taket. Därifrån flyttar han ner den värmen i källaren. Istället för att den ska gå förlorad i taket
/
Vad menar du med i taket?

All värme innanför utsidan av isoleringen hjälper till att värma huset så att förflytta runt den gör normalt lite med vissa undantag t ex om man har billigare uppvärmning på vissa våningar.

Har han värme utanför isoleringen att hämta har han stora problem ;)

• Gilla
  • Haha
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
/
Om luften tas inomhus: Den varma luften (under taket) han flyttar till källaren ersätts av luft från andra delar av rummet. Denna luft ersätts av luft från annat håll (utifrån via tilluftsventil) som måste värmas upp.

Om luften tas från kallvind som värmts upp (under sommaren antar jag) finns kanske en energivinst.

/M

/
Ja, och om den värme som ligger i taket på ovanvåningen tas bort kommer det att ge en lägre temperatur på ovanvåningen.

Det är mycket möjligt att han höjt temperaturen i källaren, det är också klart möjligt att han minskat fukten. Dock har han inte sparat något alls eftersom värmen fortfarande kommer från hans värmesystem, det har inte uppstått mer energi någonstans.
Den värme som flyttats till källaren har tagits från övriga huset.
Dock kan upplevelsen av värme variera, dvs. om han på detta sätt sänker temperaturen i övriga huset med 1 grad och får upp den i källaren med 4 grader kan det upplevas som mycket varmare i källaren utan att det känns som att det påverkat övriga huset nämnvärt.

• Gilla
Kanelbullen123 och 1 till
  • Laddar…

Vad har du för värmesystem ?

B
Hej! Surfade lite på Facebook och läste om en kille som dragit flexslang från sitt innertak och dragit det ner i källaren. Med hjälp av en fläkt i innertaket som sitter vid flexslangmynningen har han lyckats få upp temperaturen i källaren 3-4 grader. Det har också blivit mindre fukt i källaren.

Någon som gjort något liknande? Funkar det? mvh
Du kanske kan länk videon här så kan vi själva och sedan diskutera utifrån det?

Finns tyvärr ingen video.
Så som jag har förstått hans inlägg. Han har fått upp värme i källaren 3-4g, samma temperatur på övervåningen. Han har sparat in flera tusen på uppvärmningskostnader. Så visst gör han ngt rätt tänker jag.

Så som jag har förstått hans inlägg. Han har fått upp värme i källaren 3-4g, samma temperatur på övervåningen. Han har sparat in flera tusen på uppvärmningskostnader. Så visst gör han ngt rätt tänker jag.
Hm, jag är skeptisk….

Mycket skeptisk, det är liksom inte möjligt.
Men länka till inlägget om det nu inte är någon video så kan ju alla (som har facebook i alla fall) bilda sig en egen uppfattning direkt från källan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.