E
EndZone: Ser ut precis som hemma hos mina föräldrar 17 år efter att deras vardagsrum målades om senast. Såg för illa ut. Blev precis den där effekten av en ring när man försökte tvätta bort det. Ser nu kanonfint ut efter ommålning för tre-fyra år sedan. Ibland behöver man fräscha till ytskikten, vänta helst inte 17 år :) Kolla förresten min tråd om fenomenet här:
7 svar · 17,4k läst
·
T
aldrigklar: Jag har lite svårt att tyda bilden, men är det nån som försökt "åtgärda" problemet med spackel/färg? Vad säger besiktningsprotokollet?
5 svar · 6,6k läst
·
I
InsidersUnited: Inga laminatgolv tål våtstädning, då blir de så där. Moppen ska enbart vara fuktig. Tror som tidigare skribent på att den skivan inte blev helt rätt pressad i fabriken. Borde inte vara så knöligt att fixa, hade det varit riktig parkett så hade ni kunnat ta upp staven(de delar sig oftast lätt) och limma dit en ny. Ligger det nära en kant så är det bara att ta bort några lav och
5 svar · 8,9k läst
·
Consensus
Consensus: Inget mögel det där. Det är utfällning av impregneringsmedlet, vilket ser ut som vita kristaller eller vitt pulver. Om bilden du tagit är från en krypgrund, så är det att klassa som "rent som en barnstjärt". Grattis och njut av huset.
9 svar · 4,9k läst
·
nikasp
nikasp: Är den här kallviden ett fall för mögelfri? Kommer att åka ut och titta. Andra idéer så man inte ska behöva oroa sig för kommande skada. Vad jag förstått och som MathiasS skriver så är mer ventilation inte alltid lösningen.
5 svar · 31,0k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Mums, blåmusslor är gott! Men skalen ger vi till våra höns, så får vi ägg tillbaka. EKO-ägg? :)
7 svar · 8,6k läst
Mikael_L
Mikael_L: Jag bumpar bara lite såhär på kvällskvisten. Då trådar halkar så långt ner i flödet på nolltid. ;)
1 svar · 2,0k läst
Anna_H
Anna_H: [citat] www.bibeln.se? :rolleyes:
62 svar · 24,7k läst
·
M
aldrigklar: Kanske gammalt tak, taskiga genomföringar, vatten sipprar in vid nederbörd och rinner ner längs murstocken? Svårt att säga så mycket genom bara ett par bilder. Vad säger besiktningsprotokollet? Har besiktningsmannen tagit sitt jobb på allvar och gjort något utöver att rycka på axlarna och rekommendera en fördjupad undersökning? Har du kollat på vinden, framförallt runt skorstenen?
4 svar · 1,6k läst
·
D
Distordera: Hahaha, ja det låter som en bra plan! :) Än en gång, stort tack för all hjälp!
39 svar · 12,3k läst
·
V
Vixen: [citat] Hej! Tvättade bort fläckarna ordentligt och har därefter ökat både värme och ventilation i badrummet (har ftx - satte högre drag i fläkten vid dusch). Därefter har mögelfläckarna inte återkommit.
15 svar · 16,0k läst
·
G
gaia: saltutfällning. ... jag tror att det är. Du har en fuktvandring genom vägg och fukten driver ut salter som krystalyserar ut när vatten dunstat av i rumsvärmen. Inget farligt :) gaia
3 svar · 8,2k läst
·
O
Odjuret: [citat] Jag hoppas verkligen att du har rätt! Personligen tror jag att en eventuell sänkning av radonvärdet beror på hur bra lobbyorganisation radonföretagen har... Inte för att det är nödvändigt...
8 svar · 3,2k läst
K
krille09: Det är inte aktuellt med en sänkning av gränsvärden. För nya bostäder gäller Boverkets gränsvärde, 200 Bq/m3, ett tvingande värde som alla nya bostäder ska ligga under. Riktvärdet, som är en rekommendation från Socialstyrelsen för befintliga bostäder är 200 Bq/m3. WHO säger att värdet åtminstone inte bör överstiga 300 Bq/m3. Källa:
13 svar · 5,6k läst
·
K
Kaliz: [citat] Hej, Har nu börjat landa i huvudet så pass att, precis som ni skriver, så har inte radonsugen något med problemet att göra. Jag tror att milda vintrar (mindre snö på taken) sista 1-2 åren och en ökad fuktlast på vinden är grundorsaken. Det som hänt också sedan vi tog över huset (glömde skriva något om det) är att dem mekaniska fläktarna som finns bottenplanets
6 svar · 2,6k läst
thomas33
thomas33: Luftrenare är inte så effektiva att en enda kan rena luften i ett helt hus, om den inte är monterad i ett ftx-system. Viktigast är ren luft i sovrumen. Men först bör du nog som Odjuret redan skrivit, öka ventilationen.
