Bor i ett hus från 70-talet, när vi flyttade in luktade det lite instängt, pga brist av ventilation.
vi har satt in friskluftsventiler, och där sitter frånluftsfläktar.
Men har på senare dagar märkt att när man passerar elcentralen så luktar det lite, har bara en frånluftsfläkt idag i badrummet, och när jag sätter på den så känner man att det drar luft runt centralen, och den instängda lukten träder fram runt den.
Vi tänkte sätta in en ny fläkt i badrum, och en ny i tvättstugan. Men nu nojjar jag lite över att lukten kommer framträda ännu tydligare om vi har mer frånluft, och skapar ett större undertryck?
Går det på något sätt täta dessa genomföringar? Bifogar lite bilder
Lite genomföringar upp på kallvinden, och ett hål bakom central.
vi har satt in friskluftsventiler, och där sitter frånluftsfläktar.
Men har på senare dagar märkt att när man passerar elcentralen så luktar det lite, har bara en frånluftsfläkt idag i badrummet, och när jag sätter på den så känner man att det drar luft runt centralen, och den instängda lukten träder fram runt den.
Vi tänkte sätta in en ny fläkt i badrum, och en ny i tvättstugan. Men nu nojjar jag lite över att lukten kommer framträda ännu tydligare om vi har mer frånluft, och skapar ett större undertryck?
Går det på något sätt täta dessa genomföringar? Bifogar lite bilder
Lite genomföringar upp på kallvinden, och ett hål bakom central.
Lyft på locket till centralen och lys med ficklampa överallt. Titta efter brända ledningar och i värsta fall har en mus hamnat i elektriska stolen, dom klättrar bra i väggarna . Kommer upp till centralen och ser ljus. Vill komma ut. Då luktar det inte gott.
Ja jag läste lite om att möss kunde hamna där. Men det är som sagt enbart när jag sätter på badrumsfläkten, så det drar lite runtom där och det är den luften som luktar. Luktar inte kadaver, utan mer instängd lukt. Men ska försöka se om där är någon musJ jonaserik skrev:
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkten"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Ja precis, i grunden har vi en avfuktare som skapar ett litet undertryck där, så skulle väl kanske tippa på vinden isåfall.J jonaserik skrev:
Men ioförsig så kanske det kan vara värt att se om det går täta genomföringarna i grunden..
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Ja precis kallvind ovanför, var där för en månad sen och då tyckte jag inte det luktade lika, luktar väl lite instängt där också, men blir tydligare här nere.Ulltand skrev:
Om det nu är vinden, hur tätat jag på ett lämpligt sätt just runt centralen? Man vill ju ändå komma åt o dra nya matningar när det behövs.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden