cashew75
cashew75: Någon som har ergarenhet av detta med radonsug ser detta ok ut? Det verkar som de fäst sugen mot golvet direkt. Som jag förstår det så ligger golvet direkt på plattan. [bild]
3 svar · 2,2k läst
·
Morsansgrabb
Morsansgrabb: [citat] Ja, jag tyckte att den kändes torr, men vet ju inget om baksidan. Blir orolig att jag måste ta ner all isolering och så nu. För en så pass oinsatt som jag så låter mögel jättefarligt.
3 svar · 1,6k läst
·
Pen
Pen: Det kanske är viktigt att påpeka också att Ozon såvitt jag förstått det verkar genom att kraftigt oxidera de illaluktande partiklar som har tillverkats och kanske spridits av möglet (eller brand / cigarettrök) och som kan sitta kvar väldigt lång tid efter det att man har fått bort eller passiverat möglet. Ozon tar alltså inte bort källan till partiklarna, själva möglet. Det måste
12 svar · 4,5k läst
mexitegel
mexitegel: Ja, jag vet inte riktigt vad de håller på med eller om de muterat på något sätt. För det ligger lika mycket musskit runt burken varje gång efter jag städat undan.... Men dina möss verkar ju i vart fall ha någon form av humor, så snyggt som de staplat spiken och det lilla plaströret :D
6 svar · 2,1k läst
·
haavard
haavard: Jag kan inte se vad som är bättre. Jag har bott i mitt i 25 veckor och är helnöjd.
3 svar · 1,2k läst
S
skogsmus: Hej. 100 år gammal källare med bra klimat i. 45m2. Stått med svag värme på senaste årtiondena, och luftavfuktare senaste åren. Luktar inte källare. Planerar att lägga platonmatta med 2cm cellplast och sedan spånskiva och heltäckningsmatta. Finns 3 st el-element. Övervåningen kommer det installeras luftvärmepump. 3st ventilationshål i källaren. Endast 1 vägg av 4 som inte är
0 svar · 1,5k läst
N
Nallis: Hur funkar ett nyare system? Där måste jag väl med lägga i några så det börjar brinna och sen sakta fylla på en och en, eller? Jag har provat att fylla upp innan jag startar, men då tar det inte sig, utan jag måste lägga i startved som jag kallar det och sen i med en så det tar sig sen nästa o nästa osv. Är de nyare bättre på att inte släppa ut rök om luckan öppnas?
21 svar · 21,5k läst
·
T
toolman77: Om tvätt i hett vatten avskräcker så kan en varm torktumling göra samma effekt. Vi har ett "hygienprogram 77 grader" på vår tumlare. Ställ först en burk med ättika tillsammans med liggdelen i en plastpåse så käkar den upp mögellukten. Sen tar vättmaskinen/tumlaren hand om ättikslukten.
8 svar · 5,1k läst
O
Odjuret: Det var en lgh.... Radon är det sista jag oroar mig för. Sätt igång att borra i väggarna om du vill!
16 svar · 5,3k läst
·
O
Odjuret: Hyr en lite kraftigare maskin. Det borde ändå vara det mest ekonomiska.
5 svar · 12,8k läst
Ropia
Ropia: Eller så skiter du i att riva i det utan primar och flytspacklar över hela skiten och glömmer det :-)
8 svar · 4,0k läst
·
J
Joelbit: Har du minst +20 grader så är verkningsgraden inget problem, men du kommer aldrig ifrån den ökade brandrisken. Ovanpå detta är det mycket lättare och billigare att laga en sorptionsavfuktare än en med kompressor..
7 svar · 5,5k läst
L
lars87: Hej! Jag håller på att plugga till energispecialist på KYH i Stockholm och har i kursen byggteknik fått i uppgift att välja ut ett hus där jag ska ta fram energibesparande åtgärder. Så jag tänkte att varför inte skicka ut en förfrågan på mitt favoritforum! ?:D Om någon vänlig själ skulle vilja dela med sig av sina husritningar så vore jag ytterst tacksam och i utbyte får ni
0 svar · 1,5k läst
A
alphaomega: Hej! Först ber jag om ursäkt för att väcka en gammal tråd till liv igen, men jag tänkte att detta kanske kan vara av intresse för andra som hittar igen den här tråden. Kort bakgrund: Jag är mjukvaruutvecklare och hembryggare. Jag upptäckte att en populär digital termostat (STC-1000) innehåll en mikrokontroller som relativt lätt att programmera om, så under de senaste två åren har
31 svar · 26,3k läst
·
H
Hamrapå: Kan lägga till att huset är tilläggsisolerat för några år sedan och att det var i anslutning till det som problemen uppstod.
