2 043 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
Kan man ha trall av tryckimpregnerat virke nära grävd brunn?
Sida 1 av 2
Jag avser att bygga trall i direkt anslutning till grävd brunn. Kan man göra det med hänsyn till hälsan? Brunnen har cementringar och är drygt 3-4 meter djup. Enligt Svenskt trä (https://traskydd.com/bestandigt-tra/vanliga-fragor/ ) så togs så kallade CCA klassade trävaror som innehöll arsenik och krom ur bruk 2004. De påstår att impregnerat trä numera innehåller mest koppar och mycket små delar av andra tillsatser t. ex anti-mögel-medel. Gränsvärdena för koppar, Krom Arsenik i vatten är 2000, 25 respektive 5 µ/L. Tenn som också fanns i CCA trä har inget gränsvärde. I en vattenanalys jag gjorde för 4 år sedan var kopparhalten i brunnsvattnet mindre än 10 µ/L.
Trallbrädorna kan göras i hårdträ eller komposit men det är svårare att undvika tryckimpregnerat i den bärande konstruktionen. Är det någon som har förslag?
Trallbrädorna kan göras i hårdträ eller komposit men det är svårare att undvika tryckimpregnerat i den bärande konstruktionen. Är det någon som har förslag?
Du behöver sällan ha tryckt virke öht! Se till att stommen står torrt.A Antropocen skrev:Jag avser att bygga trall i direkt anslutning till grävd brunn. Kan man göra det med hänsyn till hälsan? Brunnen har cementringar och är drygt 3-4 meter djup. Enligt Svenskt trä ([länk] ) så togs så kallade CCA klassade trävaror som innehöll arsenik och krom ur bruk 2004. De påstår att impregnerat trä numera innehåller mest koppar och mycket små delar av andra tillsatser t. ex anti-mögel-medel. Gränsvärdena för koppar, Krom Arsenik i vatten är 2000, 25 respektive 5 µ/L. Tenn som också fanns i CCA trä har inget gränsvärde. I en vattenanalys jag gjorde för 4 år sedan var kopparhalten i brunnsvattnet mindre än 10 µ/L.
Allt handlar om lagom mängder och koppar är en essentiell grundämne och vi har ganska många tiotal mg av det i våra kroppar i olika former av enzymer och är förknippar med energihantering och syre då tex. 40% av det fins i våra muskler.
Med största sannolikhet fins det mer koppar i vattnet från de vattenförande lagren i jorden än det ens teoretiskt skulle lossna och sköljas av den impregnerade virket med regn, sjunka genom antal meter jord och till slut hamna i vattnet.
Dock satt kopparen ännu bättre fast i träet med äldre sorter cuprinolblandningar då man med lite arsenik bildade en fast föreningsform med kopparen inne i fibrerna som inte ville flytta på sig eller lösas ut med vatten. Kort sagt satt välförankrad i träfibrerna.
Med största sannolikhet fins det mer koppar i vattnet från de vattenförande lagren i jorden än det ens teoretiskt skulle lossna och sköljas av den impregnerade virket med regn, sjunka genom antal meter jord och till slut hamna i vattnet.
Dock satt kopparen ännu bättre fast i träet med äldre sorter cuprinolblandningar då man med lite arsenik bildade en fast föreningsform med kopparen inne i fibrerna som inte ville flytta på sig eller lösas ut med vatten. Kort sagt satt välförankrad i träfibrerna.
Vi har haft impregnerat trädäck över vår brunn i över 20 år, tagit vatten prover vart tredje år. Aldrig visat något märkvärdigt, vattnet har alltid blivit godkänt och varit tjänligt.A Antropocen skrev:Jag avser att bygga trall i direkt anslutning till grävd brunn. Kan man göra det med hänsyn till hälsan? Brunnen har cementringar och är drygt 3-4 meter djup. Enligt Svenskt trä ([länk] ) så togs så kallade CCA klassade trävaror som innehöll arsenik och krom ur bruk 2004. De påstår att impregnerat trä numera innehåller mest koppar och mycket små delar av andra tillsatser t. ex anti-mögel-medel. Gränsvärdena för koppar, Krom Arsenik i vatten är 2000, 25 respektive 5 µ/L. Tenn som också fanns i CCA trä har inget gränsvärde. I en vattenanalys jag gjorde för 4 år sedan var kopparhalten i brunnsvattnet mindre än 10 µ/L.
Redigerat:
Enig. De enstaka molekyler av oönskad natur som skulle kunna hamna i dricksvattnet är nog vad man får tåla som en sorts bakgrundsbelastning. Vill du bli 101 år eller 102? TS farhåga rör ev mest oroliga personers kommentarer - men säg inget bara. (En parallell är larmet nyss om "livsfarliga gifter" - insekticider - i gammalt ylle, varvid ängsliga kvinnor gick åstad och slängde sina filtar tillverkade före 1970! Vill man vara rädd, så är det enkelt att bli det.)A AndersS skrev:
Tror folk att vatten bildas i brunnen? Eller varför är det sådant fokus på de närmaste metrarna runt brunnen?
Vad har ditt kopparvärde varit?G Goalit skrev:
Av svaren att döma så behöver jag inte oroa mig över gifter från den impregnerade trallen som jag skall bygga. Däremot så hade jag många koliforma bakterier. ˃2400/100mL. Gränsvärdet för otjänligt är ˃ 10/100mL . Tjänligt med anmärkning är 50-499/100 mL Brunnen ligger i en sluttning och trallen kommer att byggas nära brunnen i sluttningen ovanför brunnen. Antagligen behöver jag dränera området under trallen på något sätt och leda vattnet det förbi brunnen.
Mitt kopparvärde var 2021 mindre än 0,01 mg/l då inget tryckt virke fanns i närheten. Enligt Svenska Geotekniska Föreningen så är koncentrationen av koppar i grundvattnet 0,02 till 0,2 mg/L. Det kan ju hända att att du har haft ett tillskott av koppar från din trall. Å andra sidan så borde den efter 20 år vara urlakad. Skall bli intressant att mäta kopparhalten i mitt brunnsvatten efter att altan och en balkong är byggd. Balkongen blir också i tryckt virke och jorden under den har jag inte tänkt dränera förbi brunnen eftersom den ligger vid sidan om brunnen och lite nedanför.G Goalit skrev:
Du har inträngande ytvatten i din brunn och måste täta av runt den, s k brunnsområdet. Annars är det mycket genomsläpplig mark där fekal förorening tar sig genom det vattenförande lagret. Mao är lite metaller från trallen i detta läge ett icke-problem. Du måste åtgärda ditt vatten ur mikrobiologiskt hänseende. I värsta fall en UV-renare eller så. Lycka till!A Antropocen skrev:Vad har ditt kopparvärde varit?
Av svaren att döma så behöver jag inte oroa mig över gifter från den impregnerade trallen som jag skall bygga. Däremot så hade jag många koliforma bakterier. ˃2400/100mL. Gränsvärdet för otjänligt är ˃ 10/100mL . Tjänligt med anmärkning är 50-499/100 mL Brunnen ligger i en sluttning och trallen kommer att byggas nära brunnen i sluttningen ovanför brunnen. Antagligen behöver jag dränera området under trallen på något sätt och leda vattnet det förbi brunnen.