2 svar · 2,6k läst
svartöra
svartöra: Det är nog så att röret suger ut luft ur klädkammaren? I så fall måste det kunna komma in luft också, t ex under dörrbladet. Annars sugs luften från vind och/eller krypgrund och där kan det finnas saker som luktar konstigt. Prova med att låta dörren till klädkammaren stå på glänt ett par dagar.
2 svar · 2,5k läst
A
Asbest: Som jag trodde då ja, Eftersom det inte dammar så kommer jag nog bara forsätta själv och se till att sanera noga efteråt. Kör partikelfilter i halvmask och engångsoverall bröten kastar jag genom fönstret på trädgårn så slipper man dra det genom hela huset. Har nån form av hepa filter i grovdamsugaren som troligen inte tar all skit så alternativet är väl att hyra en
7 svar · 7,6k läst
·
K
Kurtivan: Ja, kulventilerna har jag inte ens talat om.... Tänkte jag skulle isolera in allt, hur ofta behöver man komma åt dem?
2 svar · 1,6k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Kontakta ditt försäkringsbolag på måndag så kommer dom troligen avgöra om det krävs några akuta åtgärder. Att det är något som inte borde vara där tycker jag är uppenbart med tanke på husets ålder.
4 svar · 7,2k läst
·
A
Anders_Nilsson: Luktar det mögel efter 3 år så är mögelproblemet inte löst. Vet själv efter att ha rivit 40 kvm uppreglade golv i mitt sutterrängplan. På visningen för två år sedan stank huset mögel 2 meter utanför entrédörren, efter rivning och inläggning av ventilerat golv förra sommaren finns det inte antydan till lukt. Du måste som skrivits ventilera ur all fukt så försvinner lukten.
7 svar · 3,2k läst
Oldboy
Oldboy: Tyvärr brukar det inte bli bra med skarvning och småbitar enl min erfarenhet. Det är också svårt att få loss gamla lister hela så de går att återanvända, + att gummit blir sprött med åren. Så nya fräscha lister (i rätt storlek/tjocklek/material) noggrant ditsatta på rena/rensade/släta karmar blir bäst. Pröva på ett fönster först och se om det hjälper.
10 svar · 3,4k läst
Stenolofanders
Stenolofanders: Någon art av kortvinge tror jag. Kortvingar är ett slags skalbaggar. Täckvingarna ("skalet") är korta och täcker inte bakroppen helt.
10 svar · 6,6k läst
I
Izvek: Fundering. Har ett hus som är bygg slutet av 1800 talet. Torpargrund som är gjuten på utsidan. Sitter ventilhål tro på alla sidor av huset. det är handgrävdkällare lite där det ryms lite förråd prylar. Och så. Samt nu så köptes ny tvättmaskin och torktumlare av värmepumps typ. Avger minimalt med fukt. Kollat å fukten ligger mellan 32 till 47% när man tvättar. Kör avfuktare
0 svar · 1,4k läst
G
gaia: den första bild skulle kunna bli tagen på min kallvind med takfotsventilation. Det brukade bli fuktigt av kondens och rimfrost längst nere där det är som svartast .... jag har stoppat eländet genom att täppa till takfotsventilationen. Undertaket är lika svart än idag men den unkna mögellukten försvann och kom aldrig tillbaka :). gaia
20 svar · 38,0k läst
·
L
lucius: Om vi ponerar att det INTE uppges vid försäljning och en annan barnfamilj flyttar in och blir lika sjuka som vi var när vi bodde där, vad händer då? Protokoll över dammprovet finns förstås. Jag vill inte se någon annan drabbas så som vi gjorde och funderar på vad jag kan göra.
4 svar · 3,7k läst
K
krille09: Läget är viktigast det kan du ej ändra på. Man får ställa det mot vad ett hus i bra skick betingar i samma område. Säg att det kostar: Dränering 80-90 tkr Förbättra ventilation 15 tkr Nya fönster 50 Tkr Sedan kan ni ju göra resten själva: riva ut källaren, bila golvet och gjut nytt, byt hängrännor, renovera ytor. Radonet är ganska långt, löser sig säkert om ni fixar golvet i
2 svar · 5,7k läst
Oldboy
Oldboy: Emissionerna är värst i början, och avtar med tiden, (men försvinner aldrig helt).
13 svar · 16,5k läst
Oldboy
Oldboy: Om brädgolvet är lika gammalt som huset och fortfarande fräscht (ej murket) så kan man sluta sig till att vare sig kondensdropp eller fuktig rumsluft i någon nämnvärd utsträckning förekommer. Jag tycker det ser bra ut. Har själv en gammal loge med samma typ av dubbla plåttak. Det kommer säkert att stå sig 100 år till, så länge taket håller tätt. Lite vit-/svartmögelprickar på
10 svar · 4,4k läst
·
A
Atom: [citat] Nu har jag googlat på den. Visst! Du har rätt! Tack.
2 svar · 4,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.