24 svar · 3,9k läst
snuttjulle
snuttjulle: Bara jag som tycker det är lustigt att man själv utan hyresvärdens inblandning lägger in nytt golv i en hyreslägenhet?
12 svar · 5,4k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Om klådan har uppstått de senaste veckorna sedan skolstart så lär det inte röra sig för torr luft. Sensommarens fuktiga luft, regnande, frånvaro av rumsuppvärmning och en massa barn i klassrum lär snarare skapa mycket hög luftfuktighet. Kanske är det fukt som irriterar huden för dottern? Inte helt ovanligt.
17 svar · 7,3k läst
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: Ser ut som nått larver gör. Inte spindlar.
4 svar · 4,7k läst
·
D09
D09: De större täkterna utför dessa tester om jag inte minns fel. Ang fyllnadsmassor finns ju massa annat som man inte vill ha med. Tips är att bevaka större entreprenader och erbjud att ta emot massor utan tippavgift. Dessa ska ju utföra tester innan de börjar gräva eller om man bedömmer att marken är orörd. Ska du ta emot mycket så kanske du tom kan få betalt. Beroende vart du bor så
1 svar · 1,8k läst
Ö
öringen: [citat] Tja. Det som lossnat av högtryckstvätten har väl spridits med vinden samt runnit ner på marken. Likadant när auktoriserade sanerade tar ner en eternitfasad eller tak, då sprids också dammet med vinden. Vill också tillägga att även otvättade eternittak har det uppruggade fibriga ytan du fotat, men då med en mörkare färg pga alger osv. Nya eternittakplattor var väldigt ljusa
7 svar · 9,9k läst
·
harry73
harry73: https://www.kronofogden.se/44437.html Det var väl bra att ts inte la mer tid på det, men jag blir i alla fall lite glad att det inte blev tvångsförsäljning :)
61 svar · 25,3k läst
·
Y
Yrrol: Jo, den gula varianten var lik. Och på andra sidan åkern finns en stor damm. Den krossade under paketet för några år sedan kanske också var på gräsmattan och att jag prickade den när jag lastade ur kartongen ur bilen... Fast.. varför skulle dessa klättra runt min motor när dom tycks trivas bland vegetariskt miljö.. hum hum.. Tackar för tipset
3 svar · 12,3k läst
·
S
Shantina: Hej! Jag och min sambo har tittat på ett hus som vi är väldigt förtjusta i. Det är ett suterränghus från 1978. Vi är dock noviser och behöver lite råd angående anmärkningar i besiktningsprotokollet. Den anmärkningen som finns har med fuktmätning att göra. Så här står det: Vid kontroll av konstruktionen som gjordes i utreglade väggar uppmättes fuktvärden över kritisk fiktiv
0 svar · 2,3k läst
P
Pagno: Kallar den för "svartlöpare" inte helt säker på det men nästan...
7 svar · 5,7k läst
·
A
Anselius: Ja, det är ingen ventilation där och ingen värme har varit igång heller. Får nog sätta in en ventil. Tack för svaret:-) Mvh Jonathan
2 svar · 3,9k läst
·
Tofsvipa
Tofsvipa: Tack alla för svaren! :) Ja, risken med föroreningar på marken/ytan är kanske större an man vill tro. Vi fastnade lite för huset men har tagit avstånd nu pga riskerna. Om huset ändå skulle bli aktuellt för oss igen så skulle vi ta markprov först.
7 svar · 1,9k läst
F
FUOL: [citat] Men om vi tar hänsyn till att det i direkt anslutning till hallen ligger ett förråd som vetter mot samma ytterväggar där det är ett gjutet betonggolv. Där inne luktar det inte alls illa. Jag märker nu under de torra veckorna att lukten är konstant också. Är det önsketänkande från min sida att det kan vara dåligt ventilerat, kallt och kombination med dålig färg?
11 svar · 7,8k läst
mexitegel
mexitegel: Ja, de är helt inkompetenta och besiktningen är inte ens värd pappret det är skrivet på. Det är skrivet spaltkilometer om det här på forumet... Missar de en så fullt synlig och uppenbar sak så kan man ju fundera på vad mer som inte står i protokollet och vems ärende besiktningsmannen går... ;) Men som svar på din fråga: Det är en enkel operation att bli av med, i princip bara
3 svar · 1,9k läst
S
sblixten: Trevligt att du känner dig nöjd :)
3 svar · 1,6k läst
A
Anaii: Billigaste och enklaste: avfuktare Det kan vara så att dräneringen är gammal osv som nämnt ovan, men det är nu sommar och luftfuktigheten i källare väldigt hög. Vi har relativt ny dränering men luftfuktigheten i källaren stiger lätt uppåt 75% och det känns. Har en relativt liten avfuktare stående i tvättstugan som när den inte torkar tvätt står på någon auto-inställning och
4 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.