Har ett nybyggt hus (ca. 2 år) och sedan ett halvår tillbaka så hittar vi gång på gång detta lilla kryp här och där i huset. I kökslådor, på golvet i kök, sovrum och badrum. Känns inte trevligt alls! Kan någon med säkerhet säga vad det är för kryp? Och kan någon tala om vad man gör för att bli kvitt dem? Är av förklarliga skäl väldigt tacksam för bra tips. Bild tagen i en kastrull där jag hittade en idag...
Insekt på repad yta belyses från sidan. Ljusreflektion synlig. Makrofoto i mörk omgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser ut att vara långsprötad silverfisk.

H
M Maxirati skrev:
Har ett nybyggt hus (ca. 2 år) och sedan ett halvår tillbaka så hittar vi gång på gång detta lilla kryp här och där i huset. I kökslådor, på golvet i kök, sovrum och badrum. Känns inte trevligt alls! Kan någon med säkerhet säga vad det är för kryp? Och kan någon tala om vad man gör för att bli kvitt dem? Är av förklarliga skäl väldigt tacksam för bra tips. Bild tagen i en kastrull där jag hittade en idag...
[bild]
Ja, det är silverfisk, de finns med eller utan spröt. Du kan lägga ut Cederträ, googla på silverfisk Så får du upp företag sommar olika produkter för det. Jag har provat Cederträ, det fungerar väl så där. Det finns tejp osv. De är nattaktiva så ljus gillar de inte. Dammsug ofta där du hittar dem. De är svåra att bli av med. Pratade med Anticimex, de sa att några i veckan är inget att bry sig om! Vi har någon enstaka då och då.

Neudorffs spray ohyra effekt är effektiv mot dem. De dör sprattlandes i plågor på några sekunder vid direkt träff.

Kör du utan det smala munstycket så blir den som en hagelbössa men man behöver fortfarande sikta.

Som en liten anekdot så har jag haft en kartongbit i källaren där de små liven levde som prinsar. De var många i olika storlekar så avlingen var det inget fel på.
Jag lyfte på kartongen för att titta hur det såg ut, men inte utan anledning.
Jag sprejade ihjäl allihop, några försökte fly men jag riktade hagelbössan mot dem och de var fullständigt chanslösa.

Efter några dagar tittade jag till därunder igen och det var helt tomt så jag tror den också verkar förebyggande.

Långsprötad silverfisk, det ser du på de tre spröten på baken.
Svåra att sanera, inte lika bundna vid fuktiga utrymmen som vanlig silverfisk. Finns fällor, hur bra de är vet jag inte.

Det är långsprötad silverfisk, utan tvekan. Faktum är att jag skapade mitt konto här enbart för att möjligen kunna hjälpa några att bli av med dessa j*vla kryp. Jag har själv bedrivit krig mot dessa tidigare under 5 år och har testat det mesta. Lägg inte tid och pengar på något av ovan föreslagna medel/lösningar mot detta. Att Anticimex säger att man ska acceptera några per vecka ser jag som ett totalt misslyckande för ett företag som ska bekämpa skadedjur (jo silverfisk är klassificerat som ett skadedjur även om det sällan gör någon stor skada). När jag pratade med dem om detta för några år sedan sa de i princip "jo vi kan komma, men de långsprötade silverfiskarna kommer att komma tillbaka". Jag hittade för några år sedan studier som gjorts av norska Folkehelseinstituttet med insektsbekämpningsmedel Advion Ant alternativt Advion Cockroach. Köpte det online från USA (då det inte verkade finnas på den svenska marknaden) och behandlade upprepade gånger under flera månaders tid. Det är det enda som fungerat på lång sikt enligt min erfarenhet. Idag är de helt borta.

https://www.fhi.no/en/el/insects-an...-atebekjempelse-av-skjeggkre-i-ulike-lokaler/

• Gilla
lilith9ty2 och 2 till
  • Laddar…
V Vovvan86 skrev:
Det är långsprötad silverfisk, utan tvekan. Faktum är att jag skapade mitt konto här enbart för att möjligen kunna hjälpa några att bli av med dessa j*vla kryp. Jag har själv bedrivit krig mot dessa tidigare under 5 år och har testat det mesta. Lägg inte tid och pengar på något av ovan föreslagna medel/lösningar mot detta. Att Anticimex säger att man ska acceptera några per vecka ser jag som ett totalt misslyckande för ett företag som ska bekämpa skadedjur (jo silverfisk är klassificerat som ett skadedjur även om det sällan gör någon stor skada). När jag pratade med dem om detta för några år sedan sa de i princip "jo vi kan komma, men de långsprötade silverfiskarna kommer att komma tillbaka". Jag hittade för några år sedan studier som gjorts av norska Folkehelseinstituttet med insektsbekämpningsmedel Advion Ant alternativt Advion Cockroach. Köpte det online från USA (då det inte verkade finnas på den svenska marknaden) och behandlade upprepade gånger under flera månaders tid. Det är det enda som fungerat på lång sikt enligt min erfarenhet. Idag är de helt borta.

[länk]
Torkade din advion gel snabbt också? Min torkar på ett dygn om inte snabbare och blir till hårda kulor..:(

Mmaj Mmaj skrev:
Torkade din advion gel snabbt också? Min torkar på ett dygn om inte snabbare och blir till hårda kulor..:(
Vad jag minns så torkade den efter ett tag men osäker på hur lång tid det tog. Jag tror dock att de kan äta av den ändå.

V Vovvan86 skrev:
Vad jag minns så torkade den efter ett tag men osäker på hur lång tid det tog. Jag tror dock att de kan äta av den ändå.
Den är superhård efter typ 3 dygn..

V Vovvan86 skrev:
Hej! Skulle du kunna skicka en bild på hur det ser ut efter att du har lagt advion så att jag eventuellt kan lugna mina egna nerver 😅

V Vovvan86 skrev:

[länk]
Går det att använda när man har småbarn och djur hemma?

S somba85 skrev:
Går det att använda när man har småbarn och djur hemma?
Ja om du lägger ut medlet på svåråtkomliga ställen som högst upp och längst in i hyllor eller längst in under diskbänk, bakom ugn etc.

• Gilla
somba85 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.