Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
Oldboy: Hussvamp behöver organiskt material (trä) & fukt, som alla svampar. Kalk uppskattar den också mycket (kalkhaltig lera/jord, tagel, puts & betong). Så alla instängda och dåligt ventilerade ställen om de är fuktiga. Nyare hus är ju oftast permanent bebodda och därför brukar "förfallet" inte pågå så länge el bli så kraftigt innan det åtgärdas. Syll och torpargrund är väl de två
osiris: Avfuktare är nog bra, men värmefläkt känns lite mer riskfyllt... Har någon sorts mögelangrepp börjat så kan värme skynda på tillväxten (åtminstone är det så i badrum, finns nog folk här som är duktigare än jag på torpargrund)
onkel Adi: Det hela berodde på vad som vid det aktuella tillfället fanns att tillgå,normalt sett är det vit asbest, krysotil i eternitskivor/plattor,men det var ofta ojämnheter i leveranserna av asbest, så det förekom även blå asbest, krokidolit, som är den absolut farligaste typen, upp till 4 gånger så hög risk för allvarliga sjukdomar, framförallt mesotheliom(lungsäckscancer) även för
Odjuret: Ta in en besiktningsman som inte kommer från AC. Men som skrivet tidigare installera ftx ventilation
natalia: Hej Mill Ann! Tänker svara på din fråga hur det har gått med dålig lukt och allt annat. Det var verkligen inte lätt att komma på varför det luktade så illa i vardagsrummet. De flesta experter som jag pratade med trodde att det berodde på att vi hade ventilationen längst golvet och när det var fuktigt ute så reagerade vårt gamla golv (ekparkett) på temperaturskillnader och det var
tombe691: Ska försöka ge en objektiv bild av mina erfarenheter då jag använder båda. Jag har testat solarventi några år nu och skulle säga att det hjälper, det kanske inte löser allt men kommer en bra bit på vägen. Visst kommer det in fuktig luft, men den är 10-20 grader varmare än innetempen plus att det blir ciruklation. Panelen värmer luften, fläkten är bara till för cirkulationen så
Andreas117: Hej ! Är det någon som har erfarenhet av Platonmatta ? Var inne på att lägga detta under laminatgolv i källaren...tänkte köpa k-rautas Isola 1*20....men fick av en bekants kompis erbjudande om att köpa någon Trelleborg Tenogrund Eco...hittar dock ingen info om denna...men är dessa likvärdiga & vad ligger priset på ca? Tacksam för svar :)
Jocke69: Hej Har en sommarstuga som står på ett berg och och således är det fukt i min källare konstant. Funderar nu på att komplettera ventilerna med antingen: solpanel med varmluft som skickas in i källaren eller att ställa in en avfuktare Är det någon som kan ge tips vad som är bäst? Mvh Jocke
JeppeKa: Hej, köpte hus nu i Juni och har fått vad jag tror är en fuktskada på ena halvan av en en vägg i källaren. Väggen är väldigt fläckig (se bild) och färgen släpper bara man petar på den. Min fråga är, går det att se om detta är en "ny" fuktskada eller en gammal fuktskada som uppkom innan huset dränerades (ca 10år sedan). Har stått en möbel ivägen så har inte sett tidigare.
grogg: [citat] Grattis! Vad blev kostnaden? Fick du något bidrag?
Anders_Nilsson: Dom som drabbades hårdast var arbetarna i eternitfabrikerna. Detta berodde till stor del på tillvägagångssättet vid framställandet av eternit. Man började med att ta en degblandare i 2-3 kubikmetersklassen. Över kanten på denna stod en arbetare dagarna i ända och hällde i säckar med mineralet krokodolit som är asbestfibrer i betongen man först blandat i bunken. Utan andningsskydd,
jockeping: @Stromstrom, Hur har det gått hittade du orsaken? Är lite nyfiken på detta, då jag fick en liknande notering på mitt besiktningsprotokoll. MVH Jocke
Anders_Nilsson: Nej men försök hitta något ställe där du kan kolla fukthalten i bottenplattan typ tvättstuga eller garage eller pannrum. Är dränaget aldrig omgjort är dina luktproblem ett tecken på att dränaget måste göras om inom överskådlig tid. Men du kan troligen låta golven vara om det inte passar att åtgärda dom just nu. Som nybliven husägare har du säkert mycket annat att göra. Men i
Stickan56: [citat] Varför släppa in luft? Det är bara att vänta en stund så är problemet borta för alltid.;) MVH Stickan
osiris: Hittade en sån här i ventilationen - något att vara orolig för? (inga synliga djur eller angrepp varken i ventilationstrumma eller någon annanstans) [bild]
Åsa Lund: Jag gissar på att det är ytmögel som kommer sig av att det är en köldbrygga i den där hörnan. Kalla ytan får fuktig luft att kondensera där och den fuktan växer det sedan svartmögel i. Testa att torka bort med Klorin och försök få hyresvärden att åtgärda köldbryggan.
Odjuret: Jag tror inte det skall vara någon fara för katterna om de är i ett annat rum. Eftersom jag vet att du är lite orolig;) så skulle jag kanske inte ha katterna i rummet intill om det går att undvika.... Även om det inte är direkt farligt att andas in. Man ska alltid tänka på ventilationen när man håller på... Dock bör du undvika att dricka det.... eller tvätta händerna med lutet....
SueCia: Nej alltså du har ju nedgjutna reglar till golvet i källaren, men sen är det väl betong hela vägen upp till boytan, där har du en syll som ligger på toppen av källarväggarna, på det viset är ju den tryckta syllen en sämre lösning i en enplansvilla med platta på mark utan källare, än vad den är med källare där det krävs mycket mer fukt innan det vandrar in i syllen, och det
Oldboy: Underkant av plattan (mot sanden) kommer alltid att hålla 100% RH, eftersom det är så det är i marken. Det behöver inte mätas, och kan inte åtgärdas. Det går högst sannolikt inte heller att dränera bort med de grundförhållanden som föreligger. Det intressanta är huruvida den ingjutna isoleringen + fukt avger ohälsosamma gaser. Det går förmodligen att mäta. Men oavsett, av
Åsa Lund: Det är köldbryggor du ser. Fuktig inomhusluft kan kondensera på kallaste stället (=köldbryggan). Fukten på ytan binder till sig dammpartiklar, vilket gör att det ser lite mörkare ut på sina ställen. Inte farligt, måla om bara
EndZone: Skumt. Det går väl att skicka in sådant där på analys någonstans om jag inte minns fel. Till en rimlig slant dessutom. Kommer bara inte ihåg vart jag läste om det...
Robin Green: Det konstiga är att badrummet är renoverat (efter konstens alla regler enl säljaren) 2008, samma år som överlåtelsebesiktningen är gjort. Men vi har i alla fall bestämt oss för att inte gå vidare. Magkänslan säger att mäklaren inte kommer utföra sitt jobb på ett tillfredställande sätt, lika bra att hoppa av direkt. Tack för alla svar, alla som engagerat sig!
ejrew: Hej! Får börja med att tacka alla forumets medlemmar som gjort ett strålande jobb med alla andra trådar som jag läst! (mycket fin info!) Och nu skulle jag behöva råd i en fråga också (inte bara smicker i denna tråd :)). Bakgrund: Det är så att jag och min sambo är inne på att köpa ett mindre hus med krypgrund från början av 40 talet och har precis varit på besiktning. Problem: