1 231 läst ·
12 svar
1k läst
12 svar
Suga ut radon via skorsten?
Hej på er!
Det här kanske är en helt galen tanke, men jag tänker att hellre ställa en dum fråga och slå bort en idiotisk idé än att eventuellt missa en faktiskt användbar lösning.
Vi har precis köpt och flyttat in i ett Gullringshus från 1970, som har skötts med kärlek men kanske inte direkt nödvändigt kvalitetsunderhåll. Det mesta är original, vilket innebär att vi bland annar behöver genomföra stambyte och fräscha upp elsystem. Mycket pengar redan för minimisäkerhet, med andra ord.
Huset har också hyfsat höga radonhalter, snabbmätning i vintras visade på 600-700 i källarens gillestuga, och 400-500 i sov- och vardagsrum på bottenplan.
Vi har egentligen tänkt oss FTX, inte minst då jag och sonen har allergier, men det kräver ju också sin slant och eventuellt komplicerade kanaldragningar. Så, i samband med att vi planerar att göra om det gamla pannrummet till tvättstuga och ändå lär bila upp golv för att fixa till golvbrunn och byta rör, samt ändå har en kanal ut genom skorstenen, där den gamla oljepannan hade sitt rökrör, kan vi fixa något slags radonsug den vägen? Alltså rör från under husgrunden rakt upp via skorstenen och ut på tryggt avstånd från dörrar och fönster över taket? Eller tänker jag helknäppt?
Om det går, måste vi då använda en "riktig" radonsug, eller kan man hitta billigare och lanske rentav bättre alternativ om man söker bland fläktar och rör själv,
Det här kanske är en helt galen tanke, men jag tänker att hellre ställa en dum fråga och slå bort en idiotisk idé än att eventuellt missa en faktiskt användbar lösning.
Vi har precis köpt och flyttat in i ett Gullringshus från 1970, som har skötts med kärlek men kanske inte direkt nödvändigt kvalitetsunderhåll. Det mesta är original, vilket innebär att vi bland annar behöver genomföra stambyte och fräscha upp elsystem. Mycket pengar redan för minimisäkerhet, med andra ord.
Huset har också hyfsat höga radonhalter, snabbmätning i vintras visade på 600-700 i källarens gillestuga, och 400-500 i sov- och vardagsrum på bottenplan.
Vi har egentligen tänkt oss FTX, inte minst då jag och sonen har allergier, men det kräver ju också sin slant och eventuellt komplicerade kanaldragningar. Så, i samband med att vi planerar att göra om det gamla pannrummet till tvättstuga och ändå lär bila upp golv för att fixa till golvbrunn och byta rör, samt ändå har en kanal ut genom skorstenen, där den gamla oljepannan hade sitt rökrör, kan vi fixa något slags radonsug den vägen? Alltså rör från under husgrunden rakt upp via skorstenen och ut på tryggt avstånd från dörrar och fönster över taket? Eller tänker jag helknäppt?
Om det går, måste vi då använda en "riktig" radonsug, eller kan man hitta billigare och lanske rentav bättre alternativ om man söker bland fläktar och rör själv,
Hur har ni tänkt er med radonsug, är det bara från väggarna eller är det markradon. Radonkartor finns på kommunen som talar om det medmarkradon.
Ingen bra ide med att blåsa ut genom skorstenen. Det är mycket fukt/väta i radonluft, om den tas från underjorden. Skorsten kan bli bra sur och få skador, tex frysning då den inte kommer att bli varm. Radon luft ska ut i himlen med eget rörsystem.
Ingen bra ide med att blåsa ut genom skorstenen. Det är mycket fukt/väta i radonluft, om den tas från underjorden. Skorsten kan bli bra sur och få skador, tex frysning då den inte kommer att bli varm. Radon luft ska ut i himlen med eget rörsystem.
Jag hade givetvis tänkt använda rör för ändamålet, inte skorstenen rakt av. Tänkte bara att jag via skorstenen/före detta oljepannröksystemet får en smidig kanal utan extra fix.J jonaserik skrev:Hur har ni tänkt er med radonsug, är det bara från väggarna eller är det markradon. Radonkartor finns på kommunen som talar om det medmarkradon.
