A
A-Man_08: Det går inte att se eller känna om det är asbest, skicka in en bit.
2 svar · 1,7k läst
·
larsbj
larsbj: Optikern fixar det, men troligen inte till julapriser
1 svar · 1,5k läst
ecb182
ecb182: Dessvärre har jag fortfarande inget svar på det. Asbestanalysen ger bara svar på om materialet innehåller asbest eller ej.
7 svar · 5,6k läst
·
svartöra
svartöra: Här är några färska länkar i ärendet ("nya rön att vaja som" som det stod i Blandaren) http://www.dn.se/nyheter/varlden/forskare-darfor-hummar-jorden/ http://www.independent.co.uk/environment/nature/have-you-heard-the-hum-mystery-of-earths-low-droning-noise-could-now-be-solved-10182111.html
40 svar · 30,1k läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Jag vill tillägga att jag inte tycker det är OK att driva med människors rädslor för olika saker. Misstänker ni att någon är ett troll är jag tacksam om ni istället rapporterar det så att vi kan göra en bakgrundskontroll.
50 svar · 8,2k läst
E
EndZone: Så här brukar jag göra och jag får ofta ett snabbt och informativt svar. 1. Ta en så bra bild som möjligt på insekten ifråga. 2. Surfa hit och fyll i formuläret, beskriv vart du hittat insekten m.m. http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/fragajourhavandebiolog.147.html 3. Invänta svar.
4 svar · 15,1k läst
·
U
Ulff: Östbergs skriver: "Ett hus med mekanisk frånlufts- ventilation (F) har alltid ett stort undertryck. Detta gäller även själv- dragsventilerade hus (S) när tempe- raturen ute är lägre än inne. Bästa sät- tet att sänka undertrycket är att in- stallera mekanisk ventilation med både från- och tilluft (FT)." Det är svårt att avgöra om vi har undertryck när vi har 400 Bq och
5 svar · 5,1k läst
S
sk61bulldog: Toppen, tack. Jag fick tag på en besiktningsman som bekräftade precis det ni säger. Tack för hjälpen! Vi slår nog till.
7 svar · 7,2k läst
·
M
mlkjhr: Mätaren visar säkert rätt men en så kort mätning ger ju inget representativt resultat. Men ett så lågt värde indikerar åtminstone att radonet inte är något problem.
1 svar · 2,0k läst
H
Henri: Vet inte om beskrivningen av lukten stämmer in på fuktiga tryckimpregnerade syllar men på 70-talet använde man impregnerade syllar. I dag använder man annan impregnering som inte luktar.
1 svar · 8,1k läst
N
nallepu: Öppnade luckan och slängde ner ett par brikett som används för att kolla om skorstenen är otät. Kunde konstatera att det kom ut ordentligt med rök även efter att jag dragit åt alla sex skruvarna. Har testat med att försegla luckan med silvertejp. Kan nu konstatera att det inte luktar källare och rutten trä i källaren. Får kolla med en plåtslagare om det går att tillverka en ny
3 svar · 5,2k läst
M
Mathnil: Hej. Nej vi har inte gjort något med ventilationen i övrigt. I det sista rummet vi hade kvar i källaren satte vi in en ny altandörr. De står på lecablock och just den delen stod utan flytspackel i någon månad. Det handlade om ca 1x0.3m. Kanske kan vara det som är boven? Tycker dock det är märkligt att det skulle påverka så mycket men jag kanske har fel. Tack för dina tankar!
2 svar · 2,1k läst
O
olaabrah: Jag har en kompis som blev av med fukt i sin källare genom en metod för betongtätning. Jag har för mig att det var Svensk Betongkristallisering som hjälpte honom med hans fuktiga källare. Kanske kan det vara en lösning?
12 svar · 4,3k läst
·
D
Distordera: [citat] Ok, så gips eller panelskiva skruvat/spikat direkt i råsponten är alltså inga problem?
17 svar · 4,0k läst
S
SueCia: Har tegelfasad med vidbyggt garage längs ena kortsidan och en nyrenoverad altan längs ena långsidan. Att riva dessa är ett antal 100 tusen tyvärr. Jag kommer försöka byta innifrån där det går. Men altan är fäst i syllen, så det blir problem. Hoppas jag slipper lukten....
