Hej,
Någon som har en bra förklaring på detta? Torra råspontluckor som las på i solsken i somras. Ovanpå ligger papp, läkt och plåt = tätt. Nu när jag var in i förrådet så ser jag detta isolerat på några brädor. Hur kommer det här sig? Är det fukt inifrån från förrådet? Och är det som jag befarar mögel?
Tacksam för svar!
// J
Någon som har en bra förklaring på detta? Torra råspontluckor som las på i solsken i somras. Ovanpå ligger papp, läkt och plåt = tätt. Nu när jag var in i förrådet så ser jag detta isolerat på några brädor. Hur kommer det här sig? Är det fukt inifrån från förrådet? Och är det som jag befarar mögel?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tacksam för svar!
// J
Ja, det är mögel, och beror med största sannolikhet på att brädan förvarats olämpligt på brädgården innan den spikades ihop till en råspontslucka. Det är ganska vanligt. Om det bara är ett förråd vete tusan om jag ens hade brytt mig, men man kan alltid blaska på lite mögeldödande medel.
Ser ut som blåträ, kan uppstå på nytt virke om det blivit blött.
Får det bara torka ut så dör svampen (tror det är en svamp) och återkommer inte, så du behöver inte göra något.
Har byggt en bod med råspont, golv och tak, som hade inslag av lite blåträ då jag fick virket gratis på sågen.
Får det bara torka ut så dör svampen (tror det är en svamp) och återkommer inte, så du behöver inte göra något.
Har byggt en bod med råspont, golv och tak, som hade inslag av lite blåträ då jag fick virket gratis på sågen.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 535 inlägg
Så där ser sågat trä ut som legat täckt men fuktigt ute något år, har en hel hög på tomten under en press.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Klicka här för att svara
