837 läst ·
5 svar
837 läst
5 svar
Altanbrädor luktar när de blir blöta
Nya Golvbrädor och staketbrädor spikade av1994.
Golvbjälkar och staketbjälkar spikade av min far ca 1969, obehandlade vid köp. Vet inte om far behandlat dem, färgen är liknande obehandlad.
Jag har behandlat senast med Cuorinol färglös, senat behandlat kanske 15-20 år sedan.
Bor vid havet så vissa brädor/ bjälkar har gröna alger, lite på ovansidan mer på undersidan.
Lukten har kommit de senast kanske 5-10 åren. Det luktar skarpt/fränt från brädorna när de blir blöta.
Ju varmare väder dess ner lukt.
Altanen är ca 1 meter upp, inget under bara grus.
Vad kan det vara som framkallar lukten.
Har frågat många "specialister" men får olika svar från alla.
Kanske finns det någon här som känner till vad det kan vara?
Tack för er tid och hjälp.
Golvbjälkar och staketbjälkar spikade av min far ca 1969, obehandlade vid köp. Vet inte om far behandlat dem, färgen är liknande obehandlad.
Jag har behandlat senast med Cuorinol färglös, senat behandlat kanske 15-20 år sedan.
Bor vid havet så vissa brädor/ bjälkar har gröna alger, lite på ovansidan mer på undersidan.
Lukten har kommit de senast kanske 5-10 åren. Det luktar skarpt/fränt från brädorna när de blir blöta.
Ju varmare väder dess ner lukt.
Altanen är ca 1 meter upp, inget under bara grus.
Vad kan det vara som framkallar lukten.
Har frågat många "specialister" men får olika svar från alla.
Kanske finns det någon här som känner till vad det kan vara?
Tack för er tid och hjälp.
Ingen egentlig aning men kan spåna lite. Typ ammoniak eller? Härsken olja? Det är väl en nedbrytningsprodukt av vissa organiska material.... Har du tagit upp lite plankor och kollat hur det ser ut? Jag upptäckte att jag hade 5-10 cm ruttet material på vissa av mina balkar.
En bjälke är murken men i på andra sidan altanen 20 meter bort.slothy skrev:
Tycker det luktar som sågat ene träd fast mycket skarpare.
Ammoniak, osäker, kanske, vad är det då?
Luktade dina brädor?
Nej mitt luktar inte. Det är murket på norrsidan men är nog rätt gammalt. Säkert över tjugo år. Ammoniak luktar väldigt starkt och frätande typ, sticker i näsan. Tänk bajamaja i solen eller ostädad pissoar. Högst otrevligt.Z Zippi skrev:
Klicka här för att svara