Hej,

Någon som har en bra förklaring på detta? Torra råspontluckor som las på i solsken i somras. Ovanpå ligger papp, läkt och plåt = tätt. Nu när jag var in i förrådet så ser jag detta isolerat på några brädor. Hur kommer det här sig? Är det fukt inifrån från förrådet? Och är det som jag befarar mögel?
IMG_5643.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_5644.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för svar!

// J
 
Ja, det är mögel, och beror med största sannolikhet på att brädan förvarats olämpligt på brädgården innan den spikades ihop till en råspontslucka. Det är ganska vanligt. Om det bara är ett förråd vete tusan om jag ens hade brytt mig, men man kan alltid blaska på lite mögeldödande medel.
 
Ser ut som blåträ, kan uppstå på nytt virke om det blivit blött.
Får det bara torka ut så dör svampen (tror det är en svamp) och återkommer inte, så du behöver inte göra något.
Har byggt en bod med råspont, golv och tak, som hade inslag av lite blåträ då jag fick virket gratis på sågen.
 
Så där ser sågat trä ut som legat täckt men fuktigt ute något år, har en hel hög på tomten under en press.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.