Hej,

Vår besiktningsman har använd en radon mätare från Radon-elektronik AB, modell R2 par dagar i ett hus för att mäta radonhalten. Enligt honom så är denna väldigt tillförlitlig och pratar om +-10%, i detta fallet mätte den upp runt 25 Bq/m3 vilket låter extremt lite. Övriga hus i området låg för 7-8 år sen runt 100-150 Bq/m3.

Någon som vet om vi verkligen kan gå på detta värde?

Mätningen gjordes på entré plan i enplans villa med källare.
 
Mätaren visar säkert rätt men en så kort mätning ger ju inget representativt resultat. Men ett så lågt värde indikerar åtminstone att radonet inte är något problem.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.