Först en analys. Är det konstaterat asbest ska du anlita ett saneringsföretag. Ta inte bort det på egen hand. Den som påstår att det krävs långvarig exponering vet inte vad han talar om. Asbest leker man inte med om man vill behålla hälsan.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Skit i allt som sägs här, det är säkert en gammal ventilationstrumma ( eternit /asbets ) som rivits och bitarna blev kvar. På med munskydd och plocka ner bitarna i plastsäck. Så länge det inte sågas i det så är det inget som är livsfarligt- Det med saneringsfirma kommer från domedagspersoner som är uppskrämda av andra.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Det med saneringsföretag kommer från de med kunskap om vad asbest är och hur farligt det är. Om ni inte tror på mig så kontakta gärna arbetarskyddsstyrelsen och ställ frågan. :-)

janghagberg janghagberg skrev:
Det med saneringsföretag kommer från de med kunskap om vad asbest är och hur farligt det är. Om ni inte tror på mig så kontakta gärna arbetarskyddsstyrelsen och ställ frågan. :)
Ansvarig myndighet heter Arbetsmiljöverket.
Mvh/ en annan med kunskap.

janghagberg janghagberg skrev:
Det med saneringsföretag kommer från de med kunskap om vad asbest är och hur farligt det är. Om ni inte tror på mig så kontakta gärna arbetarskyddsstyrelsen och ställ frågan. :)
Vem har skrämt upp dig. Det vet alla att asbets är inte bra och farligt i vissa arbetsmoment, men att konsekvent framhålla det som något livsfarligt är att ta i. Sen om du tar det åt dig, är upp till dig, men att försöka skrämma upp andra ska du nog inte göra.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
BirgitS
J jonaserik skrev:
Vem har skrämt upp dig. Det vet alla att asbets är inte bra och farligt i vissa arbetsmoment, men att konsekvent framhålla det som något livsfarligt är att ta i. Sen om du tar det åt dig, är upp till dig, men att försöka skrämma upp andra ska du nog inte göra.
Du kan ju läsa vad finska Arbetshälsoinstitutet skriver:
De flesta fall av mesoteliom orsakas av asbest. Även en minimal exponering för asbest ökar risken för att utveckla mesoteliom. ... Rökning har ingen signifikant effekt på risken för mesoteliom.
https://www.ttl.fi/sv/teman/arbetshalsa/yrkessjukdomar/lungcancer-och-mesoteliom-orsakad-av-asbest

BirgitS BirgitS skrev:
Du kan ju läsa vad finska Arbetshälsoinstitutet skriver: [länk]
Vem har skrämt upp dig. Ska du vara med och skrämma upp folk ? Läs vad jag skriver om detta och var inte så inbillisk konsekvent med att hänvisa till diverse skrifter eller annat, Har du egna erfarenheter av detta , så tala då om det.

BirgitS
J jonaserik skrev:
Vem har skrämt upp dig. Ska du vara med och skrämma upp folk ? Läs vad jag skriver om detta och var inte så inbillisk konsekvent med att hänvisa till diverse skrifter eller annat, Har du egna erfarenheter av detta , så tala då om det.
Jag är inte uppskrämd. Varför ska jag lita mer på vad du tycker än vad finska Arbetshälsoinstitutet skriver?
De lär inte vara intresserade av att betala ut mer pengar för arbetsskador än minimalt.

Nej, det är inte nyttigt att andas in asbestfibrer. Men, som med många andra risker, ökar risken med exponeringen. Den som har på sig mask med P3-filter samt engångshandskar och tar bort några eternitbitar från ett redan borttaget ventilationsrör en gång i livet behöver inte ligga sömnlös i rädsla för att drabbas av mesoteliom.
Den som exponeras för asbest i yrkeslivet har rätt till regelbundna medicinska kontroller, men det gäller bara dem som exponeras för asbestdamm minst 50 timmar per år.
Här finns Arbetsmiljöverkets info om asbest:
https://www.av.se/arbetsmiljoarbete.../foreskrifter/asbest-afs-200601-foreskrifter/

(Det jag skriver kommer från yrkesmässig kunskap och erfarenhet.)

• Gilla
Ulltand och 3 till
  • Laddar…
Du har säkert redan åtgärdat det,men ja det där är eternit. Men som sagt,det utgör ingen fara i sig när det ligger sådär utan att du själv bryter sönder eterniten då inga fibrer frigörs.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.