Har rivit badrummet i min källare från 64.
Badrummet renoverades i början på 2000-talet av tidigare ägare. Nu har jag rivit ut det igen och såhär efter renovering så slog det mig om asbest. Visst vid senaste rusten användes såklart inget asbest men det jag kom att tänka på nu är hur det förra badrummet revs? Hur går man tillväga när man klinkar om ett badrum, spar man den gamla fästmassan eller slipas den bort? Golvet antar jag att man bara flytspacklar så när jag bilade upp golvet för att byta gamla gjutjärnsrör så borde jag kommit ner till ursprungsgolvet med tänkbart asbest.
Eller tänker jag alldeles för långt?
Tror vi på asbest?
Badrummet renoverades i början på 2000-talet av tidigare ägare. Nu har jag rivit ut det igen och såhär efter renovering så slog det mig om asbest. Visst vid senaste rusten användes såklart inget asbest men det jag kom att tänka på nu är hur det förra badrummet revs? Hur går man tillväga när man klinkar om ett badrum, spar man den gamla fästmassan eller slipas den bort? Golvet antar jag att man bara flytspacklar så när jag bilade upp golvet för att byta gamla gjutjärnsrör så borde jag kommit ner till ursprungsgolvet med tänkbart asbest.
Eller tänker jag alldeles för långt?
Tror vi på asbest?
Man kanske är mer noggrann i badrum, men jag tog ner kaklet i köket renoverat tidigt 2000. Efter ett tag insåg jag att det fanns tydliga spår från tidigare fix. Eftersom allt annat i vårt 60-talshus haft asbest skickade jag ett prov för att bekfräfta. Så nu, två köksrenoveringar senare sitter det fortfarande fix med asbest bakom vissa delar av kaklet i köket.
Har man inte specifikt sanerat badrummet för asbest så lär det inte vara helt borta, om det nu är så att det var asbest i från början.
Har man inte specifikt sanerat badrummet för asbest så lär det inte vara helt borta, om det nu är så att det var asbest i från början.
Det var ju det man helst inte ville höra.
Har vi några plattsättare som kan svara på om vad som är vanligast i badrum? Slipas det ner eller sätter man bara upp där också?
Sedan hur vanligt var det att man blandade i asbest, var det mer vanligt än ovanligt? Och hur stora mängder asbest var det?
Har vi några plattsättare som kan svara på om vad som är vanligast i badrum? Slipas det ner eller sätter man bara upp där också?
Sedan hur vanligt var det att man blandade i asbest, var det mer vanligt än ovanligt? Och hur stora mängder asbest var det?
Det var vanligt 64, vårt hus är från 65 och vi har haft asbest i allt fix och fog, samt det synliga asbestskanaler och eternittak. Vårt hus har bara en tidigare ägare så köket var väl främst det som var gjort. Det kommer trilla in en hel drös med folk på byggahus som säger att du inte ska bry dig. Jag hade börjat kolla efter spår av fix som inte ser ut som det senaste. Kanske höra med tidigare ägare om de kollat/sanerat? Är det uppenbart äldre fix bakom det senaste kan du ju skicka det på analys. Jag tycker inte man behöver vara livrädd för eventuell asbest men jag tycker det kan vara skäl för försiktighet. Om analysen visar asbest hade jag nog personligen sanerat, det tog vi höjd för i badrummen men inte i köket iom redan renoverat. I det stadiet av renoveringen var vi inte sugna på att ta tag i det men vi undvek tex att fräsa el där det fanns efter upptäckten. Vi upplyste också elis och installatör av bänkskiva var det fanns asbest och att de inte kunde borra etc vilket jag tycker är rimligt för yrkesmän.
Klicka här för att svara