Det ska vara markradon, den lättbetong som finns ska inte vara blå, men vi har knte detaljkollat än. Haft huset sen månadsskiftet, den radonrapport vi har är en snabb som beställdes av förra ägaren inför försäljning.
Lösningentill slut beror på om du har markradon eller radon från blåbetong i väggarnaP PaulaBE skrev:Hej på er!
Vi körde ut radon en den kortaste vägen genom grundmuren via fläkt. Bra ventilation behöver man i alla fall men inte nödvändigtvis ftx som är ett "krav" för blåbetong då man är ute efter en balanserat luftflöde
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Markradon, då ska det skapas ett undertryck under plattan, för att få bort radon i mark. Vid sug under plattan kommer det att bli massor av väta/fukt som kommer att kondensera och rinna ner mot fläkten, inget bra. Har själv markradon och byggt ett eget system. Tar du in en firma för att sanera som det kallas, så blir det att tömma spargrisen till botten. Så ta kontakt med firmor som gör det och få ett pris. Det blir säkert inte i nivå med vad du kan tänka dig. Dom tar hutlöst betalt """det är ju radon """ och måste göras på vårat sätt.P PaulaBE skrev:Jag hade givetvis tänkt använda rör för ändamålet, inte skorstenen rakt av. Tänkte bara att jag via skorstenen/före detta oljepannröksystemet får en smidig kanal utan extra fix.
Det ska vara markradon, den lättbetong som finns ska inte vara blå, men vi har knte detaljkollat än. Haft huset sen månadsskiftet, den radonrapport vi har är en snabb som beställdes av förra ägaren inför försäljning.
Inte säker på att jag hänger med här, tycker du att jag ska eller inte ska använda en firma?J jonaserik skrev:Markradon, då ska det skapas ett undertryck under plattan, för att få bort radon i mark. Vid sug under plattan kommer det att bli massor av väta/fukt som kommer att kondensera och rinna ner mot fläkten, inget bra. Har själv markradon och byggt ett eget system. Tar du in en firma för att sanera som det kallas, så blir det att tömma spargrisen till botten. Så ta kontakt med firmor som gör det och få ett pris. Det blir säkert inte i nivå med vad du kan tänka dig. Dom tar hutlöst betalt """det är ju radon """ och måste göras på vårat sätt.
Hur har du byggt ditt system, funkar det bra?
Börja med att kontakta ett par firmor, för att få en pejling på vad kostnaden skulle bli och hur dom tänker sig. Det finns ett otal varianter på utförandet. Och priset blir därefter, skulle inte förvåna mig om det är ett stort spann på prisernaP PaulaBE skrev:
Mitt fugerar bra, men börja med att få lite priser, det är gratis och säg inte ja eller godkänn något, muntliga avtal är även dom gällande.
Mjo, har ju börjat fundera på nåt sånt eftersom jag fått det intrycket. Försöker mest komma på vad som behövs, och var/hur det bäst installeras.D datja skrev:
Ni måste veta att det är markradon. Om det är platta på mark så borrar man ner sig, stoppar in dränslangar för att fördela sug (om det går) vilka kopplas till ett spirorör med kanalfläkt som sen leds ut genom närmsta lämpliga vägg.P PaulaBE skrev:
Om det är krypgrund så kan man borra från sidan och ventilera rakt ut, så gjorde jag med framgång.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Ingen blåbetong vad vi vet eller kunnat identifiera och högre värden i källare än sovrum/vardagsrum talar för markradon. Men ja, det är ju sommar nu och tanken är väl att göra ordentlig mätning (det som gjorts är snabb i samband med försäljning/köp) i höst/vinter och ev (ut)nyttja nån sån där gratis utredning av radonkällor då innan vi väljer vad/hur vi går vidare. Om det inte redan löst sig ifall vi hoppar på ventilationsfix, vill säga.D datja skrev:Ni måste veta att det är markradon. Om det är platta på mark så borrar man ner sig, stoppar in dränslangar för att fördela sug (om det går) vilka kopplas till ett spirorör med kanalfläkt som sen leds ut genom närmsta lämpliga vägg.
Om det är krypgrund så kan man borra från sidan och ventilera rakt ut, så gjorde jag med framgång.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden