Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
Bart: Jag tänker att det måste vara lättare att gräva djup och fylla med icke tjälskjutande material, än att jobba med isolering.
aabbcc: Köpte en flaska Steinfix 100+, med den enligt ettiketten, något luddiga beskrivningen "food safe". Säkerhetsdatablad: https://www.steinfix.se/wp-content/uploads/sites/2/2017/09/steinfix-100.pdf Produkt: Laddar man upp säkerhetsdatabladet för produkten i chatgpt och ber den analysera innehållet för att bedömma om den är "food safe" får man nedan svar Rent spontant känns det ju inte
ekmariek: [citat] Duschar du länge me öppen dörr får du högre fukthalt inne. ( E nog inte detta i ditt fall dock bör fukt tillföras inneluften för att få högre Rh å ev.kondens på fönster ( lite kallt ute förstås ).
biggles34: Vi har en längre tid haft nästäppa framförallt efter vi gått och lagt oss, trott det varit återkommande förkylningar men efter att varit på resa utan motsvarande problem fick jag direkt nästäppa när jag kom hem igen så tycker det lutar mot ngt i luften här. Vi har en luftrenare och rensar/byter filtret ofta, även en luftfuktare under vintern när luftfuktigheten blir låg. Vad finns
SågspånPappspikEternit: Kraftig plast och tejp. Ångspärrsvarianterna av både plasten och tejpen borde definitivt bli tätt.
Pjosk75: Det låter som en bra plan att bygga en ram som ryms inuti triangeln och som är lika hög som golvet längst ned i bilden. Sedan bygger du som du redan planerat en dörr och ett tak så har du ett litet växthus. Innan du fyller ramen med jord så tycker jag att du ska ta bort markduken. Då kan maskar ta sig upp och ned och göra det maskar gör med jord och organiskt material.
Bosemannen: Ja, hittade lite fler bilder på asbest på BH så det är nog bara krökarna jag ska kolla. Men ska inte göra något med det, möjligen fräscha upp det med lite färg nu när resten i källaren är nymålat.
Stefan1972: finns ingen anledning att sanera nåt.......det som torkar emellanåt är dött och blir bara kosmetiskt. Du har ändå livskraftiga sporer i luften konstant som bara väntar på rätt förutsättningar att bosätta sig.
SågspånPappspikEternit: [citat] Nä, inte lätt att hålla reda på åren som gått! I mitt 1940-talshus har de byggt in formvirket någon annanstans än som råspont till taket, okänt var. Men det är torrt och fint på vinden, även rakt ovanför badrummet på övervåningen, som till råga på allt elände saknar mekanisk frånluft.
Claes Sörmland: Jordkällarlukt är lukten av svamp. Troligen finns det fuktigt organiskt material under nedbrytning någonstans i köket. Gissningsvis trossbotten eller yttervägg. Och en vattenläcka.
mögelmaarit: [citat] För att undersöka vissa av fläckarna närmare krävs rivning. Man försöker skrämma hyresgästen med att lägga kostnaden på denne om det visar sig att inget mögel finns. Felaktigt och direkt olagligt att hålla på så. Min dotter har astma så jag kommer att utreda saken ordentligt
Volvo_Viktor: [citat] Tusen tack för svar! Nu googlade jag på Onduline och såklart är det just det. Har aldrig stött på materialet tidigare nämligen. Då kan jag fortsätta riva 😁
Tommty: är det ett hus du vill ha enligt dina kriterier är inte 150/220 bq/m3 och att det är blåbetong något att stirra sig blint på, lite samma som asbest. var inte länge sedan nivån från 400 sänktes till 200. Då FTX är installerat finns det en chans att justera om flödena och minska det ännu mer.
Rickylinden: [citat] Hej, ändrade. Mobilen stavat om eternit,som förr hade asbest i sig.
OskarJ: [citat] Det minns jag inte riktigt nu men jag tror det gick ganska fort. Sen kanske det börjar lukta igen om man stänger av fläkten där nu med.. men inte lika mycket.
Satsuki: [citat] Tja, det beror på vem du frågar och vem du är. Frågar du ett företag som arbetar med att sanera asbest säger de att du ska anlita dem och betala mycket pengar. Annars kan man läsa arbetsmiljöverkets anvisningar MEN hålla i minnet att de är tänkta för personer som jobbar med detta, dvs exponerar sig varje dag. Jag personligen skulle minimera dammbildning genom att välja
Ganescha: Ju längre in i puberteten så försvann lukten 😉 Hormonella förändringar: Under puberteten ökar nivåerna av könshormoner som testosteron, vilket stimulerar svettkörtlarna, särskilt de apokrina körtlarna som är aktiva i armhålor och ljumskar.
hakan_o: [citat] Jag förstår hur du tänker. Har tänkt i likadana banor också. Staketet är mitt. Gått i tankarna att bara sätta upp nånting längst ner som täpper till öppningen mellan staketets nederkant och marken som förhindrar att jag får in det till mig. Men sen har jag tänkt om. Varför skall jag göra det...det är ju nedskräpningen från början som är problemet och att jag får in
SågspånPappspikEternit: Jag är ingen biolog, men husägare gånger två. Därför tror jag att det inte nödvändigtvis är viktigast att veta vad det är för myrart, utan viktigare att veta vad myrorna gör. Går de in för att stjäla lite matspill av husets människor, eller bor de i husets väggar, golv och tak och har ruttet och fuktskadat trä som mat och bomaterial? Titta varifrån myrorna kommer och vart de
plåtrickard: [citat] Ett sådant påstående vore ju bra att backa upp med en trovärdig källa..
Anonymiserad 405730: I mitten av 1970-talet förbjöds en stor del av använd- ningen av asbest. Importen av råasbest vilken som mest legat på 20 000 ton per år minskade efter detta dramatiskt. Ett generellt förbud mot användning av asbest infördes 1982. Fram till år 2005 har det dock funnits möjlighet att, efter särskild prövning, få tillstånd att använda asbest.
Josth: Vad blir det för relativ luftfuktighet och temperatur inomhus på vintern? Antar det kan bli ganska svalt på vintern men frågan är hur fuktigt vädret är? Här ett mögelriskdiagram: Kanske borde det stå ett avfuktningsaggregat i huset på vintern om det går att få huset förhållandevis tätt??
BirgitS: Om du har ständigt gående frånluftsfläktar så är det inte självdrag utan mekanisk frånluft. Kan du lägga upp en planlösning där du ritar in var det finns tilluft resp. frånluftsfläktar?