4 svar · 2,6k läst
M
Menintvetja: Rnligt aticimex så var det avstannad källarsvamp. Har tagit bort och brännt väggarna. Får se om det kommer tillbaka. Nedre bilden visste dom inte. Ingen svamp iaf. Även det är borstat och brännt
4 svar · 6,2k läst
·
O
Odjuret: Ni köper er en hobby! som ni bor i! Nu har ni inga mer problem med vad ni ska göra av alla pengarna! :p Väldigt förenklat när det gäller undersökning VS säljarens upplysning. Så kan man säga att säljarens upplysningsplikt är inte mycket att hänga i granen. Er undersökningsplikt är däremot väldigt långtgående. Hur mycket litar du på bilförsäljaren? Så mycket ska man enligt
7 svar · 3,0k läst
larsbj
larsbj: Aldrig hört talas om att den typen av matta skulle innehålla asbest och som sagt det är inte så farligt vid kort exponeringstid.
3 svar · 16,0k läst
·
O
Odjuret: Jag tror inte att det är mögel Vad finns det som skulle kunna få mögelsporer att växa där? Det är en putsad vägg.... De trivs inte så bra där.... Nu missar jag nog det sista, men om det ser ut lite som spunnet socker så kan det vara saltutfällningar.... Dock kan jag inte se något sånt på bilderna men inte heller
4 svar · 3,5k läst
·
C
Chronaus: Troligen släckt kalk, man använda det ofta i bjälklag och liknande förr för att avvärja möss som inte tycker om det. Ska ni nån gång riva upp golv etc. dvs öppna upp bjälklagen använda andningsmask och handskar. Det är inte i sig giftigt vad jag förstått men irriterar halsen rejält.
1 svar · 3,7k läst
H
HEM2121: [citat] Vad skönt, där är det bara att tapetsera om och njuta :thumbup:
52 svar · 16,5k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Det är nog ovanligt vintertid med så hög RH% i ett modernt välisolerat hem. Hos mig t.ex. är det drygt 30% RH nu.
15 svar · 5,6k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Där ser man. Det är ju lite spännande. "I for one welcome our fungal overlords" osv. :)
24 svar · 4,0k läst
·
S
shooldvv4: Min egen uppfattning ligger väl någonstans mittemellan. ... skumsvamp på Blocket eller något, kanske kunde jag byta mot min siamesiska skumsvamp som jag hittade en gång. ... Är inte mögel en sorts svamp också? CITERA
4 svar · 6,8k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Ja, man brukar ju knacka på trät för att höra om det är ruttet, på träbåtar t.ex. Då "svarar" det inte = ingen respons :)
18 svar · 2,4k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Gör ingentin annat än att täta isoleringsspringorna med annan isolering. Staffan
3 svar · 9,6k läst
C
Christian Chibbe Bergvall: Avfuktare är inköpt i sommras men den tar inte mycket fukt nu på vintern. Fuktigheten Ligger på ca 50%. Stuprören ska jag fixa någon snygg lösning på. Just nu går dom ner i marken och sen vet jag inte var dom tar vägen. Ev. Fixa lite bättre ventilation. Träd och buskar är bortplockat i sommras.
7 svar · 6,0k läst
·
A
Anders_Nilsson: Kul att det löste sig och att ni trivs i huset!
41 svar · 16,5k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: http://www.byggahus.se/forum/farg-mala-tapetsera/57336-blatra-behandling.html http://www.bygganytt.com/index.cfm?objectID=1ff17a76-f459-f490-9f078e982d7fca4a&catId=3CEFA59C-E6B9-CBF6-039339AD2D531CEE&showFullId=50932E96-BF1D-374A-BD6F6A27274BFA1E Inte något att oroa sig för alltså :)
4 svar · 7,6k läst
·
T
tobbew: Jag har en enklare modell, en röd från jula som kostar kanske 300 kr. Så enklare är se båda du visar gissar jag.
2 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.