Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
jocke T: [citat] Hmm, i pulverform alltså? Kanske ska skicka in ett prov ändå...
CalleSpeed: Hej Ni har troligen för hög luftfuktighet! Öka ventilationen och höj temperaturen i källaren så den torkar ut! Relativ Fuktighet - RF Risk för mögeltillväxt Under 75 % Ingen risk Mellan 75 - 85 % Liten risk Mellan 85 - 95 % Medelstor risk Över 95 % Hög risk Tips på saneringsvätska som garanterat gör jobbet! http://www.lfs-web.se/saneringsvatska.htm //Calle
pleqtiz: Tack för svaret! Dom fönstrena med enkelglas(halvrunda) skall tas bort.. nya fönster står oxå på önskelistan,, hade en hantverkare här igår som räknade på jobbet men inte fått någon offert ännu.. tar väl ett tag med ett så pass stort jobb (tak. fönster,brokvist,tilläggsisolering med panelbyte) angående fönstrena så är dom utjänta, då de slutades göra något underhåll på
Apocalypsen: Oki hittar ingenting om att man skulle bli sjuk av det. Hm får spåna vidare. Tack!
Globetrot: Jo, 76 har jag hittat. Men har också läst att det inte totalförbjudes förrens senare.....och att det kan ha använts till 80 talet. Vårt husär ett Anders Diös hus.
cpalm: Lukten som du beskriver den låter ju snarare som det ligger en död råtta eller liknande någonstans, än att det skulle handla om en fuktskada. Svårt att tro att en fuktskada som orsakar sådana besvär inte skulle uppvisa några som helst synliga tecken på innertaket.
Odjuret: Själv hade jag nog skippat fukt experterna och kört på att riva ner allting till betongen. Det känns ändå som en det man bör göra oavsett... sedan kan man köra ett tag med avfuktare och kanske tvätta de väggar som ser att ha varit angripna av mögel... Tycker det verkar bara onödigt dyrt att ta in fuktexperter om man ändå måste riva ner allting... Vilket jag skulle gjort... Men det
Gabbe1: Det är i de nedre hörnen som det blir mest kondens vintertid. En kombination av hög luftfuktighet inne och kalla fönsterglas.
Tjoa: Inte ozon. Ozon förstör gummit i elkablarna vilket gör att det vittrar sönder efter några år. Du ska använda jonisering.
Fredrik Å: Det där är ett vanligt lättbetongblock som går att köpa hos vilken bygghandel som helst. Släpp oron
Bygg för hälsan: Vi har tittat på gasolbrasa, typ öppenspis. Det kostar skjortan om man ska köpa en färdig. Finns det någon som vet vart man kan köpa brännare och keramisk ved till hyfsade priser? Tänkte försöka göra en själv.
Marlen Eskilsson: Jag lider med dig. Själva har vi mott i skafferiet då och då, tack vare att vi har en hamster. Glömmer man frysa hans mat innan han få den så kommer de som ett brev på posten. Fast det är larver och äckliga fjärilar, så det går inte att ta fel på. Här är Anticimex lista över skadedjur, kanske du känner igen något. Jag har aldrig haft något som är sådär litet.
Kromo: Silikatfärg men kolla innan så att det är riktig silikat färg ju mindre plast tillsatt desto öppnare och bättre färg. Ja ska du måla med silikat så är det slipa bort all färg som gäller!
Odjuret: saltutfällningar har en förmåga att kunna se ut som mögel... De är kanske ett trick de har för att snabbt bli bortstädade :p
holmberg87: Det fungerar iaf mot tobaksrök så jag tror det kommer ge en förbättring iaf! Lycka till
Alice Wasilioff: [citat] Huset står på sluttande tomt och har några mindre (nätade) öppningar på ett par andra ställen. Men att öppna upp större på några ställen hade inte skadat.
KnockOnWood: [citat] Har du kikat uppåt, och försökt se vad som sitter ovanför? Rimligen är det därifrån pulvret kommer. Ser väl ut som kokmalet kaffe ungefär. En kaffeautomat installerad i överskåpet kanske :rolleyes:
Stefan N: [citat] Organiskt material på en oisolerad platta är ju som att be om bekymmer, skulle inte ens överväga tanken.
SueCia: [citat] Men sluta, du skriver bara att han sitter i rullstol, inget om hur allvarligt det är. Säger någon till mig att deras sambo sitter i rullstol så går tankarna direkt till att han är helt förlamad i benen. Sluta hetsa upp dig över ett missförstånd pga. bristande info från din sida.
pelpet: Ring de lokala hyresbolagen och förklara situationen, och kom ihåg att nämna barnen. Även om de har ett kösystem så kan de nog frångå det i ett sånt här fall och fixa en lägenhet snarast. Då kan ni sen leta hus i lugn och ro.
hugoa: Vet inte fortfarande inte vad det är... Problemen försvann inte helt, men det blev mycket värre efter att jag vattnade krukväxterna en dag. Nu står alla de avskilt i ett rum - har vattnat dem och skall sätta mig därinne imorgon kväll en sväng och se hur jag mår. Jag har öppnat tilluftsventilen igen, och det har inte förändrat något. Så katten får nog upprättelse, ber om ursäkt:
gaia: hellre en fuktig källarvägg av sten än fuktdrabbad trästomme om jag fick välja :). Av dom 2 hus skulle jag köpa nr 1 och inte ens titta på nr 2. gaia
Ernfrid: Det har säkert avhandlats tidigare men vad är den optimala temperaturen i en källare? Som jag har förstått det så blir varm luft fuktigare men om man har frånluftsventilation så borde väl värmen även ta med sig fukt då man skickar ut värmen?
Ernfrid: [citat] Tack, ja det är svårt att räkna benen. Hittade en tusenfoting i garaget men den är trampad på. Men verkar inte vara något större problem har inte sett till några fler sen dess.
Tobias Berg: Det är A1.. men här är hela dess tabell.. undrar vilket det är i så fall.. :confused: [bild]
Tumstocke: Avlopp finns. Okej, tack för tipset :) Ja men precis aldrig fel med underhållsvärme :) Ja precis de man läser av på avfuktaren.
sulfobus: I ett lättbetonghus från den här tiden var ofta grunden av vanlig betong, så tvärtom borde man isf ställa sängen i källaren :-) Ett hus kan ha stomme av blåbetong utan att ha höga radonvärden, det är skillnad på blåbetong och blåbetong (alunskiffret var brutet på olika platser i landet). Gammamätning är det snabbaste och bästa sättet att få reda radonhalten i väggarna, men
Poxeman: Bumpar den här tråden. Är det någon som vet om det finns REGLER på hur nära en 400kV kraftledning ett bostadshus får byggas? Jag har hört lite olika rekommendationer och ffa. att det rekommenderas olika på olika ställen. Tacksam för hjlälp.